I dag tager jeg hul på "Ingmar Bergman : Vol. 2", hvilket betyder at det nu er hans film fra 1950'erne, som jeg skal i gang med.
De første i rækken er hhv. Summer Interlude og Waiting Women. :)
I dag tager jeg hul på "Ingmar Bergman : Vol. 2", hvilket betyder at det nu er hans film fra 1950'erne, som jeg skal i gang med.
De første i rækken er hhv. Summer Interlude og Waiting Women. :)
Summer of Soul (...Or, When the Revolution Could Not Be Televised) (2021)
I dag tager jeg hul på "Ingmar Bergman : Vol. 2", hvilket betyder at det nu er hans film fra 1950'erne, som jeg skal i gang med.
De første i rækken er hhv. Summer Interlude og Waiting Women. :)
Lækkert :) - overvejer også at gense nogle af hans film igen. Her er mine ratings (nogle af filmene er ikke længere i så god erindring).
4/10
The Magic Flute
5/10
All These Women
6/10
A Ship Bound For India
Crisis
It Rains On Our Love
Three Strange Loves
To Joy
Wild Strawberries - jeg ved godt, det er en af hans store klassikere, men er ikke sådan helt vild med den.
7/10
A Lesson in Love
After the Rehearsal
Autumn Sonata
Dreams
From The Life of the Marionettes
Port of Call
Prison
The Rite
Sawdust and Tinsel
The Serpents Egg
The Silence
Through A Glass Darkly
Waiting Women
The Touch
8/10
The Devil's Eye
Hour of the Wolf
The Magician
Music in Darkness
Scenes From A Marriage
So Close To Life
Summer Interlude
Summer with Monika
The Virgin Spring
Winter Light
9/10
Cries And Whispers
Face To Face
Fanny Och Alexander
The Passion of Anna
Persona
Saraband
The Seventh Seal
Shame
Smiles of a Summer Night
Lækkert :) - overvejer også at gense nogle af hans film igen. Her er mine ratings (nogle af filmene er ikke længere i så god erindring).
4/10
The Magic Flute5/10
All These Women6/10
A Ship Bound For India
Crisis
It Rains On Our Love
Three Strange Loves
To Joy
Wild Strawberries - jeg ved godt, det er en af hans store klassikere, men er ikke sådan helt vild med den.7/10
A Lesson in Love
After the Rehearsal
Autumn Sonata
Dreams
From The Life of the Marionettes
Port of Call
Prison
The Rite
Sawdust and Tinsel
The Serpents Egg
The Silence
Through A Glass Darkly
Waiting Women
The Touch8/10
The Devil's Eye
Hour of the Wolf
The Magician
Music in Darkness
Scenes From A Marriage
So Close To Life
Summer Interlude
Summer with Monika
The Virgin Spring
Winter Light9/10
Cries And Whispers
Face To Face
Fanny Och Alexander
The Passion of Anna
Persona
Saraband
The Seventh Seal
Shame
Smiles of a Summer Night
Er der et godt sted at starte? Har ikke set specielt mange af hans film, synes han er lidt “tung”. Indtil videre er det kun “The Seventh Seal” jeg for alvor bryder mig om. Den har jeg så til gengæld også set en del gange. Skøn film.
Er der et godt sted at starte? Har ikke set specielt mange af hans film, synes han er lidt “tung”. Indtil videre er det kun “The Seventh Seal” jeg for alvor bryder mig om. Den har jeg så til gengæld også set en del gange. Skøn film.
Det kommer an på dit formål ..vil du se hele filmografien er det jo bare kronologisk.
Men Smiles of a Summer Night, Summer with Monika, Summer Interlude og A Lesson in Love er slet ikke så tunge. Og de to første er essentiel Bergman.
The Virgin Spring er heller ikke så tung igen, men det er ikke en komedie. Men ellers er han jo interesseret i eksistentialistiske temaer.
Hvilke har du set?
Lækkert :) - overvejer også at gense nogle af hans film igen. Her er mine ratings (nogle af filmene er ikke længere i så god erindring).
4/10
The Magic Flute5/10
All These Women6/10
A Ship Bound For India
Crisis
It Rains On Our Love
Three Strange Loves
To Joy
Wild Strawberries - jeg ved godt, det er en af hans store klassikere, men er ikke sådan helt vild med den.7/10
A Lesson in Love
After the Rehearsal
Autumn Sonata
Dreams
From The Life of the Marionettes
Port of Call
Prison
The Rite
Sawdust and Tinsel
The Serpents Egg
The Silence
Through A Glass Darkly
Waiting Women
The Touch8/10
The Devil's Eye
Hour of the Wolf
The Magician
Music in Darkness
Scenes From A Marriage
So Close To Life
Summer Interlude
Summer with Monika
The Virgin Spring
Winter Light9/10
Cries And Whispers
Face To Face
Fanny Och Alexander
The Passion of Anna
Persona
Saraband
The Seventh Seal
Shame
Smiles of a Summer Night
Jeg er også ret vild med hans film, og selvom han nok er mest kendt for sine melodramaer, de eksistentielle temaer, og skildringer af forskellige typer parforhold - som nogle gange måske godt kan føles lidt tungt at danse med - så er han jo også en mand med masser af humor og et drilsk satirisk sind, der alt sammen gør flere af hans især tidligere værker meget underhokdende.
Det er bl.a. denne kontrast mellem det melanskolske/filosofiske og så det humoristiske, som jeg synes han mestrer perfekt og som er en af de væsentligste årsager til, at jeg holder af ham som instruktør. Han siger ofte nemlig ligeså meget med sin humor, som han gør med de mere tungsindige scener og monologer/dialoger, synes jeg.
I dag skal jeg se Summer With Monica og A Lesson In Love. Et coming of age drama med eksistentielle temaer, og så en film jeg har læst mig til skulle være ren screwball-komedie. Jeg glæder mig meget til at se begge film. :)
Jeg vil lige vende tilbage med en rating over filmene i de tre boksset, jeg har stående - "Classic Bergman" fra Atificial Eye og så "Ingmar Bergman - vol 1 og 2" fra BFI - når jeg har set Vol 2 færdig. :)
Det kommer an på dit formål ..vil du se hele filmografien er det jo bare kronologisk.
Men Smiles of a Summer Night, Summer with Monika, Summer Interlude og A Lesson in Love er slet ikke så tunge. Og de to første er essentiel Bergman.
The Virgin Spring er heller ikke så tung igen, men det er ikke en komedie. Men ellers er han jo interesseret i eksistentialistiske temaer.
Hvilke har du set?
Jeg kommer IKKE til at se alle hans film :)
Men han er jo en af de store, og jeg har derfor et behov for stifte bedre bekendskab med ham (før jeg afviser ham helt).
Udover “Det Syvende Segl”, så fik jeg vidst set “Scener fra et Ægteskab”, samt “Fanny og Alexander” som føltes MEGET lange. Måske pga min dengang unge alder..
Men tak for anbefalingerne. Jeg vil se om jeg kan fange et par af dem :)
Wild Strawberries, Persona og Cries and Whispers er også Bergmans store film, så smid dem på listen også :)
Cries and Whispers er dog ret tung og ubehagelig, men en personlig favorit
Spencer (2021)
Gensyn med “Evil Dead II”.
Flugt
Belfast (2021)
West Side Story, 2021
Endelig :)
Belfast (2021)
Nice :)
Nice :)
Nej, Belfast...
Jeg finder selv ud.
Nice :)
Ikke en specielt god film efter min mening. Jeg blev i hvert fald svært skuffet, og den ender nok som bundskraberen for mig i Bedste Film-kategorien. Jeg mangler kun “Coda”, som jeg får ser i morgen.
Nej, Belfast...
Jeg finder selv ud.
Ikke en specielt god film efter min mening. Jeg blev i hvert fald svært skuffet, og den ender nok som bundskraberen for mig i Bedste Film-kategorien. Jeg mangler kun “Coda”, som jeg får ser i morgen.
Lidt skuffende melding, men jeg ser nu stadig frem til at se den….
Lidt skuffende melding, men jeg ser nu stadig frem til at se den….
Politiken gav den 6 stjerner
Jeg begynder på min Harold Lloyd-boks. Der er 13 kortfilm, 16 spillefilm, 2 dokumentarer og noget arkiv-materiale fordelt på 9 discs. Så der går nok lige 3-4 uger før jeg er færdig med den. Men jeg elsker sådanne projekter.
Jeg begynder på min Harold Lloyd-boks. Der er 13 kortfilm, 16 spillefilm, 2 dokumentarer og noget arkiv-materiale fordelt på 9 discs. Så der går nok lige 3-4 uger før jeg er færdig med den. Men jeg elsker sådanne projekter.
Jeg forventer en udførlig skriftlig uddybelse af indholdet fra din side!
T. Nielsen26-03-22 10:14
Lidt skuffende melding, men jeg ser nu stadig frem til at se den….
Der er mange der er begejstrede, så det kan være du får en meget bedre oplevelse :)
Jeg forventer en udførlig skriftlig uddybelse af indholdet fra din side!
A Sailor-Made Man: den var ok. 6/10
:)
Overvejer at leje The Card Counter i aften. Synes der siges meget forskelligt om den, men Kermodes ord skræmte mig lidt. Nåh, jeg tager chancen.
A Sailor-Made Man: den var ok. 6/10
:)
Alt er selvfølgelig relativt som nogen siger, men det var langt. Men skal nok få det læst du her har skrevet ved lejlighed, når jeg har tiden til det:)
T. Nielsen26-03-22 10:53