Anmeldelse: Logan Lucky

Manden, der står bag tv-serien "The Knick" og blandt andet de nyeste "Oceans"-film, meldte for få år tilbage ud, at han var færdig som filmskaber. Men nu er han tilbage igen takket være en helt ny selvopfundet film-finansieringsmodel, der går uden om selskaberne. Den ellers tidligere så hyperproduktive Steven Soderbergh er tilbage i filminstruktørrollen – og dét med manér – i den actionpakkede krimi-komedie "Logan Lucky".

Jimmy (Channing Tatum) er den ene af de tre Logan-søskende i en familie med hang til kriminelle fiduser og hurtige biler. Jimmi udtænker en snedig plan, nemlig at udføre det største og mest perfekte kup, der næsten ikke kan gå galt, sammen med sin søster Mellie (den hårfine Riley Keough) og broren Clyde (Adam Driver): selveste Nascars største årlige løb. De skal bare lige have hjælp af pengeskabseksperten Joe Bang (Daniel Craig), som sidder fængslet.

Soderbergh forsøger endnu en gang at markere sig med et sammenkog af sin vante "kupkomedie"-genre og en cowboy-version af "Fast and the Furious" – som man med god vilje kan kalde "Logan Lucky" og dens stil. Der er fart, spænding og action – og dog en tand eller to mere humor, charme og konflikter end i "Fast and the Furiou"-filmene.

Ja, Soderbergh blander på fornem vis komik med action og presser sublime præstationer ud af den rutinerede besætning af stjerneskuespillere. Et cast, der blandt andet tæller Daniel Craig som en amerikansk Egon Olsen anno 2017, hvor han som platinblond Joe Bang næsten er ugenkendelig. Adam Driver med en armprotese og stærk sydstatsdialekt. Og ikke mindst Channing Tatum med moderne cowboy-attitude. I hælene på det umage hold røvere har vi Hillary Swank som den utrættelige agent Sarah Grayson, der mod slutningen sættes på sagen.

Holdet af stjerner og et mindre plottwist eller to hjælper "Logan Lucky" til at lykkedes i sidste ende. Manuskriptet er snedigt og særdeles underholdende udtænkt med skarpt skreven komik af den hidtil ukendte forfatter Rebecca Blunt – som ifølge rygterne ikke er en rigtig person. Man kunne således let mistænke Soderbergh for selv at have skrevet manuskriptet. Hvorvidt Rebecca Blunt er et pseudonym for Soderbergh selv – han har tidligere lavet netop denne manøvre som fotograf – må tiden jo vise. Hvad end det er tilfældet, så har det meget vel været et effektivt trick.

Med "Logan Lucky" er Steven Soderbergh tilbage med manér. Og comeback-instruktøren gør det på det perfekte tidspunkt og med den rette film, som passer godt ind i tiden. Og med hans nye finansieringsmodel forhåbentlig for at blive. Om ikke andet lidt endnu.

Logan Lucky