Anmeldelse: Money Monster (Blu-ray)

Det føles altid lidt ironisk, når Hollywood skal belære pøblen om kapitalismens skyggeside. Det er jo trods alt en af de største pengemaskiner i verden, der smider et utal af remakes, reboots, sequels og prequels på gaden i håb om at koge suppe på en tidligere succes. Heldigvis er alting ikke så sort og hvidt, og der skal da være plads til en løftet indadvendt pegefinger i ny og næ. Senest har det været populært at pege på Wall Street efter den globale finanskrise, og nu står også medierne for tur. "Money Monster" er nemlig en stor løftet pegefinger til det hele, men filmen ender med at gabe over alt for meget.

Lee Gates (George Clooney) er en enorm farverig studievært i et tv-program. Sammen med sin producer Patty (Julia Roberts) vejleder Lee sit publikum i aktier og obligationer gennem dans, musik og store armbevægelser. Midt i en udsendelse dukker der en dag en mand op med en pistol i hånden. Kyle Budwell (Jack O'Connell) har nemlig mistet hele sin formue pga. en dårlig investering anbefalet af Lee og vil nu have en forklaring. Der går ikke længe, før en stor konspiration langsomt bliver afsløret.

Det er svært at klandre instruktør Jodie Foster for manglende ambitioner. Hendes intentioner med "Money Monster" er soleklare fra allerførste scene. Dette er et stort angreb på medieverdens mangel på kildekritik svøbt ind i en antikapitalistisk opsang. Der går dog ikke længe før de store ambitioner bliver reduceret til en ordinær thriller, som ikke rigtigt kommer nogen vegne. Som et løg bliver den store konspiration afskrællet lag for lag, imens ambitionerne ryger med skrællerne i skraldespanden.

Det er meningen, at vi som publikum skal fatte mere og mere sympati for "skurken" Kyle, som tiden skrider frem. Der bliver dog smurt så tykt på, at det modsatte bliver tilfældet. Som vi lærer mere om karakteren, forstår vi ham mindre, og væk forsvinder enhver form for forståelse af ham som karakter. Jack O'Connell skal dog have ros for at holde hovedet højt igennem en så følelsesmanipulerende rolle. Jodie Foster forsøger at give Lee samme udvikling med et katastrofalt resultat – hovedsageligt fordi George Clooney ikke magter at give sin karakter den ekstra dimension. Tilbage står Julia Roberts' rolle som den eneste troværdigt sympatiske karakter, og Roberts leverer præstationen uproblematisk.

"Money Monster" er et eksperiment, der ikke rigtigt lykkedes. Jodie Foster får ikke fulgt sit præmis til dørs, og filmen slutter præcis som forventet. Alle de rigtige ingredienser er til stede, men filmens skift af fokus halvvejs igennem kvæler enhver livslære, man ellers kunne håbe at få med sig. Filmen kunne ellers sagtens have været en åbenbaring for mange mennesker, men ender som tom og forglemmelig underholdning, der ikke underholder særlig godt. Især den eskalerende spænding bygges på et så tyndt fundament, at det hele falder sammen til sidst.

Billede & Lyd

Det bedste ved "Money Monster" er filmens visuelle stil og kvaliteten af denne på udgivelsen her. På trods af at næsten hele filmen foregår i et tv-studie, så sørger det skarpe og rene billede for, at filmen virker dynamisk og levende. Lydsiden gør ikke det store væsen af sig med kun lidt liv i baghøjttalerne, når spændingsscenerne er under udførelse. I kontrast til billedets åbenhed er lyden meget lukket. Al dialog og den ulmende baggrundsmusik har dog fået de rigtige volumener, så intet virker for højt eller lavt igennem filmen.

De tre slettede scener er korte og tilføjer intet nyt til fortællingen. De tre featurettes er dog værd at kigge igennem. Den ene giver det nødvendige indblik i George Clooneys karakter, som filmen ikke kunne formå. Den næste kigger lidt på filmens opbygning af spænding, og de valg Jodie Foster har taget undervejs. I den sidste featurette analyserer de medvirkende bag og foran kameraet filmen og dens slutning. De tre programmer varer sammenlagt ca. 22 minutter, og selvom de fremstiller filmen nærmest som et mesterværk, er de alle tre interessante og underholdende. Til sidst er der en musikvideo med Dan the Automator.

Money Monster (Blu-ray)