Anmeldelse: Lego Ninjago Filmen

LEGO-klodser kommer i mange farver og former. Siden 1949 har vi kunnet lege og bygge med de kulørte klodser af plast. Siden 2014 har de af os, som ikke har talentet til at bygge værker af klodserne selv, kunne nyde de mageløse kreationer i, hvad der hidtil er blevet til tre film – ud af sikkert mange kommende Lego-film. "Lego Ninjago Filmen" er på højde med "Lego Batman Filmen", men nærmer sig ikke den originale "LEGO filmen - Et klodset eventyr" med mange klodser!

Seks Ninja-teenagere, der sjovt nok bor i Ninjago City, kæmper sammen med deres karismatiske leder, Master Wu, mod en ustoppelig og kreativ ond skikkelse – Lord Garmadon. Dog udvikler Lloyd, gruppens grønne Ninja og leder, et faderkompleks, da han i hemmelighed er den onde skurks søn. Dette udformer sig i en episk kamp, som kræver sin mand af både far og søn, men også af de mindre udisciplinerede ninjaer, som skal lære at stå sammen for at vinde over det onde og redde deres dynamiske by mod kræfter større end dem selv.

Den første film, der bragte legoklodser til det store lærred, var et så stort hit, at det populære legetøj blev revet væk fra hylderne og medførte mangel af klodser. For at sige det ligeud, så var den så forbandet sjov, morsom og populær, at titelsangen, "Everything is Awesome" er den ENESTE sang, jeg husker at have hørt dag og nat – dette var inden, jeg overhovedet fik set filmen.

Men det var den første LEGO-film. Den næste var "Lego Batman Filmen", hvor de klodsede idéer hurtigt faldt fra hinanden, da jeg faldt i søvn halvvejs gennem filmen. Den tredje i rækken er så denne "find dit indre jeg"-film, som bedst af alt har en hamrende flot Jackie Chan i starten og slutningen af filmen. Vi kunne på sin vis havde nøjes med de samlede femten minutter, Jackie Chan udgør af filmen.

At "Lego Ninjago Filmen" på irriterende vis hiver fat i "The Karate Kid" og prøver at mase samtlige "wax on, wax off"-læresætninger ind; SAMTIDIG med at den – som en anden nyslået Kevin Hart/Amy Schumer look-a-like – spytter "komiske" sætning ud hvert tredje sekund imellem de normale replikker, bliver irriterende hårdt for ørerne. Det ødelægger også det sammenhængende overblik, man lige havde fået dannet sig, over et af de mest firkantede handlingsforløb længe set i en animationsfilm.

Ikke desto mindre er tredje film i rækken stadigt sjov nok i dens imponerende brug af et verdenskendt varemærke, at det giver voksne som børn en god oplevelse i biografens mørke – iført 3D-briller. Vi får få lov til at træde ind i det univers, som man altid har set skinne frem på butiksæskerne – og samtidig altid har vidst, at man aldrig kunne bygge selv. Måske hiver jeg min kæmpe æske med legoklodser frem fra skabet og prøver at bygge en drage eller to.

Lego Ninjago Filmen