Anmeldelse: 99 Homes

Gennem menneskehedens historie har de stærke udnyttet de svage, og siden økonomiens opfindelse har de rige profiteret på de fattige. Da finanskrisen ramte i 2007, blev boligmarkedet pludseligt skudt i sænk efter flere år med fremdrift. Mange husejere i den amerikanske middelklasse blev smidt på gaden, mens banker og ejendomsspekulanter lukrerede på opkøb af boliger. Den amerikanske post-finanskrise udgør rammen i "99 Homes". Fortællingen udspiller sig i Florida i 2010, hvor vi følger en ærlig mands vej ind i et net af grådighed og kynisme. Den er en simpel fortælling om moral og gør for ejendomsmæglerverdenen, hvad Oliver Stones "Wall Street" gjorde for børsmæglerverdenen.

Dennis Nash (Andrew Garfield) bliver sammen med sin søn (Noah Lomax) og mor (Laura Dern) sat på gaden af den korrupte boligspekulant Rick Carver (Michael Shannon). Desperat efter at købe sit hus tilbage begynder Nash at arbejde for Carver som håndværker, men Carver ser potentiale i Nashs arbejdsomhed og gør ham til sin assistent. Arbejdet bevirker dog, at Nash ofte må gå på kompromis med sin samvittighed.

"99 Homes" er en faustisk fabel om at sælge sin sjæl til djævlen kombineret med fortællingen om David og Goliat i en tidsrelevant og realistisk version. Den er et portræt af, hvor langt et ellers moralsk velfunderet menneske kan være villig til at gå for at redde sig selv og sine kære ud af en håbløs situation.

Instruktør og medforfatter Ramin Bahrani ("Chop Shop") har med "99 Homes" skabt et spændende og intenst karakterdrama. Historien er godt fortalt, følelserne virker ægte, og skuespillet er bundsolidt. Det klæder Andrew Garfield at spille familiefar med fuldskæg, og hans portræt af Nash er troværdigt og sympatisk. Michael Shannon stråler som den nådesløse Carver, og Laura Derns naturlige og ubesværede skuespil er en fryd. Filmen etablerer karaktererne glimrende, og det spirende forhold mellem den samvittighedsfulde Nash og den skruppelløse Carver er effektivt fortalt og spændende at følge.

Dog byder manuskriptet ikke på mange overraskelser undervejs, og historien bliver en kende forudsigelig i løbet af filmens anden halvdel. Især filmens slutning føles som en letkøbt Hollywood-finale i et ellers solidt indie-drama og er utvivlsomt filmens største svaghed. Ydermere benyttes filmens tematikker aldrig synderlig dybt, og historien forbliver derfor for banal til at være rigtigt vedkommende.

"99 Homes" er stadig en emotionelt medrivende og til tider brutal film. Gode præstationer fra Andrew Garfield, Laura Dern og særligt Michael Shannon løfter filmen. Til trods for et forudsigeligt manuskript og en skuffende afrunding er filmen et gribende og utroligt velspillet drama om menneskelig natur og moral sat i et aktuelt scenarie.

99 Homes