Anmeldelse: Central Intelligence (Blu-ray)

Buddy cop-genren, hvor et umage makkerpar i en blanding af action og humor skal fungere sammen og redde dagen, fyldte en del af Hollywoods 1980'ere og 90'ere med forholdsvis stor succes. Næsten enhver stor datidig actionstjerne eller komiker har medvirket i en sådan film, og flere af dem huskes sågar for disse roller. Siden da er genren blevet skubbet lidt i baggrunden, selvom den nu aldrig helt er forsvundet. Derfor er det ingen stor overraskelse, når et nyt umage makkerpar dukker op, og slet ikke hvis de to hedder Dwayne Johnson og Kevin Hart. Faktisk undrer det mig, at de to ikke har fundet sammen før, da det virker som en ret oplagt kombination. Begge appellerer til den samme målgruppe med deres direkte humor og drengede charme.

Calvin Joyner (Hart) var enormt populær både hos elever og lærerer i high school. Da en han dag redder den enormt upopulære Robbie Weirdicht (Johnson) fra en pinlig situation, havde han ikke forestillet sig, at Robbie ville kontakte ham 20 år senere ud af det blå. Calvins job som revisor har ikke fået ham nogen vegne, men Robbie har skiftet navn til Bob Stone og skiftet sin overvægt i fedt ud med muskler. Bob har dog brug for Robbies hjælp, og hvad der tilsyneladende virker som en uskyldig tjeneste, får pludselig CIA til at jagte dem begge. Calvin skal snart til at beslutte sig for, om han stoler mere på systemet end sin gamle "ven" Bob.

Der hersker ingen tvivl om, at "Central Intelligence" håber på at være en nyfortolkning og genoplivning af buddy cop-genren. Den sigter efter at ramme et sted mellem det nostalgiske og nutidige for at appellere så bredt som muligt. Netop derfor fejler filmen. Den tør ikke gå linen ud med den nutidige humor, og de nostalgiske referencer kvæles delvist af den lange spilletid og den ujævne balance mellem humor og action. Hvad buddy cop-genren gjorde rigtigt i sin storhedstid, var bl.a. at fastholde en kort spilletid, for plottet kunne sjældent holde en film af denne kaliber interessant i længere end 90 minutter ad gangen. Da "Central Intelligence" nærmer sig de to timer, er interessen for længst forsvundet, især da hver en drejning i plottet ender nøjagtigt som forudset.

Kemien mellem Dwayne Johnson og Kevin Hart er dog svær at overse. De to fungerer sammen, så man skulle tro, at de havde været bedste venner hele livet. Johnsons rolle er bevidst ekstremt karikeret med sin enhjørning-t-shirt og bæltetaske – problemet er bare, at man aldrig helt forstår, om det er en afledningsmanøvre eller ej. Harts rolle er mere ligetil og nem at identificere sig med for det almene menneske. Han skulle være blevet til noget stort, men sidder nu fast i livet, imens han er god, som dagen er lang. Dynamikken mellem de to karakterer er lettere ujævn, selvom de to skuespillere passer glimrende sammen. Karaktererne kommer ofte lidt skævt ind på hinanden, og hvor der bør opstå gnister, falder det ofte pladask til jorden.

Filmen skyder konstant sine vittigheder afsted, og derfor ville det også være mærkeligt, hvis ikke bare et par stykker ramte plet. Der bliver dog skudt så meget i blinde, at de fleste rammer helt ved siden af. Humor er dog en subjektiv detalje, og er man til Kevin Hart og Johnsons uskyldige og traditionelle komik i forvejen, er der bestemt større chance for et par solide grin. Det værste er dog, når filmen fokuserer fuldt ud på sine actionscener. De er så tamme og uinspirerede, at de simpelthen ikke kan overstås hurtigt nok. Ikke en ide her virker hverken kreativ, original eller spændende, og actionscenerne fylder desværre en ret stor del af filmen. "Central Intelligence" ender derfor med kun ganske få mindeværdige og velfungerende øjeblikke.

Billede & Lyd

Billedet er generelt meget lyst, men selv de mørke scener går ikke på kompromis med skarpheden. Der er masser af detaljer i billedet, men det er kontrasten, der virkelig er udgivelsens store vinder. De blå og gule toner gør billedet meget ægte og naturtro. Lydsiden er også ganske imponerende med masser af bas til mellemgulvet og detaljer i samtlige højttalere. Al dialog høres klart selv i de øredøvende actionscener. Forskellen på de stille og larmende scener er dog en anelse for stor, og til tider bliver lyden lidt for diskant.

Ekstramateriale

Kommentarsporet med instruktøren og co-klipperen er overraskende informativt. Der er kun enkelte vittigheder iblandt, imens hovedparten har fokus på de mere tekniske detaljer og små historier i filmen, uden at det bliver for indforstået. Der er også et par alternative scener, som er klippet ud af god grund, da de bliver en anelse for fjollede. En featurette ser på skuespillerne, der øver deres dialog, og er faktisk mere underholdende, end man skulle tro. En anden featurette ser utrolig kort på en enkelt scene i filmen og når knap nok at komme i gang, før den er slut. I den sidste featurette danser Dwayne Johnson mod manden, der spiller ham som ung. Det er fjollet, men alligevel ganske underholdende, da den yngre udgave spilles af det dansende YouTube-fænomen Simone Kelepi. Til sidst er der det obligatoriske gag reel, der desværre ikke er nær så sjovt, som man skulle tro.

Central Intelligence (Blu-ray)