Anmeldelse: ...når du kigger væk

Drøm eller virkelighedens verden? Ja, overordnet sådan spørges der, i ren David Lynch-stil.

Hvad er vores bevidsthed? Hvordan fungerer den, og hvad er i det hele taget bevidst? Dé store spørgsmål forsøger Phie Ambo at besvare, men primært at stille, i sin nye videnskabsdokumentar "Når du kigger væk". Phie Ambo tager nemlig på en to år lang rejse for at undersøge bevidstheden.

Det udspringer med Phies egen datter, der en dag fortæller, at hun føler sig som et dyr. Phie undrer sig generelt selv over, hvordan vi som mennesker er bevidste væsener, og hvad er bevidsthed overhovedet? Er et naturligt element som vand for eksempel også bevidst? Dét begiver Phie Ambo sig ud for at undersøge. I et nyt og selvopfundet dogme-dokumentarkoncept – hvor hun ikke selv opsøger nogen af de medvirkende, udover dem hun starter hos – lader hun sig nemlig blot føre sig naturligt videre på rejsen.

Phie har nemlig valgt at starte hos den underholdende og medievante videnskabsmand Holger Bech Nielsen, som tegner, fortæller og forklarer med sin svenske kollega foran kameraet. Uden at det bliver alt for teknisk for "almindelige" mennesker at forstå. Og så medvirker den nysgerrige Phie også selv, bag kameraer og i form af hendes fortællestemme, primært spørgende.

"Når du kigger væk" udforsker emnet om, hvad bevidsthed er – på bedst mulig vis. Phie Ambo stiller de store eksistentielle spørgsmål om bevidsthed i en metafysisk film, der for alvor koldstarter hjerne-maskinen med tanker. Phie tager trygt sit publikum i hånden og med på rejsen – med mystik og flere spørgsmål end svar.Vi kommer blandt andet forbi en smart og næsten magisk vandopfindelse, en clairvoyant, en munk og Tivolis ventilationssystem. En meget blandet omgang, men fælles for alle stop er, at det på den ene eller anden måde har bevidstheden som fokus og omdrejningspunkt.

Ambos tankeeksperiment ender som en stærkt undersøgende dokumentar, der stiller store spørgsmål, fanger og drager seeren ind. Den slags er ofte spændende og velfungerende, netop fordi de inviterer os ind og undersøger. Men i "Når du kigger væk" kommer Phie Ambo ikke bredt nok omkring emnet. Der spørges mere, end der svares. Og måske er det i virkeligheden et for stort emne at tage op, i hvert fald med en lille film på 80 minutter.

Drøm eller virkelighedens verden? Ja, overordnet sådan spørges der, i ren David Lynch-stil. "Når du kigger væk" slutter nemlig, lige som vi kun rigtig er kommet i gang og er blevet nysgerrige på emnet. Alligevel er det om ikke andet en fin lille spørgende videnskabstro-dokumentar med noget på hjerte.

...når du kigger væk