Anmeldelse: May God Save Us

Spanske Rodrigo Sorogoyen betragtes i Spanien som en af de mest talentfulde instruktører af den nye generation. Efter at have stået bag en række tv-serier og de kritikerroste "8 Citas" og "Stockholm", er han tilbage på det store lærred med den specielle "May God Save Us". En film, der endelig har fundet vej til de danske biografer efter ti måneder.

Handlingen udspiller sig i Madrid i sommeren 2011. Det er den varmeste august nogensinde, og pavens besøg lurer om hjørnet. Her møder vi betjentene Luis (Antonio de la Torre) og Javier (Roberto Álamo), der til trods for at være aparte og utilregnelige skal finde ud af, hvorfor en række ældre kvinder pludselig bliver myrdet. Et standard setup for en krimi, men "May God Save Us" formår at undvige klichéerne. Dette skyldes de utrolig velskrevet karakterer, der alle er komplekse og interessante. Her bydes på halvt krimi, halvt karakterstudie, og balancen mellem disse elementer er næsten perfekt.

Enkelte plotpunkter hopper fra A til C uden et B-stykke, men det ødelægger på ingen måde historien. Den er spændende, intens og formår at holde sig interessant hele vejen igennem takket være nogle overraskende plot twists. Det personlige fokus er prikken over i'et, og det er let at se, hvorfor filmen vandt prisen for bedste screenplay ved San Sebastián-festivalen trods den førnævnte anke. Filmen bliver støttet af en lang række flotte skuespilpræstationer, hvor især Álamo leverer en fantastisk optræden.

Torre skal dog også påpeges for fuldstændig at sælge, hvor atypisk en karakter Luis er. Hovedpersonerne er generelt atypiske for genren, hvor Luis stammer og mangler selvtillid, og Javier, der har problemer med sit temperament, hvilket også påvirker hans personlige forhold. Det er derfor rigtig flot af især Álamo, at han formår at få én til at holde af Javier, da han flot viser, at også han har sine sårbare øjeblikke.

Cinematografien er ligeledes smukt at se på. Der er relativt få klip i forhold til de fleste film, hvor mange scener består af mindre long takes. Dette hjælper med at bygge spænding op, hvilket bliver flot udnyttet i visse scener. Men det gør også, at filmen føles autentisk, som at den rent faktisk foregår i virkelighedens Spanien. Der er også nogle brutale scener, man sent vil glemme – men volden bruges fornuftigt, og det bliver heldigvis aldrig vold for voldens skyld. Desuden har filmen også et effektivt soundtrack, der meget fornemt understøtter de forskellige scener. Filmen er ganske enkelt en fryd for øjet og ørerne.

Havde det ikke været for de få forhastede plotpunkter, havde dette let været topkarakteren værdig. "May God Save Us" er stadigvæk en klog og spændende thriller, der næsten gør alt rigtigt. Et interessant karaktergalleri, flotte præstationer, flot billede og lydside samt en masse spænding og dybde. Hvis du vil se noget, der ikke er en Hollywood-blockbuster denne sommer, kan "May God Save Us" varmt anbefales.

May God Save Us