Anmeldelse: I Am Not Your Negro

De seneste år har der været flere amerikanske dokumentarfilm om USA's mørke fortid og racismeproblemet, såsom "LA 92", "O.J. - Made in America" og Ava DuVernays "13th". De forsøger alle at udpensle og nuancere udfordringerne, man som land og nation i over 300 år har stået og stadig står i. Det kunne virke til, at USA, Land of the Free, er begyndt at se indad og bearbejde sorg, smerte, had og uenighederne. Seneste skud på dén stamme er "I Am Not Your Negro".

I den Oscar-nominerede dokumentar fortælles historien om raceurolighedernes grobund, opståen og start af den haitianske aktivist James Baldwin – med udgangspunkt i Baldwins venskab med Malcolm X, Martin Luther King og Medgar Evers og de kun 30 siders tekst, Baldwin i samme periode skrev, indtil han satte sig i 1979 for at lave dét til en bog.

En personlig bog, der skulle fortælle USA's historie igennem hans tre afdøde venner. Det blev bogen imidlertid ikke, eftersom den aldrig blevfærdiggjort før Baldwins død i 1987. Dén historie om de sortes USA berettes nu i stedet af instruktør Raoul Pecks og Denzel Washington, sidstnævnte som fortællerstemme og producerer.

"I Am Not Your Negro" fortælles ved hjælp af stærke arkivbilleder og klip med racistiske fremstillinger af sorte. I forsøget på at blotlægge bombarderes vi med historiske facts fra billedarkivet i sådan en grad, at Pecks film ender med at blive hård og udmattende at komme igennem. På samme måde som finanskrise-filmen "Inside Job" blev meget faktatung, sker det også med "I Am Not Your Negro".

Først var det indianerne, der blev undertrykt. Så var det de sorte, der stod for tur. Ja, "I Am Not Your Negro" kommer vidt omkring og formår både at chokere, røre, forbavse, oprørere og minde os om, at den verden, vi lever i, ikke er uden problemer. Og slet ikke er så sort/hvid. Trods temaet. Derfor er den også en dokumentarfilm, der skal ses flere gange for at få det hele med. For det går – trods Denzels langsomme og bløde fortællerstemme – rigtig stærkt med at komme ned i de historiske detaljer.

"I Am Not Your Negro" er i sidste ende en vigtig og afgørende historisk dokumentar at få ud. Den er skarpt og grundigt lavet samt ikke mindst stilfuldt fortalt. Med den seneste års raceuroligheder i USA er fortællingen desværre også aktuel og nødvendig, og en skarp, men hård påmindelse om, at der stadig er lang vej endnu. Sorte borgeres kamp for frihed og rettigheder er ikke ovre endnu.

I Am Not Your Negro