Noget helt andet: Jeg gik i gang med The Witcher 3 for noget tid siden og har sunket ret mange timer i det.
Jeg havde på forhånd læst en del om det her med, at spillet ikke var for sødt til at forklare, hvornår du gjorde ting, der gjorde andre missioner (altså, side-missioner) umulige at færdiggøre, og da jeg jo godt kan lide value-for-my-money har jeg rendt rundt i de to hovedområder (Velen/Novigrad og Skellige) som en gal for at finde alle de sidequests, der var at finde, og ordne dem løbende for ikke at gå glip af noget (da jeg også havde læst, at de bedste historier er at finde i netop sidequests).
Det er både godt og skidt. Det gode er at ja, der har været nogle fede sidequests med nogle fede historier, og det har ikke rigtigt virket for repetitivt (endnu i hvert fald), men det har også gjort det svært at jonglere hvornår man skal gå videre med hovedhistorien. I går spillede jeg så en ret væsentlig hovedmission, nemlig
Battle of Kaer Morhen
Men netop på grund af alle de sidequests var jeg væsentligt overpowered til den quest, og det tog s'gu ret meget intensitet og spænding ud af historien, at jeg forholdsvis nemt smadrede mig igennem det hele.
Problemet er, at kort inden den quest er det eneste tidspunkt (indtil videre) hvor spillet rent faktisk advarer om, at man ved at fortsætte med hovedhistorien nu mister adgang til en del sidequests, og da den ikke var mere specifik omkring det, så hamrede jeg ALT igennem på min questliste, hvilket jo fik mig til at stige ret kraftigt i levels.
Selvfølgelig skal spillet ikke overforklare farerne ved alle mulige valg - det er jo netop det fede ved sådan et spil, at ens valg har (ret store) konsekvenser rundt omkring. Men den ene advarsel, der kommer, kunne i det mindste nøjes med at komme, hvis man bare har unfinished sidequests, der rent faktisk berøres af at gå videre. Jeg har efterfølgende googlet mig frem til hvilke sidequests, der var tale om, og det var alle nogen, jeg havde færdiggjort for længe siden, da jeg nåede til det punkt.
Nåh ja, og så forstår jeg godt idéen bag valget om ikke at scale monstre/bad guys - men når man når op på level 30 og derover, så begynder man faktisk lidt at savne de virkeligt svære modstandere. Da jeg var på level 11 brugte jeg over en time på at forsøge at ordne én fucking Wraith på level 32 (døde mange gange undervejs), fordi jeg var stædig. Nu er det mange spil-timer siden jeg har mødt noget, der tog mere end fem minutter at udradere, og den der intensitet savner jeg s'gu lidt.
TL;DR: Witcher 3 er godt, men måtte gerne være lidt mere specifik i, om man er ved at ødelægge muligheden for at færdiggøre endnu ikke færdiggjorte sidequests - og så måtte der gerne være en indstilling, hvor man kunne slå scaling til, så man kan få lidt mere modstand på de høje levels også.