Anmeldelse: Miraklet på Hudsonfloden

Det er svært ikke at beundre Clint Eastwood. At den erfarne westernstjerne i en alder af 86 år stadig er i stand til at instruere en film mere eller mindre årligt er fuldstændigt uhørt. Men én ting er produktiviteten; en anden er kvaliteten. For selvom "American Sniper" høstede hele seks Oscar-nomineringer for lidt over et år siden, vil jeg alligevel påstå, at Eastwoods allerbedste film ligger noget længere tilbage. Når det er sagt, så skal man aldrig helt afskrive Clinten. Han har før fået al kritik til at forstumme.

Du kender nok allerede til begivenheden, som "Miraklet på Hudsonfloden" er baseret på. Historien var i hvert fald svær at komme uden om tilbage i januar 2009. Her formåede kaptajn Chesley Sullenberger på mirakuløs vis at nødlande et passagerfly i Hudsonfloden i New York uden et eneste dødsoffer. Det lyder som opskriften på en opløftende heroisk fortælling, men det er det ikke. For selvom medierne lynhurtigt udråbte kaptajn Sully til helt, hævdede andre, at Sully tog en unødvendig risiko ved ikke at nødlande i en nærliggende lufthavn. Derfor blev en efterfølgende undersøgelse nødvendig. Flysimulationer skulle afgøre, om Sully reelt var helt eller skurk.

Tvetydigheden er filmens største styrke. At man som tilskuer selv skal tage stilling til, hvorvidt Sully i det altafgørende øjeblik opførte sig heroisk eller uforsvarligt, giver oplevelsen en ekstra dimension. Med sit etiske dilemma minder "Miraklet på Hudsonfloden" faktisk forbløffende meget om Tobias Lindholms "Krigen". Desværre får dilemmaet aldrig den plads, det fortjener. I stedet for at følge det til dørs vælger Clint Eastwood at skifte fokus undervejs.

Det helt store problem ved "Miraklet på Hudsonfloden" er i det hele taget, at den stritter i for mange retninger. Eastwood har ikke været interesseret i at lave en decideret heltefortælling, men kan dog ikke helt dy sig for at lovprise kaptajn Sully. Og selvom den intense oplevelse i flyet i de skæbnesvangre minutter ikke er omdrejningspunktet, så får vi alligevel serveret en rekonstruktion af oplevelsen. Og på trods af at filmen på ingen måde er en biopic, ser vi alligevel et par dovne flashbacks af Sully som ung. Man savner i høj grad et klarere fokus. Især fordi handlingen i forvejen er blevet presset sammen til sølle 90 minutter, og filmen både starter og slutter noget pludseligt.

Helt ueffen er "Miraklet på Hudsonfloden" dog ikke. For Eastwood er trods alt en garvet herre. Så selvom selve nødlandingen måske nok kunne være blevet brugt bedre, imponerer eksekveringen alligevel med sin store autenticitet. Også det stjernespækkede cast med Tom Hanks i den altdominerende hovedrolle er værd at fremhæve. Hanks formår med sin jordbundne personlighed perfekt at indfange den velovervejede pilot, der aldrig mister besindelsen.

Når Clint Eastwood tager styringen, ved man, at det aldrig går rigtig galt. Men omvendt er det også længe siden, det er gået rigtig godt. Det er, som om den erfarne Hollywoodstjerne ikke styrer begivenhederne med helt så sikker hånd, som han gjorde før. Så selvom Clintens nyeste film måske ikke falder til jorden med et brag, er "Miraklet på Hudsonfloden" simpelthen for ujævn en oplevelse til for alvor at kunne kaldes anbefalelsesværdig.

Miraklet på Hudsonfloden