Anmeldelse: Trainwreck (Blu-ray)

Kvinder er utroligt sjældent sjove. Det gør ondt i mit feministiske hjerte at leve med en fordom som den, men desværre holder den oftest stik. Jeg udfordrer dog gerne mine fordomme så ofte som muligt, og hver gang en ny kvindelig stand-up-komiker dukker op, giver jeg hende også gerne en chance. Humor er naturligvis meget subjektivt, og personligt skal det ofte gå langt over grænsen, før jeg finder det sjovt - det er sjældent, at kvinder gør netop det. Amy Schumer havde jeg i lang tid forbigået af uvisse årsager, men som research til hendes "Trainwreck", så jeg en hulens masse stand-up med hende. Desværre måtte jeg konstatere, at min fordom fortsat holdt stik. Hun er dog ikke elendig, og i det rette format er jeg sikker på, at hun kunne komme til sin ret - og måske var spillefilmsformatet bedre tilpasset Schumer?

Amy (Amy Schumer) har lige siden barnsben lært af sin far, at monogami er noget vrøvl. Som voksen lever hun da også fortsat efter dette mantra, imens hun kæmper for sin karriere som journalist. En dag får hun en opgave, hun slet ikke gider, men en forfremmelse er i vente, så hun giver det en chance - lav en artikel om sportslægen Aaron (Bill Hader). Når kærligheden langsomt begynder at blomstre imellem de to, bliver hele Amys liv vendt på hovedet.

Amy Schumer er enormt populær i hjemlandet, så det var vel egentlig kun et spørgsmål om tid, før hun fik en hovedrolle i en spillefilm. At hun så også springer ud som manuskriptforfatter i selvsamme film, havde de færreste vel regnet ud. Som skuespillerinde er Schumer glimrende. Hun bærer en hovedrolle fint, leverer sine replikker, som hun skal, og der er en vis troværdighed over hendes hash-rygende og alkohol-elskende karakter. Som manuskriptforfatter er det dog lige omvendt. "Trainwreck" mangler simpelthen både sammenhæng og mål. Det overordnede plot fungerer blot som et bindeled imellem diverse sketches, og flere gange afviger filmen så meget fra historien, at man simpelthen mister interessen. Schumer virker, som om hun egentlig har en masse pointer på hjerte, men de bliver simpelthen ikke til meget andet end anekdoter i "Trainwreck", der mest af alt virker som en lang uforløst vittighed.

Bill Haders charme redder dog en del. Kemien mellem Schumer og Hader er måske ikke perfekt, men Haders erfaring fra lignende roller bærer frugt, og Aaron ender som en sympatisk og elskværdig karakter. Humoren må dog siges at være det vigtigste i filmen, nu når stort set alt andet fejler, og det er da også netop den, der redder filmen. Især filmens første halve time er morsom, hvor Amys semi-kæreste fortæller om træning og protein-shakes under samleje er et klart højdepunkt. Faktisk er det pudsigt nok birollerne, der er det sjoveste ved filmen. Tilda Swinton som den svinske chef og NBA-superstjernen Lebron James som den naive ven griner man mere af end hovedrollerne. Når nu selveste Judd Apatow har instrueret filmen, er de fleste efterhånden også klar over, at dens spilletid er længere end to timer. Alligevel formår Amy Schumer at presse nok vittigheder ind til, at dette ikke virker som alt for lang tid.

Jeg er slet ikke i tvivl om, at Amy Schumer kan blive til et stort komisk ikon i Hollywood. Dette er trods alt stadig hendes første film, og hun har stadig masser at lære. Hun fungerer dog fint som skuespillerinde og skal blot lære begrænsningens kunst som manuskriptforfatter. Hvis hun kommer under den rette vinge, skal hendes karriere nok flyve langt ud over hjemlandets grænser. "Trainwreck" er dog ikke filmen, der dræbte min fordom om usjove kvinder. Derimod gav den mig håb, og jeg vil uden tvivl se den næste film med Amy Schumer. Måske bliver den et virkelighedsrystende mesterværk.

Billede & Lyd

Generelt har billedet en gullig tone, der giver filmen en vis varme. Detaljerne er rige, og selv de mørkeste nattebilleder ser fremragende ud. Jeg opdagede ikke selv den fjerneste forstyrrelse i billedet, der konsekvent er skarpt og ensartet. Det eneste problem, jeg havde med lyden, var, at dialogen druknede en smule i musikken. Tilgengæld var der masser af bas, og alle højttalerne blev brugt til perfektion.

Den amerikanske udgivelse er spækket med alt fra kommentarspor til featuretter, men den danske må nøjes med de slettede og forlængede scener samt det obligatoriske gag reel. Til gengæld har disse også en varighed på mere end en time. De slettede scener supplerer fint filmen, men havde man valgt at klippe disse ind, havde den nok virket endnu mere rodet, end tilfældet er. Utroligt nok er filmens gag reel ikke særligt sjovt. Med komikere bag kameraet virker dette meget sært, men måske man havde valgt at filme på alle de forkerte tidspunkter.

Trainwreck (Blu-ray)