Anmeldelse: Café Society

Med undtagelse af hans tidligste produktioner kræver Woody Allens film ofte en vis indstilling fra deres publikum. For at få noget ud af dem må vi indvilge i ustandseligt at høre om privilegerede, hvide/jødiske menneskers opblæste småirritationer. Disse kan – lige så berettiget som alle andre menneskers (måske mere presserende) lidelser – have en stærk relation til vores egne problemer i tilværelsen. Derved kan vi potentielt forstå os selv lidt bedre, når vi kommer ud af biografen. Dette er måske grunden til, at så mange enten fuldt ud elsker eller hader manden og hans film. Den yderst produktive Allens seneste og 47. film hedder "Café Society" og afviger sjældent fra denne formel.

Denne gang udspiller dramaet sig i 1930'erne. Den unge, jødiske Bobby Dorfman (Jesse Eisenberg) er træt af at assistere sin far som guldsmed og vælger at rejse tværs igennem USA for at arbejde for sin rige onkel (Steve Carell) i Hollywood, der leder et succesfuldt agentbureau for datidens mange stjerner. Her møder og forelsker han sig i onklens unge sekretær, Vonnie (Kristen Stewart), der modsat byens overfladiskhed er yderst dybsindig. Kærligheden og det søde caféliv i Beverly Hills er dog ikke så appellerende som forventet, og snart længes Bobby efter at rejse tilbage til New York, hvor han kan arbejde i sin kriminelle storebror Bens langt mere farverige natklub og lede en anderledes form for socialt luksusliv.

Privilegierne er helt i top i denne meget typiske Allen-film. "Café Society" kan nærmest kaldes en stereotyp Woody Allen-film. Efter en titelsekvens, der åbner med Allens favorit skrifttype "Windsor", hører vi straks hans nu aldrende stemme, der til genkendeligt dixieland jazz indfører os i historien og perioden. En periode, som Allen ofte har besøgt i sine film, og en historie, han har fortalt mindst lige så mange gange, da den omhandler en karakter, som selvfølgelig minder om den New York-elskende Allen selv. Allen kan dog alligevel nogle ting med sine film, så spørgsmålet handler mere om, hvor "Café Society" overrasker i stedet for at gentage sig.

Først og fremmest er det i den verdensbeskrivelse, filmen fremstiller. Som den unge Bobby selv pointerer i løbet af filmen, er der et markant skel mellem livet i Hollywood og livet i New York. Visuelt ses dette i brugen af et stærkt gult-orange farvefilter i alle scener, der udspiller sig på vestkysten under Californiens stærke sol. I modsætning til dette er New Yorks farver meget mere hen i de dybere farvetoner, men er også mere nuancerede, især i en sublimt smuk morgenscene, der udspiller sig i Central Park.

Karaktererne er ironisk nok meget lig hinanden på tværs af kontinentet. Overfladiskheden mærkes skam mere vestpå, selvom sidefortællingen om storebror Ben, der spilles overbevisende af en dybt charmerende Corey Stoll, også udpeger det forsimplede livs mangler. Det er denne mangel på erkendelse om livet, der mærkes uafhængigt af geografisk tilhørssted. Bedste scene er derfor også en øm, men vældigt underholdende snak om døden, som Bobbys forældre har med hinanden i soveværelset. Det er denne gemte, men umiddelbare dybde, der driver filmen frem og gør den tilpas unik, selvom meget af den er set før.

"Café Society" er som sit emne en yderst hyggelig film, der på meget flot og humoristisk vis lader os leve ind i den mondæne verden, den beskriver. Bag drømmen og hyggen ligger dog noget uforståeligt skræmmende og ulmer, som altid vil skære igennem og ramme os, ligegyldigt hvor mange mængder af rigdom, glamour og caféliv vi kan gemme os bag. Om det er den uforløste kærlighed, døden eller finansiel ustabilitet er som sådan ligegyldigt. Det vigtige – og det, som filmens privilegerede karakterer i sidste ende viser, er, hvordan vi forholder os til det.

Café Society

Kommentarer

Café Society

  • 0

    Hvor langt er den fra "Dur og mol" i stemning?

    Laudable 6-10-16 00:58

  • 0

    "Dur og mol" har jeg faktisk ikke set, så det kan jeg ikke helt sige. Måske Nicki kan svare, da han også var inde og se filmen.
    Jeg tror først og fremmest den lægger sig i kølvandet på Allens seneste film, der i højere grad leger med nostalgiske forhold til mellemkrigstiden.
    Jeg synes mere overordnet at det er en sløv Allen film, men den er stadigt meget vellavet.

    Håber det var svar nok. :)

    BusinessMonkey 6-10-16 08:40

  • ★★0

    Fin anmeldelse. ... Jeg savnede dog et par ord om skuespilpræstationerne fra Kristen Stewart og Jesse Eisenberg, især fordi førstnævnte ofte bliver kritiseret for at være udtryksløs, mens sidstnævnte har fået ret blandede ord med på vejen om sin skurkerolle i 'Batman v Superman'-filmen.

    BN 6-10-16 09:17

  • ★★★1

    Hvor langt er den fra "Dur og mol" i stemning?

    Tidsportrættet er lidt det samme, de foregår begge i 30'erne, og de lune jazz-scener kan godt minde lidt om hinanden i tint og atmosfære. Derudover synes jeg egentlig ikke at de kan sammenlignes, udover at de begge meget tydeligt bærer præg af at være Woody Allen film. "Dur og mol" er selvfølgeligt meget mere fokuseret på musikken, fordi den handler om en fiktiv guitarist, og så er den noget mere slap stick og humoristisk end "Café Society", bl.a. pga. Samantha Mortons Harpo Marx-lignede karakter.  

    Dolphinfriendly 6-10-16 15:26

  • ★★★1

    Fin anmeldelse. ... Jeg savnede dog et par ord om skuespilpræstationerne fra Kristen Stewart og Jesse Eisenberg, især fordi førstnævnte ofte bliver kritiseret for at være udtryksløs, mens sidstnævnte har fået ret blandede ord med på vejen om sin skurkerolle i 'Batman v Superman'-filmen.

    Hverken Eisenberg (som stort set er en karikatur af Woody Allen selv i filmen) eller Steward er udtryksløse i "Café Society" - og klarer det begge ret fint - i hvert fald hvis jeg skal tale for mig selv, og ikke på Mattias vegne. :) 

    Dolphinfriendly 6-10-16 10:02

  • ★★★★★★0

    Kristen Stewart er en helt fin skuespillerinde, som primært har fået det dårlige rygte på baggrund af Twilight. En rolle, hvor hun vitterligt ikke havde ret meget at arbejde med, bortset fra at spille sur teenager.

    Alle andre roller jeg har set hende i, hvor hun ikke er blevet typecasted som sur teenager, har hun været god.

    Zero Cool 6-10-16 09:54

  • ★★0

    Tak for kommentarerne, Bruno og Dolphinfriendly.

    BN 6-10-16 10:55

  • 0

    Fin anmeldelse. ... Jeg savnede dog et par ord om skuespilpræstationerne fra Kristen Stewart og Jesse Eisenberg, især fordi førstnævnte ofte bliver kritiseret for at være udtryksløs, mens sidstnævnte har fået ret blandede ord med på vejen om sin skurkerolle i 'Batman v Superman'-filmen.

    Jeg havde skam skrevet om disse tos præstationer, men valgte at fjerne det for at fokusere mere på de mere "originale" elementer i filmen.

    Kan dog sige, at jeg ikke så godt kunne lide Eisenberg. Han spiller nærmest en Woody Allen karikatur (også kropsligt via overdreven gestik og positurer). Til sammenligning kan jeg sige, at jeg elskede Owen Wilsons langt mere afslappede Allen-type i "Midnight in Paris". Ville håbe han brugte ham ofte som sin "surrogat".

    Derimod synes jeg Kristen Stewart gør det RIGTIGT godt. Hendes karakter er med vilje (det er Eisenbergs sikkert også, bare modsat) meget rolig og afslappet, og det giver anledning til at se hende spille med ansigtet og kroppen frem for at fremævle den insisterende og selvbevidste dialog de andre karakterer har hele tiden.
    I Hollywood-delen er hun et form for anker Eisenbergs karakter kan slappe af med, og derfor også forelskelsen.

    Jeg valgte kun at nævne Corey Stoll fordi han simpelthen havde en tilstedeværelse som ingen anden i filmen, og det syntes jeg fortjente at blive nævnt, hvor jeg mere bare accepterede de andres skuespil.

    Jeg kan dog nævne hvilke andre skuespillere ud over Stewart og Stoll, som jeg rigtigt godt kunne lide:

    Blake Lively var vildt god og nærværende, og overraskende autentisk og melankolsk. Desværre ser man ikke nok til hende i løbet af filmen.
    Og af de få mere "jittery" karakterer i filmen, kunne jeg rigtigt godt lide Parker Poseys spil, da hun formåede både at være nærværende og overgearet samtidigt, hvor jeg synes mange af skuespillerne kun kunne spille alt for overgearet. (Hun kaldes også indieskuespillernes ukronede dronning). :)
    Steve Carell var også ret god, men afslørede ikke for meget af sin karakter, hvilket jeg ikke kunne mærke om det var en god eller dårlig ting ift. sin karakter, men han virkede i hvert fald ægte, idet han gjorde det.

    Håber det var uddybende nok. Havde som sagt tænkt og skrevet en del af det. :)

    BusinessMonkey 6-10-16 12:16

  • ★★1

    Tak skal du have, BusinessMonkey. Jo, det var bestemt uddybende nok - og interessant at høre/læse lidt om. :-)

    BN 6-10-16 13:20

  • ★★★0

    Så den i sidste uge, og var virkelig positiv overrasket. Elsker Jesse Eisenbergs cool og intelligente tilgang til tingene og så er der bare et eller andet over Kristen Stewart. Hun er cool og mystisk, og man ved ikke helt hvor man har hende. Woody vil fortælle lige lovlig mange ting, på en gang, men ellers var jeg positiv hele turen igennem.

    8/10

    MadMartigan18-07-17 07:18

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen