Anmeldelse: En fremmed flytter ind

Vi kan alle let blive bedraget her i vores moderne verden fuld af online-teknologi og sociale medier. Derfor kan det være klogt lige at huske sig selv på udtrykket "skinnet bedrager" i ny og næ. Ny dansk dokumentarfilm baseret på en populær Third Ear-podcast fortæller på interessant og anderledes vis om, hvordan det så let kan ske, når helt almindelige mennesker trækkes ned i bedragets ugennemskuelige dybder.

"En fremmed flytter ind" fortæller den sande, vilde og chokerende historie om Amanda Kastrup, der bor alene med sin datter i Hvidovre. En dag skriver Casper til Amanda på Facebook og ender efter en periode med chat på date. Amanda forelsker sig hurtigt i den sjove og mystiske Casper. Han er efter eget udsagn kronarvingen til en formue i én af Danmarks rigeste familier – men han vil helst være sammen med Amanda og leve det simple liv. Alt dette viser sig at være ét stort bedrag, hvor den forundrede alenemor pludseligt står med problemer til halsen.

Dramatiseret dokumentar, eller hybrid-dokumentar, som skaberne selv kalder formen, er unik i sin form. Især i de øjeblikke og dele, hvor alt går op i en højere enhed. Heldigvis gør Amandas vanvittige fortælling netop dét.

Casper spilles af skuespilleren Esben Dalgaard Andersen – desværre til tider så karikeret og overdrevent, at hans spil står i endnu stærkere kontrast til de i forvejen ikke-skuespillere, der medvirker overfor ham. De valg, der er taget i forhold til klipning – såsom instruktør Nicole Nielsen Horanyis og producerens indgriben og afbrydelser under scenerne – kan undre. Gløden i fortællingen forsvinder kort ved netop de afbræk. Amanda er – trods hendes manglede skuespillererfaring – dog formidabel til at samle trådene og falde tilbage ind i rollen som sig selv. Ligesom når Amanda hele vejen igennem på fremragende vis fortæller sin vilde historie, både som sig selv og i rollen som sig selv.

Stilfuldt og lækkert lyddesign af talentfulde Kristian Eidnes Andersen bidrager til den spændingsfyldte fortælling om den mystiske bedrager. Stemningen bliver i kroppen og tankerne længe efter, selvom Amanda måske – sammenlignet med de andre af Caspers ofre, som nævnes – slap billigt med økonomiske og psykiske skrammer. Historien er en særdeles skræmmende påmindelse om, hvor let det er at blive snydt og bedraget i vores moderne samfund. Kærlighed gør blind, som man siger.

Som dokumentarfilm er "En fremmed flytter ind" et dragende og forfriskende pust som true crime-fortælling og ikke mindst med sin eksperimenterende stil. Synergien giver god energi til en fortælling, som ellers i forvejen er dragende og spændende i sig selv.

En fremmed flytter ind