Anmeldelse: Captain Fantastic (Blu-ray)

Opdragelse af børn er blandt det sværeste, mennesker fra vesten skal igennem. Vi bliver præsenteret for en lang række synspunkter inden for opdragelse, hvor der ikke er et tilsyneladende rigtigt svar, så vi agerer ud fra vores egen bedste overbevisning. Direkte eller indirekte bliver alt fra vores politiske synspunkter til vores affektionsværdi en del af opdragelsen, og produktet bliver ofte en mindre og forhåbentligt bedre udgave af os selv. Heldigvis bevares individualiteten igennem processen, som enten eksploderer i teenageperioden, hvis den er blevet undertrykt nok, eller skinner igennem fra dag et. "Captain Fantastic" viser ekstremiteterne af opdragelse – både indenfor samfundsnormen, men især også i den modsatte og for os mere ukendte ende.

Langt inde i en skov og fuldstændigt isoleret fra civilisationen bor Ben (Viggo Mortensen) med sine seks børn. De bliver ikke helt opdraget som børn i resten af verden, da selv de yngste klatrer på kilometerhøje klipper og kan beskrive den amerikanske forfatning med deres egne ord. Deres lille hippiesamfund med økologisk dyrkelse og hjemmeundervisning får et chok, da børnenes mor en dag tager sit eget liv. Pludselig skal de møde en civilisation fyldt med materialisme og teknologi, som de ikke kender til, og da morfar Jack (Frank Langella) ikke vil imødekomme mors sidste ønske om en anti-begravelse, iværksætter familien missionen "Befri mor".

I "Captain Fantastic" bliver man præsenteret for en ret unik teori – dine børn kan mere, end du ved. Når vi i vores verden skærmer vores børn fra bare bryster, men lader dem spille "Grand Theft Auto" og se blodige actionfilm, er det skam også en relevant diskussion, om vi et eller andet sted har taget en forkert drejning. Mange placerer deres børn med deres iPads foran fjernsynet efter en lang dag i børnehave eller skole og på den måde undgår at bruge kostbar tid sammen med dem. Craig Minowa fra indie-rockbandet Cloud Cult (en mand, der på mange måder minder om Ben fra "Captain Fantastic") sang engang "If I could change a single memory, I’d call in sick and spend time with you" til sin afdøde søn, og det er netop dét, en film som "Captain Fantastic" vil stille på spidsen. Der er ingen tvivl om, at filmen tager sine ideologier hamrende seriøst, selvom de bliver præsenteret og udfolder sig på humoristisk vis. Dette er en livsanskuelse, der udfordrer vores egen, og en film, forældre kan lære en masse af.

Fra første scene gør "Captain Fantastic" sit mål klart. Med udgangspunkt i Henry Thoreaus "Civil ulydighed" og Benjamin Spocks "Bogen om barnet" vil "Captain Fantastic" tilbage til de gamle dyder, hvor man klarer sig selv, og børn ikke længere fungerer som små og søde kæledyr. Ben blotter sine synspunkter og sit væsen foran alle, han møder, og er en fascinerende karakter, der provokerer vores fastlåste retning mod en 100 % teknologisk bundet social tilværelse. Viggo Mortensen er intet mindre end fabelagtig i rollen som Ben, der med det samme overbeviser os om, at hans livsstil er bedre end vores. Der bliver smurt tykt på, hvad dette angår, så da hans verden bliver væltet på hovedet, rammer det ekstra tungt følelsesmæssigt. Mindst ligeså imponerende er det, at man har fundet hele seks børneskuespillere, hvor ikke en eneste fremstår som irriterende, underlegen eller malplaceret. De er simpelthen hver og én fyldt med så meget charme og talent, at det er svært at forstå, hvorfor Disney ikke har haft snuppet dem til en af deres utallige nutidige spillefilm.

Nu er det ikke sådan, at "Captain Fantastic" skal fremstilles som et stort og tungt filosofisk værk, for omslaget af filmen er stadig den klassiske dramaturgiske kurve med tilpas tilsat humor og underholdning undervejs. Det er dog imponerende, at man kan tilføje så meget indhold i en film af denne type, uden at det virker prætentiøst og påklistret. Det er i sidste ende en sød og sjov fortælling med masser af hjerte og hjerne, og når mission "Befri mor" nærmer sig sin ende, har man forhåbentligt fået lidt at tænke over. Den allersidste scene i filmen spiller på tvetydigheden af resultatet af kollisionen af de to verdener. Igennem historien har filmen dog etableret så meget sympati for familien og dens synspunkter, at vi håber og satser på deres side som den vindende. Det er lige før, at jeg også siger "stick it to the man" og flytter ud i en skov!

Billede & Lyd

På trods af at være en film, der spiller utroligt meget på kontrasten mellem forskellige farver, fremstår billedet mere afdæmpet end intenst. Filmen er skudt digitalt og ser generelt virkeligt flot ud – især i de mange naturscener i starten. Mest imponerende er nok dybden i de helt mørke scener, hvor ikke en detalje forsvinder i skyggerne. Lydsiden er sat hamrende godt sammen. Igen skal naturscenerne fremhæves, hvor blandingen af dyrelyde, dialog og musik skaber en smuk helhed, hvor ikke ét element forsvinder i mængden. Den balance fortsætter heldigvis hele vejen igennem, og selvom man måske ikke bemærker det så meget senere hen, bliver alle højttalere flittigt brugt til de mindste detaljer.

Ekstramateriale

En meget overfladisk featurette på fire minutter er det eneste ekstramateriale på denne udgivelse. Viggo Mortensen snakker en lille smule om filmen, men hovedparten af de fire minutter er scener fra filmen. Umiddelbart vil jeg ikke sige, at det er værd at spilde sin tid på.

Captain Fantastic (Blu-ray)