Anmeldelse: Get Out

Tilbage i oktober på CPH PIX blev der holdt et debatarrangement kaldet "Genre Came Sneaking". Det gik ud på at debattere den voksende tendens, hvor mindre kunstneriske film i højere grad benytter sig af klassiske genrekonventioner, primært fra horrorfilm, til at fortælle deres egne, særlige historier – og om denne strategi holder. Med udgivelsen af horror-komedien "Get Out", der er lavet af den amerikanske komiker Jordan Peele, er filmundergrunden for en gangs skyld kommet til det store lærred – og det holder!

Chris (Daniel Kaluuya) og Rose (Allison Williams) har været kærester i fem måneder. Nu skal de på weekendtur, hvor Chris skal møde Roses forældre. De er velhavende og bor i en af de mange rige, afsides forstæder uden for New York. Hvis dette ikke var akavet nok, så er han endnu mere uvant og utilpas ved situationen end normalt, da han i modsætning til Roses idylliske, hvide overklassefamilie er sort og kommer fra fattige kår, hvor han aldrig har kendt faderen, og hvor moderen blev dræbt af en flugtbilist, da han var 11 år. Chris og Rose elsker dog hinanden, og det er et vigtigt skridt for alle par at vænne sig til hinandens baggrunde – uanset hvor forskellige de kan være. Roses familie gemmer dog måske på en langt mere skummel baggrund, end de fleste andre familier.

Gyserkomedier er langt fra en ny opfindelse, men sjældent kan sådan en film balancere alle sine meget forskellige dramaturgiske elementer. Horror-delen kan hurtigt blive plat, humoren usjov og dramaet utroværdigt. Få mestrer kunsten, men ligesom John Landis' "En amerikansk varulv i London" eller Sam Raimis "Evil Dead" formår "Get Out" ubesværet at indfange og byde os på både troværdige og dybt underholdende former for humor, drama og gys.

"Get Out" er først og fremmest en yderst velskrevet film. Dialog, spændingsopbygning og handlingsfremdrift er imponerende balanceret i det meste af filmen. Næsten hver eneste scene drives på spændende vis frem til den næste, især gennem det imponerende kamera- og klippearbejde, som indrammer og modstiller hver en replik. Præmisserne for både horroren, humoren og den utroligt ærlige menneskefortælling bag underholdningen er simple, men tages altid op af det gennemførte filmhåndværk. Det leder til en original fortælling, der udfolder sig på selvsikker, klassisk manér.

Når en filmmaskine er så velsmurt som denne, løber den altid risikoen for at føles en tand for konstrueret, og dette slipper "Get Out" desværre ikke for. De simple, men mange præmisser kommer lidt i vejen for en perfekt filmoplevelse. Heldigvis er filmen altid så engagerende, selv under sin lidt forhastede slutning, at der altid er noget at lægge mærke til eller betages af – i stedet for tanken om, hvor absurd og konstrueret filmens univers må være, for at alle disse både syrede og dybfølte ting overhovedet kan ske.

Efter 104 medrivende minutters filmiske balancekunst er det dog det underliggende menneskelige drama, der får lov til at stå tydeligst tilbage i hukommelsen. At spore den skjulte hverdagsdiskrimination gemt i mikroskopisk små, nedladende kommentarer mod én selv (eller andre), når vi møder mennesker fra andre sociale og kulturelle områder, og finde ud af at grine af dem, så vi kan komme hinanden lidt mere ved, er blot en uvurderlig menneskelig egenskab. Når en film kan vise os dét, samtidigt med at underholde os fra start til slut, kan vi kun være taknemmelige – og især med "Get Out" kan vi takke den ofte oversete filmundergrund.

Get Out

Kommentarer

Get Out

  • 1

    Fedt, det kunne godt lyde som en kommende biograftur. ☺️

    evermind30-03-17 07:53

  • ★★1

    Forrygende, intet mindre. En af de mest intelligente gysere i mange år, og som udpensler den strukturelle racismes gennemsyrede diskurs og natur. Glæder mig til gensyn.

    Dolphinfriendly30-03-17 22:07

  • ★★★1

    Ser frem til at se den i morgen. 

    Babo30-03-17 22:17

  • ★★★2

    Jeg er ikke helt oppe at ringe, men overall var det en god oplevelse. Den indeholder forfriskende tiltag, men tredje akt afviger aldrig fra det forudsigelige, som man kunne have håbet på. Der spilles generelt godt, bortset fra Lil Rel. Humoren, bortset fra et par gange, ramte ikke plet hos mig og gyset var der intet af. Scoret var til gengæld godt og klipningen var spot on. Så altså, en fin gyser med lidt på hjertet, men så er det heller ikke vildere, som hypen beskrev det. Men god, det er den. 7/10

    Babo31-03-17 23:36

  • 1

    Blev hevet i biffen af en ven i dag for at se den. Han havde fået den anbefalet af en instruktør-ven, der mente, det var årets gyser. Jeg er vildt taknemmelig, for jeg er ret sikker på, at jeg ellers ville være gået en stor bue udenom den her - den stank simpelthen for meget af socialrealistisk horror og noget parforholdshalløj, der altid får mine tæer til at krummer sig 180 grader. Nej, så stik mig hellere noget med blod og indvolde eller en forfalden rønne fyldt med spindelvæv. Det ved man, hvad er, og det er så meget nemmere at distancere sig fra. 

    Men for fanden hvor er jeg glad for, at jeg fik den set. Get Out et frisk pust i en tid, hvor langt den største del af nye horrorfilm ligner noget, man har set mange gange før. 

    5/6

    thomsen16-04-17 21:31

  • ★★1

    Gyser-genren er ofte blevet brugt til at sætte lys på samfundsrelevante emner fordi den egner sig til skarpt opsatte konceptuelle konstruktioner og kan engagere sit publikum med uhyggen og spændingen alt i mens filmens pointer og temaer bliver udforsket uden at det bliver distraherende. Komikeren Jordan Peele's debutfilm "Get Out" er sådan en størrelse, hvor racismen der lurer under overfladen på det såkaldte "post-racial"-samfund bliver sat skarpt op i en spændende gyser. Det er ikke de traditionelle racister som filmen stikker til, da vi ikke har at gøre med sydstatsfolk at gøre, men istedet venstreorienterede amerikanere, og det giver filmen et friskt pust og en interessant anderledes vinkel. Filmen er dog ikke bare en "social commentary", men er virkelig veleksekveret som gyser/spændingsfilm. Jeg vil helst ikke ind på hvad plottet er og hvordan det udvikler sig, men jeg vil bare nævne at jeg sad på kanten af mit sæde og følte den ubehag som filmen går efter. Jordan Peele udviser en enorm genre-kontrol og får samtidigt nogle glimrende skuespilspræstationer ud af det talentfulde cast. Visuelt er det heller ikke til at se, at det er hans første film for hver en scene virker gennemtænkt og det føles aldrig kedeligt.

    Jeg glæder mig meget til at se hvad Jordan Peele finder på med hans næste film, og jeg kan kun anbefale at folk giver "Get Out" en chance og især lader være med at læse ret meget om filmens plot eller ser dens trailer. Det er sjovere at gå ind til filmen så blankt som muligt.

    9/10

    Kruse12-05-17 22:28

  • ★★0

    www.theguardian.com/film/2017/feb/28/get-out-box-office-jordan-peele

    "The villains here aren’t southern rednecks or neo-Nazi skinheads, or the so-called “alt-right”. They’re middle-class white liberals. The kind of people who read this website. The kind of people who shop at Trader Joe’s, donate to the ACLU and would have voted for Obama a third time if they could. Good people. Nice people.".

    Wow. Ballsy. USA har aldrig været så sort/hvid hvid/sort opdelt som nu. Der foregår en uhyggelig afintellektualisering af landet, hvor folk medvirkende og medvidende sparker til racismens gløder.

    Den rød lige meget højt i bunken af film, som skal ses.

    Bruce12-05-17 22:49

  • ★★★0

    Der var åbenbart flere slutninger i spil fra instruktørens side. 

    m.youtube.com/watch

    Jeg havde så absolut ønsket en mørkere en. 

    Babo27-05-17 19:52

  • 0

    Jeg var egentligt ret glad for den mere lyse slutning, fordi jeg følte, at den netop brød forventningen. 

    I og med at hovedpersonen er sort, og at man ser en politibil komme imod ham, kort efter at han har skudt sin tidligere kæreste, så forventer man jo nærmest, at han vil blive skudt.

    Ikke mindst fordi udgangspunktet tydeligvis har været at lave en politisk film, og der det sidste års tid har været stor fokus på den voldsomt større risiko, du har for at blive skudt af politiet, hvis du bliver stoppet, når du tilhører lige dén demografiske gruppe. 

    thomsen27-05-17 21:01

  • ★★1

    Jeg er enig med thomsen. Jeg har også set den alternative slutning, som de filmede, og selvom at den bestemt har nogle interessante tanker bag sig, så synes jeg at Jordan Peele i sidste ende valgte rigtigt angående slutningen.

    Kruse28-05-17 04:39

  • ★★★0

    Jeg kunne godt give den en ekstra chance. Var lidt skuffet over nogle ting, netop lidt slutningen, men absolut en frisk pust. 

    Babo28-05-17 16:04

Log ind for at deltage i diskussionen