Anmeldelse: Kærligheden flytter ind

Der er en tendens til at se ned på romantiske komedier. Hovedårsagen til dette er, at de ofte bliver set på som tamme og overfladiske film med endimensionale karakterer, der giver et forvansket billede af virkeligheden. "Kærligheden flytter ind" gør desværre absolut intet for at rykke grænserne for denne antagelse.

Den nyligt separerede Alice (Reese Witherspoon) er flyttet tilbage til sin barndomsby Los Angeles, hvor hun nu bor alene med sine to døtre. Der mangler dog et eller andet i livet – hvilket hurtigt bliver dækket af tre unge mandlige filmmagere, som flytter ind i det anneks, der alligevel står tomt. Mon det er kærligheden, der flytter ind?

Der kan være magi i Hollywoods filmsprog, når det kommer til deres portræt af kærligheden. Der kan desværre sommetider være så meget magi, at det virker som en ganske manipulerende måde at fratage penge fra de mange kvinder, der bare ønsker lidt mere fortryllelse i tilværelsen. Denne fortryllelse tager her form som tre unge modellignende fyre, der både kan tage sig af håbefulde kvinders børn og slås om disse damers gunst efter en enkelt aften i byen. For mange lyder det måske som opskriften på en drøm, der går i opfyldelse, og den slags kalkuleret tankegang gør det svært at se "Kærligheden flytter ind" uden at rynke på næsen over den åbenlyse leflen for skilsmisseramte kvinder, der ønsker et andet liv i bare halvanden times tid.

Men hvorfor kan jeg ikke bare lade det være, for er det ikke godt, at der er film for alle? Jo, men det er svært at se "Kærligheden flytter ind", når der ikke er en eneste tone, der ringer rent. Alle tangenter i denne romantiske komedie har en hul klang, der hurtigt begynder at virke kynisk, når vi skal tro på, at den smukke, unge filminstruktør romantiserer en enlig mor som den eneste kvinde, han nogensinde ville kigge efter. Det piner mit hjerte at sige, men i virkeligheden ville denne romantiske helt hurtigt glemme alt om samtlige fraskilte singlemødre, når han kom til sin første Hollywood-fest.

Med andre ord er rammen for "Kærligheden flytter ind" for perfekt til at tro på et eneste øjeblik. Det er ikke kun, at en kvinde, der netop er startet som selvstændig, har pengene til at blive ved med at bo i et palæ i Los Angeles, eller at tre unge fyre alle bliver vilde med hende, fordi hun er en haj til tøjvask og reder sengen pænt. Det, der virkelig gør ondt ved at se "Kærligheden flytter ind" er, at den slet ikke har noget begreb om, hvor lidt den egentlig har på hjerte og derfor aldrig vender sig selv på hovedet. Hvis der på et enkelt tidspunkt blev kommenteret på enten de mange privilegier, vores hovedpersoner svømmer rundt i, eller den næsten kvalmende perfektion, der indhyller de mange førsteverdensproblemer, ville det have givet en smule passende distance. Men ak. Vi får bare mere af det samme.

Er der noget som helst positivt at sige om "Kærligheden flytter ind"? Jo, en scene, hvori vores tre unge helte har et møde med en producent, giver nogle gode kommentarer, der er værd at grine over. Den flyder også roligt afsted med strømmen og kan da være passende underholdning med mormor en søndag aften. Det er vist det pæneste, der er at sige.

Se Moovy TV til festlig "Kærligheden flytter ind"-galla:

Kærligheden flytter ind