Anmeldelse: Cairo Confidental

"Cairo Confidential" er en trykkedel af frustration og nådesløs magtmisbrug, der venter på at eksplodere – men fastholdes behændigt på kogepunktet.

Èt af filmmediets sværeste discipliner er film noir. Det fortalte Tarik Saleh, instruktøren bag Sundance-vinderen "Cairo Confidential", under et interview med Moovy. Den kyniske og hårdkogte krimi-genre, primært inspireret af Raymond Chandlers og Dashiell Hammetts privatdetektiv-bøger om henholdsvis Philip Marlow og Sam Spade, har siden den officielle filmiske fødsel med "Ridderfalken" fra 1941 været populær at prøve kræfter med. At en delvis danskproduceret svensk film, der udspiller sig i Cairo under det arabiske forår, formår at omsætte dyderne fra den amerikanske genre noget nær perfekt, understreger, at disciplinen langt fra er udtømt.

Luften er ladet med varmblodig revolution. Egypten er i flere henseende ved at koge over, og gaderne i Cairo er indhyllet i støvede demonstrationer i tiden før Hosni Mubaraks fald i 2011. Kriminalbetjent Noredin (Fares Fares) er en aktiv del af det korrupte system, hvor alt kan bestikkes ihjel. Da en smuk kvinde bliver fundet dræbt på The Nile Hilton-hotellet, med ét vidne i den sudanesiske rengøringspige Salwa (Mari Malek), føler den ellers kyniske betjent sig forpligtet til at opklare mordet – til trods for, at der er en forbindelse til hovedstadens – og landets – absolut mest magtfulde elite.

"Cairo Confidential" er en trykkedel af frustration og nådesløs magtmisbrug, der venter på at eksplodere – men fastholdes behændigt på kogepunktet. Ondskabsfulde dobbeltspil, venner, der bliver fjender, og gode gerninger, der belønnes med koldblodigt mord. Alle ingredienserne til en arketypisk film noir er tilstede – og doseres, så det brænder på tungen. Tarik Saleh omsætter virkemidlerne med spidsfindighed og isnende eftertænksomhed trods de eksotiske himmelstrøg.

Forget it Jake, it’s Chinatown. Slutreplikken fra Roman Polanskis kyniske neo noir-klassiker står i relief til begivenhederne i Salehs crime story. Intet er til at gennemskue i Cairos junglelov. Intet er som det ser ud til – og retfærdigheden sker aldrig fyldest. Noredins sammenbidte ansigt er en direkte spejling af den anspændte atmosfære i den egyptiske hovedstad, hvor bægeret er ved at flyde over. Fares Fares spiller sit livs rolle som den tragiske helt, der ikke ser nogen anden udvej end at finde frelse gennem en umulig sag. Uanset bevidstheden om, hvilke umulige odds han kæmper imod i et bundråddent system.

Ligesom befolkningen har fået nok af styret, slider korruption på den fåmælte kriminalbetjent – mens livsviljen tegner sig mere og mere i øjnene, jo mere oprøret antændes. Det er på én og samme tid livsbekræftende og tragisk – særligt taget in mente, hvordan samfundsændringerne siden er løbet ud i sandet. Selvom det arabiske forår folder sig ud i baggrunden, skal "Cairo Confidential" ikke nødvendigvis ses som en politisk kommentar. Som dynamisk kulisse står metropolens knusende kaos som et symbol på menneskets dystopiske natur. Hverken én mand eller en revolution kan ændre på den iboende grådighed og egoisme. Intet vil ændre sig. Forget it Noredin, it’s Cairo.

Svenske Tarik Saleh står bag én af de mest spændende nordiske thrillers i nyere tid – der ironisk nok finder sted i mere sydlige omgivelser. "Cairo Confidential" er koldblodig intensitet omsat i en velkendt, men særdeles effektiv, neo noir-ramme, der gør størstedelen af nyere amerikanske krimier til skamme.

Se Moovy TV's "Cairo Confidential"-interview med Sundance-vinderen Tarik Saleh:

Cairo Confidental