Anmeldelse: Your Name

At japanske tegnefilm formår at blive en blockbuster er ikke noget, der sker ofte. Det er dog lykkes med Makoto Shinkais "Your Name", der med 358 mio. dollars er gået hen og blevet den mest indtjenende animé til dato. Shinkai, som er blevet udråbt til at være arvtager for Studio Ghilbis legendariske Hayao Miyazaki, beviser på imponerende vis, at det kreative potentiale i animé langt fra er udtømt.

De to teenagere Taki og Mitsuha har det ikke nemt. Udover deres respektive liv som usikre unge mennesker i henholdsvis metropolen Tokyo og den naturskønne bjergby Itomori, drømmer de sig begge væk til et andet liv. At det på mystisk vis rent faktisk sker, og de på uforklarlig vis bytter krop i tide og utide, gør ikke deres tilværelser nemmere. Særligt ikke da de på tværs af tid og sted forelsker sig i hinanden, og det viser sig, at en faretruende komet har retning mod Mitsuhas hjemby.

"Your Name" er en krudttønde af plat humor, hysterisk J-pop, vanvittige påfund og ikke mindst et imponerende mash up af forskelligartede genrer. Det stopper dog ikke dér. Klassiske modstridende temaer om natur versus storby, teknologi versus det overnaturlige og modernitet versus tradition er bestemt også at finde her. Rent kaos, der i Makoto Shinkais kyndige hænder er smittende veloplagt og altopslugende fascinerende.

Kontrasterne rent tematisk er ikke afgørende for, hvorfor "Your Name" er så fantastisk en filmisk oplevelse – selvom de er udført til UG. Komplet blottet for genrekonventioner kastes vores helte ud i et befriende mix af magisk realisme, akavet coming-of-age og hyperrealisme – og der sættes ikke en streg forkert i det mildest talt overvældende flotte animé-univers. Afgørende er det imidlertid, at der bydes på en række nøje udtænkte fortællermæssige twists. Legende trækkes vi ud i en som udgangspunkt konventionel young adult romance, som viser sig at være en intelligent opvisning i udfordrende kompleksitet.

Særligt vekselvirkningen mellem store følelser og vanvittige påfund fungerer ekstremt overbevisende og overraskende medrivende – hvad end det er de skarpe narrative skift i hysterisk komik og pubertære udbrud fra Taki og Mitsuha eller forbløffende rørende sekvenser om tab og ikke mindst overnaturlige elementer, som står knude og sløjfe på de røde fortællertråde. Timing og temposkift er i "Your Name" overjordisk nøje udtænkt. Selvfølgeligt er der alt for meget af det gode, når det hele går japaner-amok – hvilket ikke overraskende sker mere end én gang undervejs. Heldigvis går Makoto Shinkais skøre ideer op i en højere enhed, når tonen spidses an som en overrumplende farvelade af fritløbende fantasi. At den 44-årige Toho Studio-instruktør er kørt i stilling til at være den næste animé-mester efter Miyazaki er bestemt ikke uden grund.

Hvor er det betryggende, at "Your Name" kommer i de danske biografer. Ikke nok med at det er en helt forrygende filmoplevelse af de store, så fungerer Makoto Shinkais blockbuster som en perfekt ambassadør for japansk tegnefilm. Både for kendere og for dem, der mangler at blive overbevist om det overvældende talent ud i grænselandet mellem fortælling og fantasi i solens rige.

Your Name