Anmeldelse: Den gode dinosaur (Blu-ray)

Umiddelbart efter "Løvernes konge" oplevede Disneys egen produktion af animerede spillefilm en tilbagegang i kvalitet og interesse. Der var naturligvis en håndfuld undtagelser, men en masse nye animationsselskaber opstod, og de ellers trofaste fans fandt nye græsgange. Mange anså Pixar som det nye Disney i denne periode. De producerede i starten en håndfuld film, der i dag har opnået klassikerstatus, og tog generelt computeranimation til nye højder. Det tekniske har Pixar lige siden haft styr på, men de seneste par år er Pixar generelt set faldet i niveau. Heldigvis er de kommet stærkt igen med "Inderst inde", men 2015 blev også det første år, at Pixar smed to film på markedet. Den anden blev derfor meget overset og vil altid stå lidt i skyggen af "Inderst inde". Det er lidt ærgerligt, for "Den gode dinosaur" er faktisk en glimrende film.

For 65 millioner år siden styrtede et meteor mod Jorden – men ramte ved siden af. Millioner af år senere har dinosaurerne udviklet en stor intelligens, imens menneskerne er opstået – stadig lidt halvdumme. Apatosauren Arlo bor med sine to søskende og forældre på en bondegård, hvor hårdt arbejde er lig med overlevelse. Arlo er dog en frygtsom dinosaur og har svært ved at klare sine opgaver uden at løbe skrigende bort. Faderens ambitioner for sønnen leder dog snart Arlo på et eventyr langt væk fra deres hjem, hvor Arlo finder sin første ven – menneskebarnet Tot.

"Den gode dinosaur" er en neddæmpet animationsfilm, der berører de helt store følelser. Selvom der bestemt er humor i filmen, er tonen forholdsvis dyster, hvor især første halvdel byder på den ene efter den anden nedtur for Arlo. Det kan være en smule for voldsomt til de mindste, men instruktøren Peter Sohn balancerer den mørke tone så godt, at de fleste stadig kan være med. Sohn fortæller sin lille coming of age-historie i store omgivelser. Pixars fantastiske animation har sjældent set bedre ud, når den storslåede natur udfolder sig, men det er stadig Arlos historie, der fastholder interessen. Arlo er nemlig en lidt atypisk protagonist, der kæmper med sin egen frygt for alt, imens han besidder mere medmenneskelighed end de fleste – ja, mennesker. Selv med den forudsigelige udvikling og de mange klicheer er det nemt at engagere sig både i historien og karaktererne netop pga. filmens fokus på sin hovedperson.

Selvom "Den gode dinosaur" ikke fortæller noget nyt og endda nemt kan sammenlignes med "Løvernes konge", vinder den på sine følelser og moraler. Følelserne er konstant i centrum – frygt, kærlighed, venskab, tab osv. Disse formidles med tiltagende større armbevægelser, og nær slutningen må selv de mest følelseskolde sataner fælde en tåre eller to. Moralerne er dog filmens største styrke. Ikke at skulle lide under sine forældres ambitioner og at finde venskab på tværs af race er universelle moraler, alle kan relatere til eller forstå, og de bliver udviklet på fornem vis.

"Inderst inde" vil altid være animationsfilmen, som 2015 vil blive husket for – og det med rette. Det er en fantastisk film. "Den gode dinosaur" er dog næsten allerede blevet glemt, ikke en gang et år efter den udkom, og det er ganske enkelt synd. Selvom filmen næppe er nogen klassiker, er den gennemført og undersmuk. Hvis man holder den op med samtlige af Pixars egne produktioner, er den dog stadig blandt den "dårlige" halvdel – men det bevidner vel også bare, hvor højt et niveau Pixar til stadighed holder.

Billede & Lyd

Som forventet er denne udgivelse af allerhøjeste kvalitet. Det vanvittigt farverige billede imponerer med dets klarhed og skarphed. Naturbillederne alene er imponerende nok til at bruge som fremtidig demonstration af Blu-ray'ens styrke. Lyden er ikke mindre imponerende og besidder en dybde, man sjældent oplever i animationsfilm. Alle højtalere bliver flittigt brugt, og man bliver svøbt ind i et lækkert lydunivers, man helst ikke vil forlade, når filmen afsluttes. Den pompøse musik buldrer med enorm slagkraft ud af højtalerne, men ikke et ord går tabt i dialogen. Dette er bestemt perfektion, hvad angår lyd og billede!

Seks featuretter på sammenlagt 30 minutters spilletid går bag om kameraet og fokuserer hovedsageligt på de kreative ideer til filmen. Vi ser, hvordan karaktererne bliver skabt, hvor inspirationen kommer fra, og så er der selvfølgelig også plads til lidt spas. Det er såmænd underholdende nok, men kommer aldrig rigtigt i dybden med materialet. Det gør kommentarsporet desværre heller ikke, da alt for mange mennesker er sat til at snakke om filmen. Heldigvis er der stadig masser af guldkorn iblandt, men det er sjældent, at folk får lov til at snakke ud. De 10 minutters slettede scener supplerer egentlig filmen meget godt og bør bestemt ses. Kortfilmen "Sanjays Super Team", der også blev vist ved biografvisningen af "Den gode dinosaur", er også blandt ekstramaterialet. Den er måske ikke blandt Pixars bedste kortfilm, men dens stærke budskab gør, at den bestemt er de syv minutter værd.

Den gode dinosaur (Blu-ray)