Anmeldelse: Darling

Den danske "Black Swan"-version "Darling" har det hele med i sig.

Hvordan laver man et stærkt dansk drama? Opskriften lyder på benhård ballet, Ulrik Thomsen, Danica Curcic og en historie forfattet af rutinerede Kim Fupz Aakeson. De udgør tilsammen et stærkt drama. For intet er meget mere oplagt end ballet, hvor så meget er på spil. Det er både kampen for at være nummer et og i forreste række. Kampen for at undgå skader eller blive dem kvit. Og så er der ikke mindst de mange rivaliseringer, jalousien og perfektionismen samt vigtigst af alt: at blive klar til den store premiere. Den nye danske "Black Swan"-version "Darling" har det hele med i sig.

Efter mange år i udlandet vender den verdensberømte balletstjerne Darling og hendes mand, koreografen Frans, tilbage til København, hvor de på det kongelige teater skal opføre klassikeren "Giselle". Men det går selvfølgelig ikke så let, for en af de første dage indtræffer ulykken: Darling er skadet og færdig som balletdanser. Hun må nu indfinde sig med en ny rolle og position, som mentor og coach på sidelinjen, hvor den yngre afløser Polly nu må transformeres til Giselle. Men det er lettere sagt end gjort, når Darlings drøm og liv smuldrer, som Polly(s) blomstrer. Hvor langt bør, tør og vil hun gå?

En tydelig markant scene, hvor mesteren giver eleven en forførelses lektion, er tyvstjålet direkte fra "Black Swan". Men lige udover dette er "Darling" nu meget original og står fint som sig selv. Både i stil, billeder, historie og spil.

Curcic er stærk som den afdæmpede, rødhårede og ihærdige Darling, der går på fremragende vis gennem en sand forvandling, som en god hovedkarakter bør gøre, og viser stærke følelser på ballerinaens sidste og afgørende rejse, hvor hun ingen midler skyr for målet. Polly står ligeledes på tæer for at blive klar som den "nye" Giselle og eleven, der erstatter mesteren. Polly spilles af det unge prisbelønnede ballerinatalent Astrid Grarup Elbo, og det gør hun ligeledes fremragende i sin i øvrigt første spillefilm. Flot og rørende spil af en ikke-uddannet skuespiller.

Vi kommer helt ind under huden på de hårdt prøvede balletdansere og mærker tydeligt de ulidelige og nærmest umenneskelige prøvelser for at blive klar og perfekt i rollen til den store forestilling. Hvis ikke ballet er spændende før Darling, så sørger Curcic for, at det er efter. For det er så sandelig en fortælling, der har både sjæl og hjertet med, om en stjernes fald samt den efterfølgende erkendelse af nederlaget og håndklædet, der må kastes. Et livs drøm, der må opgives med ét.

Alt i alt er Darling et smukt og stilfuldt balletdrama med stærke skuespil såvel som stærke balletpræstationer hele vejen igennem dansen.

Darling