Danskerne vil stadig have film på dvd og især Blu-ray

Til trods for at udvalget af digitale tjenester aldrig har været større, er forbrugerne endnu ikke parate til at lægge dvd- og Blu-ray-formatet i graven. Det viser nye tal fra Foreningen af Danske Videodistributører.

Filmbranchen har gennem de seneste år været igennem en turbulent periode med et markant fald i dvd- og Blu-ray-salget. Et fald, som kan tilskrives såvel udviklingen indenfor de digitale streamingtjenester som lukningen af adskillige specialiserede butikskæder såsom Fona, Stereo Studio og TP Musik.

Siden 2014 og frem til i dag har der været et fald i markedet på ikke mindre end 55 %. Men nu tegner der sig en tendens til, at forbrugerne slet ikke er så afvisende overfor de fysiske formater, som man ellers har forventet.

Kigger man på den samlede udvikling indenfor de fysiske formater fra januar til oktober 2017 og sammenligner denne med udviklingen i samme periode i 2016, oplever filmbranchen et fald på 16 %. Men dette fald ses udelukkende på dvd. Blu-ray derimod er i vækst med 12 % og befinder sig nu på samme salgsniveau som i 2015, hvor der var væsentlig flere udsalgssteder, end hvad man ser i dag.

Forbrugernes vaner har ændret sig

Generelt oplever branchen en salgstilbagegang på de titler, der er ældre end 12 måneder. De abonnementsbaserede streamingtjenester som Netflix og HBO har taget en meget stor del af dette marked. En YouGov-rundspørge for Søndagsavisen tilbage i august viste, at 42 % af de danske husstande har adgang til Netflix. Med en fast pris hver måned for et stort udvalg af ældre film (typisk 3 år+ gamle) har disse abonnementstjenester uvilkårligt fjernet en stor del af det fysiske filmsalg. Men altså kun på de titler, der er ældre end 12 måneder. De nyeste titler kan ikke findes på Netflix, og det tyder på, at forbrugerne er blevet mere opmærksomme på dét. I hvert fald oplever branchen ligefrem en fremgang på de fysiske formater, når man ser på filmnyhederne.

Hvis man sammenligner salget af filmnyheder på dvd og Blu-ray i 3. kvartal 2017 med 3. kvartal 2016, ses en fremgang på 10 %, mens udviklingen indenfor katalogtitler i samme periode er gået tilbage med 14 %. Dykker man endnu længere ned i tallene, ser man, at salget af nyheder på Blu-ray buldrer derudad. Det seneste år er salget steget med hele 42 %.

Generel vækst i branchen

Men det er øjensynligt ikke kun de abonnementsbaserede streamingtjenester som Netflix og filmnyhederne på de fysiske formater, som oplever vækst. Kommerciel direktør i Nordisk Film, Paw Borregaard, fortæller i en pressemeddelelse, at der ligeledes er en generel og ganske markant fremgang i salget af de digitale film, som Nordisk Film distribuerer. Disse digitale film sælges via f.eks. Blockbuster, Google Play, Viaplay og iTunes.

"Seneste eksempel er titlen 'Alle for tre', hvor vi har oplevet at sælge overraskende mange fysiske eksemplarer og derudover ligeledes et betydeligt antal enheder af det digitale købeformat, hvilket bringer det samlede salg tæt på 'Alle for to', som udkom tilbage i 2013, hvor filmbranchen havde et af sine bedste år. Det digitale salg er altså også steget, og man kan derfor konkludere, at der simpelthen er flere, der køber film på den ene eller den anden måde."

Kommentarer

Danskerne vil stadig have film på dvd og især Blu-ray

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen