Anmeldelse: Passengers (Blu-ray)

På én gang utrolig dristig og frustrerende fej – "Passengers" er en decideret sindsoprivende filmoplevelse. Skønne skuespillere, spektakulære kulisser, billeder og effekter i særklasse... ja, adskillige pragtfulde ingredienser, der i sidste ende ikke kan udviske filmens bitre eftersmag. Her er fejltrin så forunderlige og forstyrrende, at jeg simpelthen føler mig nødsaget til at gennemgå dem. Derfor: Indstil læsningen, hvis du vil forblive intetanende.

Filmens trailers solgte "Passengers" som en nervepirrende og romantisk sci-fi-thriller: To af Hollywoods største stjerner, Chris Pratt og Jennifer Lawrence, spiller Jim og Aurora – to passagerer på et rumskib, som er hele 90 år fra at gennemføre sin odyssé til en fjern koloniplanet, da de vækkes ved en fejl og ikke kan nedfryses igen. De døjer med skibets tekniske problemer, forelsker sig og lærer i fællesskab at affinde sig med deres sandsynlige skæbne: at dø om bord på en luksuriøs lystyacht.

Men filmens storstilede PR-kampagne udelader én vigtig detalje: Jim og Aurora vågner ikke samtidigt. Jim vækkes som den eneste i starten af filmen, da hans dvalekapsel svigter efter et slemt sammenstød mellem skibet og et asteroidebælte, og i næsten et helt år er han Palle alene i verdensrummet. Kun en programmeret bartender-androide (en herligt hjertevarm Michael Sheen) holder ham med selskab, og efter et års tid, hvor både Jims kropsbehåring og modløshed vokser eksponentielt, er han parat til at tage livet af sig selv i universets kulsorte vakuum.

Men så støder Jim tilfældigt på Auroras kapsel og – efter blot en håndfuld sceners selvransagelse – beslutter sig for at vække hende. Således afbryder Jim ikke blot Auroras dvale… han tvinger hende sådan set til at tilbringe resten af livet med en ukendt voyeur som eneste ledsager. Både hendes frihed og fremtid er på et splitsekund lagt i ruiner. Hvor romantisk!

Det er svært ikke at beundre filmens vovemod og villighed til at tage hånd om et så forfærdeligt dilemma... Hvem ville da også kunne bære at leve og dø mutters alene på et rumskib, når der ligger knap 5000 nedkølede medpassagerer i lastrummet? Havde man været fristet til at træffe det samme valg under de omstændigheder? Men den fascinerende fortælling om ensomhed og overlevelse, der ligger begravet i "Passengers", folder sig aldrig ud, idet filmmagerne behandler Jims ugerning med skuffende og alarmerende apati.

Ud over at det er frastødende, at Jim aldrig før har mødt Aurora og blot vækker hende, fordi hendes udseende tænder ham, så er det direkte ubehageligt at overvære, hvordan han dernæst udspionerer hende, mens hun svømmer halvnøgen i poolen, flirter og sågar har sex med hende, mens han selvisk tilbageholder sandheden – især fordi hans opførsel tydeligvis blåstemples af filmmagerne gennem munter musik og appetitlige nærbilleder af turtelduernes længselsfulde blikke og nøgne kroppe. Intet er tilsyneladende galt.

Og da Aurora omsider opdager sandheden (i en hjerteskærende scene med en følelsesmæssig autenticitet, som resten af filmen savner), er det snarere Jim, som fremstilles som offeret! Han bruger skibets samtaleanlæg til at trygle om tilgivelse, mens den melankolske musik indbyder os til at beundre hans anger. Derefter afspiller Aurora denne videohilsen fra en veninde: "Jeg håber, du finder en, der kan fylde dit hjerte, og at du lukker ham ind." Underforstået: hvor er det heldigt for Aurora, at hun blev vækket af ham, der kunne give hende det, hun altid har manglet. Og hvor er det synd for Jim, at han som konsekvens skal brydes med sin dårlige samvittighed. Vorherre bevares.

Filmens flossede moral afsporer indlevelsen totalt, og man begynder hurtigt at dekonstruere plottet koldt og analytisk. Selv ikke den actionfyldte slutning påvirker pulsen. Det overrasker ikke, at "Passengers" er udtænkt af en af forfatterne bag "Prometheus" – endnu en sci-fi-film, hvor karaktererne ikke udviser et gran af fornuft. Det er til gengæld ubegribeligt, at stortalenterne Pratt og Lawrence siger god for en film, der blåstempler bortførelse.

BILLEDE & LYD

"Passengers" er en billedskøn Hollywood-produktion, som ser lige så fantastisk ud i HD, som den burde. Filmens generelt kølige, blåtonede nuancer gengives smukt, og kontrasten er eminent – der er massevis af tydelige, visuelle detaljer i det kulsorte verdensrum og i rumskibets dunkle afkroge og lokaler. Billedsiden er også knivskarp fra start til slut. Det engelske DTS-HD Master Audio 5.1-lydspor er også pragtfuldt, om end ikke helt så imponerende som transferet. Indimellem følte jeg, at dialogen lød en anelse komprimeret (tjek eksempelvis Pratts noget uklare replikker under hans første omgang morgenmad med Lawrence), men derudover imponerer lydsporet med hobevis af effektive panoreringer og et enormt levende lydlandskab, der fornemt udnytter samtlige højttalere.

EKSTRAMATERIALE

Modsat udgivelsens billed- og lydside er ekstramaterialet omtrent lige så uimponerende som selve filmen. Her er fire ultrakorte dokumentarer, der tilsammen varer sølle 32 minutter, og hvor flere af skuespillerne og filmmagerne hovedsageligt opremser plottet og skamroser hinanden og filmen. Jeg havde svært ved at holde latteren tilbage, da en af filmens producere konstaterede: "Enhver skuespiller får lov til at medvirke i én fantastisk kærlighedshistorie gennem karrieren, og jeg tror, dette er dén film for Pratt og Lawrence." Der bliver i øvrigt aldrig taget hånd om filmens kølige modtagelse eller kontroversielle twists.

Ingen af de otte slettede scener (samlet varighed: 10 minutter) er værd at skrive hjem om – jeg studsede dog over den ene, hvor Aurora ringer til Jim og nedværdiger ham. En scene, der formentlig har til hensigt at styrke vores sympati for den usmagelige mand, hvilket blot understreger filmmagernes manglende fornemmelse for historiens åbenlyse umoral. Derudover er her knap fem minutters muntre fraklip samt traileren til "Inferno". Pudsigt nok er her ingen af de misvisende teasers eller trailers til "Passengers", men her er dog fire fiktive, velproducerede tv-reklamer for selskabet, der sender filmens karakterer ud i verdensrummet.

Passengers (Blu-ray)