ADVARSEL! WALL-OF-TEXT INCOMING! Jeg beklager, men jeg kunne ikke stoppe mig selv, da jeg først kom i gang med at skrive om månedens stumfilmsudgivelse. I må endnu engang bære over med mig. Vær sød at trykke "like," hvis du læser indlægget, så jeg ved, om der overhovedet er nogen, der orker mine lange enetaler.
Eureka har annonceret deres udgivelser i april:
Black Mask (1996) - BD limited edition - Hong Kong-action med Jet Li som en stille bibliotekar, der i virkeligheden er en genetisk modificeret supersoldat fra et hemmeligt eksperiment. Filmen er tydeligt inspireret af Bruce Lees rolle som Kato i The Green Hornet, og actionscenerne er koreograferet af mesteren Yuen Woo-ping, som senere vandt en Oscar for Crouching Tiger, Hidden Dragon.
Udkommer i en limited edition med to disk. Den senere standard edition vil kun indeholde den første disk.
Limited Edition Two Disc Set [2000 copies]
Limited edition O-Card slipcase featuring new artwork by Grégory Sacré (Gokaiju)
A limited edition collector’s booklet featuring new writing on the film by James Oliver
Limited Edition bonus disc featuring two alternate versions of the film
DISK 1:
Fully uncut Hong Kong version presented in 1080p from a 2K restoration
Original US version presented in 1080p from a 2K restoration
Original Cantonese Stereo and optional DTS-HD MA 5.1 (Hong Kong Version)
Optional English subtitles, newly translated for this release
Brand new audio commentary on the Hong Kong version by Asian film expert Frank Djeng (NY Asian Film festival)
Brand new audio commentary on the US export version by action cinema experts Mike Leeder and Arne Venema
Brand new interview with stuntman Mike Lambert
Brand new interview with film critic Andrew Heskins (eastern Kicks)
Brand new interview with Leon Hunt, author of Kung Fu Cult Masters: From Bruce Lee to Crouching Tiger
Reversible sleeve featuring original poster artwork
Archival Making of featurette
Trailers
DISK 2:
Alternate Taiwanese cut of the film
Extended version of Black Mask featuring all the unique footage from the various releases of the film re-inserted
Black Mask udkommer den 22/4.
-
The Cat and the Canary (1927) - BD limited edition - 20 år efter rigmanden Cyrus Wests død samles arvingerne i Wests gamle, forfaldne palæ for at høre testamentet blive læst op. West efterlade rub og stub til sin niece Annabelle (Laura La Plante) mod den betingelse, at hun er åndsfrisk. Mens familien gør sig klar til natten, kommer det frem, at en morder kaldet "Katten" er undsluppet fra det nærliggende sindssygehospital, og der er lagt op til både intriger og mord.
Som i de fleste amerikanske film fra perioden er der en naturlig forklaring på det hele, og man skal nok ikke være særlig smart for at regne den ud. Men filmen var en enorm succes i sin samtid, og The Cat and the Canary anses i dag for at være et hovedværk i den såkaldte old dark house-subgenre, og den er da også blevet genindspillet flere gange. Dens fine blanding af skræk og sort humor gør den til en af de bedste blandt 1920'ernes mange filmatiseringer af populære mysterieskuespil fra teaterscenen og peger frem mod horror-genren, som den kom til at tage sig ud i 1930'erne.
The Cat and the Canary var tyskeren Paul Lenis debut som instruktør i Amerika. Han havde få år før gjort opmærksom på sig selv med den tidlige horror-antologifilm Das Wachsfigurenkabinett (Waxworks, 1924), og studiomogulen Carl Laemmle hentede ham i 1927 til USA med et tilbud om fastansættelse som instruktør hos Universal. Hos Universal lavede Leni i løbet af blot to år hele fire meget roste film. Udover debutfilmen, instruerede han også Charlie Chan-mysteriet The Chinese Parrot (1927), der i dag regnes for gået tabt, det storslåede romantiske melodrama The Man Who Laughs (1928) og mysteriefilmen The Last Warning (1928), før sin alt for tidlige død af blodforgiftning som blot 44-årig i 1929.
Alle Paul Lenis fire amerikanske film kan på hver sin vis ses som forløbere til Universals succesfulde skrækfilm, som kendetegnede selskabet 1930'erne, og det er derfor heller ikke mærkeligt, at gamle dokumenter viser, at han var på tale til jobbet som instruktør på Dracula og formentligt ville have fået det, hvis han ikke var død inden.
The Cat and the Canary er den fjerde film af Paul Leni, som Eureka sender ud på blu-ray. Tidligere har de udgivet hans tyske antologifilm Waxwork samt de to amerikanske The Man Who Laughs og The Last Warning i flotte restaureringer. Med den seneste udgivelser er Paul Lenis amerikanske filmproduktion dermed komplet, idet The Chinese Parrot, som sagt, ikke findes længere.
Af samme årsag har Katten og kanariefuglen også længe været efterspurgt. Der findes en lang række billige og uskarpe kopier på dvd fra amerikanske public domain-labels, men indtil nu har det bedste bud været den amerikanske dvd fra Kino Lorber. Kino anvendte nemlig en lidt ældre, men pæn restaurering, som i øvrigt var baseret på en flot sepia-tonet 35mm-kopi, der ejes af Det Danske Filminstitut.
Mange har spurgt Kino i løbet af årene, om de ikke nok ville opgradere dvd'en til BD, for restaureringen findes også i HD som DCP. DFI viste den nemlig forrige år som en del af deres årlige stumfilmsfestival, oven i købet med introduktion af Jakob Stegelmann. Men Kino har hidtil ignoreret forespørgslen.
Sidste januar kom det så pludseligt frem, at Museum of Modern Art havde lavet en ny 4K-restaurering og viste den i en filmserie på museet. Lige siden har fans ventet spændt på, om nogen ville udgive Katten og kanariefuglen på disk. Der kommer nemlig hele tiden nye stumfilmsrestaureringer - i hvert fald nok til, at der findes flere stumfilmsfestivaler med det som omdrejningspunkt i udlandet. Men kun de færreste af filmene får nogensinde en fysisk udgivelse.
Det spændende ved MoMA's restaurering er, at den er baseret på det originale A-negativ. I større produktioner i stumfilmstiden var det ikke udsædvanligt, at man endte med to negativer, et A- og et B-negativ, optaget fra hvert sit kamera, som stod en lille smule forskudt fra hinanden. De bedste indstillinger, vinkler og scener ville så normalt blive anvendt i A-negativet til hjemmemarkedet, mens de næstbedste røg over i B- eller eksportnegativet, der blev sendt til eksportmarkederne. Dermed kunne begge markeder nemt trække nye kopier uden at skulle fragte dem frem og tilbage over Atlanterhavet.
Der er ikke så mange film, hvor begge negativer, eller blot begge versioner, har overlevet. Men det findes dog. Fx indeholder Eurekas udgivelse af den østrigske stumfilm The Hands of Orlac (1924) en flot restaurering fra det originale østrigske A-negativ, men også en alternativ version i SD, baseret på eksportversionen. Eksportversionen er lidt længere, fordi man har anvendt andre vinkler og andre takes end i A-negativet, og fordi kameraerne var hånddrevne, og fotograferne formentligt ikke har drejet dem med helt samme hastighed undervejs.
Den hidtil mest kendte version af The Cat and the Canary er, som sagt, primært baseret på en flot, dansk 35mm-kopi, det vil altså sige ultimativt på filmens eksportnegativ.
Men den nye restaurering fra MoMA er første gang vi får en officiel fysisk udgivelse baseret på A-negativet, og den vil derfor formentligt se lidt anderledes ud, end vi er vante til, med andre og formentligt bedre vinkler, takes m.m.
Ud fra Eurekas trailer kan vi også se, at filmen har fået genskabt sine originale farver, det vil sige med unik farvelægning alt efter handlingens tidspunkt, og om den foregår indendørs eller udendørs, hvor den kendte eksportversion (eller i det mindste den danske kopi af den) kun er sepia-tonet hele vejen igennem.
The Cat and the Canary har flere år været på min liste over mest ønskede udgivelser, så jeg glæder mig som et lille barn. Nu håber jeg blot, at nogen også udsender Cineteca di Bolognas restaurering af L'inferno (1911), der er den ældste overlevende film i fuld spillefilmslængde, og Cinematheque Francaises restaurering af Jean Epsteins smukke Edgar Allan Poe-filmatisering La Chute de la maison Usher (1928).
Limited edition O-Card slipcase featuring new artwork by Graham Humphreys [2000 copies]
1080p HD presentation on Blu-ray from a 4K digital restoration of the original negatives supplied by MoMA
DTS-HD MA 5.1 score by Robert Israel; compiled, synchronised and edited by Gillian B. Anderson, based on music cue sheets compiled and issued for the original 1927 release
Brand new audio commentary by author Stephen Jones and author / critic Kim Newman
Brand new audio commentary by Kevin Lyons and Jonathan Rigby
Mysteries Mean Dark Corners – brand new video essay by David Cairns & Fiona Watson
Pamela Hutchinson on The Cat and the Canary – brand new interview with writer and film critic Pamela Hutchinson
Phuong Le on The Cat and the Canary – brand new interview with film critic Phuong Le
A Very Eccentric Man & Yeah, a Cat! – extracts from John Willard’s original play
Lucky Strike – Paul Leni gives a full-throated endorsement to the product that got him through filming The Cat and the Canary
A collector’s booklet featuring new writing on the film by Richard Combs, Craig Ian Mann, and Imogen Sara Smith
The Cat and the Canary udkommer på BD den 22/4
-
China O'Brien 1 and 2 (1990) - 4K UHD eller BD limited edition - kampsportsstjernen Cynthia Rothrock (f. 1957) har fået lidt af en renæssance de sidste par år. Hun var en erfaren kampsportsudøver med sort bælte i adskillige stilarter, bl.a. karate og taekwondo, og vandt flere verdensmesterskaber i forms (kata) og våben, før hun i starten af 1980'erne blev opdaget af produktionsselskabet Golden Harvest og hentet til Hong Kong. Her indspillede hun syv film, bl.a. den meget populære Yes, Madam (1985) sammen med Michelle Yeoh, før hun i 1988 vendte hjem til USA og fortsatte karrieren der med en række kampsportsfilm langt ind i 1990'erne og masser af tv-roller i det nye årtusinde.
China O'Brien 1 and 2 er to af Rothrocks amerikanske film. Her spiller hun en ung storbybetjent, der bliver fyret fra sit job efter en dødsulykke. Hun vender hjem til sin fædrene gård i Utah, men må træde til, da hendes far, den lokale sherif, er oppe mod en lokal gangsterkonge.
Eureka fortsætter tendensen med at udgive separate 4K UHD og BD-udgaver, så man er nødt til på forhånd at vælge, hvilken man vil have. Indholdet er identisk bortset fra opløsningen på selve filmen.
4K UHD
Limited-edition O-card slipcase featuring new artwork by Grégory Sacré (2000 copies)
4K (2160p) UHD Blu-ray presentations, presented in Dolby Vision HDR from brand new 4K restorations of the original film elements
Uncompressed restored English audio
Brand new feature length audio commentaries on both films
Brand new interview with Cynthia Rothrock
Trailers
A Limited-edition collector’s booklet featuring new essays by James Oliver and film scholar Eddie Falvey (2000 copies)
China O'Brien 1 and 2 udkommer den 29/4.
--
For kort tid siden afslørede Eureka, at de også ville begynde at udgive film i USA, og deres første to amerikanske titler kommer i april. Det bliver Black Mask og The Cat and the Canary, der bliver udgivet på BD samtidigt i UK og USA.
Vinegar Syndrome har gjort opmærksom på, at de også udsender China O'Brien 1 and 2 på 4K UHD og BD i forbindelse med deres halvårlige udsalg i maj. Det vil være muligt at forudbestille deres udgave (samt de andre nye titler, der udkommer ved samme lejlighed) fra engang i marts. Jeg vil tro, at Vinegar Syndromes udgave vil være lidt dyrere, men til gengæld indeholde både BD og 4K UHD på en gang.