Forum - Forum-tråd: Blade Runner 2049

Blade Runner 2049

  • 0

    Perfekt belyste? Deakins er netop kendt for det modsatte. F eks alle hans nattescener tage sig realistisk ud og der netop ikke er manipulation. Se bagom fx. Prisoners eller Sicario. Hvorfor hader du farvebalancen? 

    Jeg er ekstrem stor fan af hans arbejde ellers, men nu er Deakins også ude i noget farvand som er atypisk for ham.

    Fx. den orange filter behandling i "den gamle by" fungerer som et gennemsigtigt orange folie, der trækkes ned over linsen. Men denne metode tager ikke hensyn til lysinterferens i et 3D-rum, hvilket i sagens natur giver et falsk billede. Det er en billig og doven genvej imo. Bare se Fury Roads nattescener - optaget i fuld dagslys, smidt et blåt filter på og tonet på inputlevels. Det gav heller ikke ligefrem et overbevisende resultat :-)

    Dolphinfriendly, dejligt at høre at jeg ikke er den eneste, der ikke roser den til skyerne.

    Bobby Long 8-10-17 14:56

  • ★★★★0

    Bruce: I dette tilfælde savnede man ihvertfald lidt mere ro i baggrunden, som ville have været mere i tråd med etteren. At scoret i sig selv så heller ikke var vildt fedt, hjalp ikke på sagen. 

    Babo 8-10-17 15:01

  • ★★★★0

    Jeg er ekstrem stor fan af hans arbejde ellers, men nu er Deakins også ude i noget farvand som er atypisk for ham.

    Fx. den orange filter behandling i "den gamle by" fungerer som et gennemsigtigt orange folie, der trækkes ned over linsen. Men denne metode tager ikke hensyn til lysinterferens i et 3D-rum, hvilket i sagens natur giver et falsk billede. Det er en billig og doven genvej imo. Bare se Fury Roads nattescener - optaget i fuld dagslys, smidt et blåt filter på og tonet på inputlevels. Det gav heller ikke ligefrem et overbevisende resultat :-)

    Dolphinfriendly, dejligt at høre at jeg ikke er den eneste, der ikke roser den til skyerne.

    Mht Fury Road:

    "Jackson’s observation was that the higher exposure, the better the image is - assuming no clipping has occurred - something that he felt could be replicated by shooting with the ARRI Alexa. His rational was that an overexposed image would contain more detail and less noise, and on the Alexa would roll off into the highlights while not quite clipping, and therefore be suitable for grading from day to night. “I did some tests with the day for night idea with digital stills,” adds Jackson. “The massive benefit you get with shooting overexposed for a day for night setup is that you get detail in the shadows that’s still there. You can pull the highlights down and darken the whole image, but still have detail in the shadows. It doesn’t just clip to black in the shadows.”

    Det var, hvad de gik efter, men medgivet, tricket er måske lidt åbenlyst, men rent kunstnerisk synes jeg farverne bidrog til galskaben i den film. 

    Babo 8-10-17 15:28

  • ★★★★0

    Kubrick ville have fundet på en måde at få solen til at gå ned i dagstimerne!

    Bruce 9-10-17 12:22

  • ★★★★0

     og fået solen, månen og jorden til at stå på linje, på det tidspunkt hvor månen er tættest på jorden og derved skabt total solformørkelse :)

    Babo 9-10-17 12:53

  • ★★★★0

     og fået solen, månen og jorden til at stå på linje, på det tidspunkt hvor månen er tættest på jorden og derved skabt total solformørkelse :)

    Præcis! Men så ville det også være et smukt skud ;)

    Apropos, så bliver jeg aldrig træt af at læse/høre om det vanvittige arbejde det foregik på Barry Lyndon mht brugen af Mitchell kameraer og NASA linse. Hvorledes man skulle beregne afstande ned til mm fra linsen for en hel scene for at undgå de essentielle motiver ikke røg ud af fokus. 

    www.google.dk/search

    Bruce 9-10-17 13:12

  • ★★★★0

    Præcis! Men så ville det også være et smukt skud ;)

    Apropos, så bliver jeg aldrig træt af at læse/høre om det vanvittige arbejde det foregik på Barry Lyndon mht brugen af Mitchell kameraer og NASA linse. Hvorledes man skulle beregne afstande ned til mm fra linsen for en hel scene for at undgå de essentielle motiver ikke røg ud af fokus. 

    www.google.dk/search

    At skyde wide open er kæmpe udfordring med fokus. Og særligt på f.07. Jeg har fotograferet portræt på f.1.2 og man er heldig hvis man rammer noget som helst. Men resultatet i filmen er enestående. Han var jo også en dygtig stillfotograf i unge dage og det ses. 

    Babo 9-10-17 14:32

  • ★★★★0

    At skyde wide open er kæmpe udfordring med fokus. Og særligt på f.07. Jeg har fotograferet portræt på f.1.2 og man er heldig hvis man rammer noget som helst. Men resultatet i filmen er enestående. Han var jo også en dygtig stillfotograf i unge dage og det ses. 

    Jep, præcis!

    Bruce 9-10-17 15:28

  • ★★★★0

    Jep, præcis!

    m.youtube.com/watch

    Stop ved 6.29 - Kubrick har overset en lille bette lampe i vinduet ;)

    Babo 9-10-17 21:57

  • ★★★★0

    m.youtube.com/watch

    Stop ved 6.29 - Kubrick har overset en lille bette lampe i vinduet ;)

    Noooooooooooooooooooooooo :(

    Bruce10-10-17 01:13

  • ★★★★0

    Skidt pyt. Andre overser et bjerg.  

    Babo10-10-17 07:53

  • 0

    "Stalker" hedder "Vandringsmanden" på dansk Nicki ;-) 

    Martinio07 10-10-17 20:55

  • ★★★0

    Det er jeg godt klar over - de fleste kender den dog blot som "Stalker". :)

    Dolphinfriendly10-10-17 21:15

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen