Forum - Forum-tråd: Den politiske tråd

Den politiske tråd

  • ★★★0

    Så lad os dog få Michelle Obama. Alle elsker hende. Hvorfor gider hun ikke? Det ville gøre verden (eller i hvert fald en del af den) til et bedre sted.

    Jo længere tid der går før Biden indser han er en håbløs kandidat, så har du ret i at hun måske er den eneste der på så kort tid kan vinde over Trump. Men vi ved dog egentlig vist ikke så meget om hende rent politisk, har hun nogensinde deltaget i  rigtige ( hårde) politiske debatter?

    Gorman 5-07-24 07:37

  • ★★0

    Det politiske system i UK har været et komplet rod i de seneste mange år. De har ikke haft en nogenlunde stabil premier minister siden Tony Blair og han havde også sine svagheder. Det har alle politiske ledere på den ene eller anden måde.

    Folk er også bare træt af politik i det land og har i stor grad ingen tillid til dem. Det blev heller ikke bedre af Brexit, hvor dem der ville have Brexit egentlig ikke ville ud af EU alligevel men brugte det til at få mere indflydelse men blev taget på sengen da det faktisk blev stemt igennem. Det siger alt om britisk politik.

    I Frankrig er det selvforskyldt af den nuværende regering at den, i franske sammenhæng, yderste højrefløj har fået så mange stemmer og derudover har Rassemblement National  en dygtig og karismatisk leder i form af Jordan Bardella som har bedre fat i især de yngre vælgere, i forhold til Le Pen.

    Kiyonji 5-07-24 08:11

  • ★★★★0

    Er meget overbevist om at det franske valg ender med flertal til de andre partier, der har dannet fælles front mod netop Front National. Og i England drejer de tilsyneladende stærkt mod venstre, hvor Labour vinder klart. Om det omkalfatrer systemet væsentligt må tiden vise. 

    Man kan håbe at det går den vej i Frankrig, men det er en ret problematisk udvikling, da andre lande jo også er svunget i den retning.

    I UK tror jeg ikke at det så meget er at man er svunget mod venstre, som en del stemmer specifikt stemmer imod de konservative. Nigel Farage og hans parti er jo blevet stemt ind, hvilket er endnu mere til højre end de konservative. Labour har taget lidt samme vej som Socialdemokratiet herhjemme, hvor man i bedste fald er center-venstre, men i nogle tiltag svinger mod højrefløjen.

    Det lader dog til at der er snak om at man bør gøre op med deres nuværende system, fordi man tit kan komme ud for at en stor del af befolkningen slet ikke er repræsenteret i parlamentet, fordi der reelt kun er to partier der kan komme til magten og en sjælden gang imellem, er der måske 1-2 partier i koalitionen, for at få flertal. Ikke kun når det drejer sig om politiske synspunkter der ligger udenfor de konservative og Labour, men også de partier der kæmper for mere specifikke synspunkter, som uafhængighed fra England eller en meget mere grøn dagsorden.

    Jo, det sker at nogle af de partier er med, men de har reelt ingen gennemslagskraft fordi politikken domineres af de to store partier.

    NSF 5-07-24 09:56

  • ★★★★★★2

    Altså...Michelle Obama er jo ikke politiker. Så hvorfor skulle hun lige pludselig ville være præsident?

    Guldager 5-07-24 10:25

  • ★★★★2

    Med hensyn til USA skal man også holde i tankerne, at man ikke bare lige skifter kandidat så sent i forløbet og hvis man gør, kan det skabe endnu mere ballade end godt er. Så Biden er det bedste bud der er og hvis man vil undgå at Trump vinder, så bør alle der har mulighed for det, stille sig bag ham.

    Bidens regering har været med til at skabe flere jobs, den økonomiske situation er bedre end den har været i årevis, der er kommet mange ret progressive tiltag til, der gøres en aktiv indsats for at forbedre situationen for borgerne via bl.a. billigere medicin. Manden har én dårlig debat og alle går i panik over det.

    NSF 5-07-24 10:57

  • ★★★★★★1

    Bidens regering har været med til at skabe flere jobs, den økonomiske situation er bedre end den har været i årevis, der er kommet mange ret progressive tiltag til, der gøres en aktiv indsats for at forbedre situationen for borgerne via bl.a. billigere medicin. Manden har én dårlig debat og alle går i panik over det

    Ja, og han har gjort mere for miljøet end nogen anden præsident. For ikke at tale lm, at der faktisk var en immigrationsaftale med republikanerne, som MAGA fik stoppet.

    Men - når man er oppe mod Trump, er alt det ligegyldigt, for han lyver sig bare ud af det. Mange amerikanere tror på fortællingen om, at det er værre end nogensinde og at kriminalitet stiger, selvom den falder.

    Guldager 5-07-24 11:06

  • ★★★★★1

    Manden har én dårlig debat og alle går i panik over det.

    Ahh, nu er det ikke ligefrem første gang, der bliver stillet spørgsmålstegn ved hans alder og metale tilstand...

    Med hensyn til USA skal man også holde i tankerne, at man ikke bare lige skifter kandidat så sent i forløbet og hvis man gør, kan det skabe endnu mere ballade end godt er.

    Der er fire måneder til valget - ok tid til at køre en ny kandidat i stilling.

    Biden lagde jo også i 2020 op til, at han kun ville være en overgangsfigur: "I view myself as a transition candidate", "Look, I view myself as a bridge, not as anything else... There's an entire generation of leaders you saw stand behind me. They are the future of this country."

    Fra Politico i 2019:

    "Former Vice President Joe Biden’s top advisers and prominent Democrats outside the Biden campaign have recently revived a long-running debate whether Biden should publicly pledge to serve only one term, with Biden himself signaling to aides that he would serve only a single term."

    "According to four people who regularly talk to Biden, all of whom asked for anonymity to discuss internal campaign matters, it is virtually inconceivable that he will run for reelection in 2024, when he would be the first octogenarian president. “If Biden is elected,” a prominent adviser to the campaign said, “he’s going to be 82 years old in four years and he won’t be running for reelection.”

    Han stillede jo kun op igen, fordi han mente, at han var den eneste, der kunne slå Trump. Nu er konsensus hos mange, at han nærmest er den eneste, der ikke vil kunne slå Trump...

    Efter debatten vil der være fokus på hver eneste lille misstep, og der skal ikke mange til, før han ikke længere vil have noget valg.

    Og ja, jeg er enig i, at han har fået nogle gode resultater igennem, men det er jo ikke det, der er spørgsmålet her :)

    chandler75 5-07-24 12:01

  • ★★★★2

    Ahh, nu er det ikke ligefrem første gang, der bliver stillet spørgsmålstegn ved hans alder og metale tilstand...

    Det er jo heller ikke hvad jeg skriver. Panik =/= at stille spørgsmål ved.

    Der er fire måneder til valget - ok tid til at køre en ny kandidat i stilling.

    En stor del af valgkampen er jo allerede overstået og selvom Biden ikke officielt er blevet nomineret, så skal demokraterne virkelig op i gear for at sprede nyheden om en anden kandidat, der ikke har har været præsident allerede og som hans vælgere ikke nødvendigvis kender. Og det store spørgsmål er: hvem.

    Efter debatten vil der være fokus på hver eneste lille misstep, og der skal ikke mange til, før han ikke længere vil have noget valg.

    Som beskrevet tidligere i tråden, så er det jo noget der har stået på i længere tid. Jeg ved godt at debatten er en anden situation, men kig eksempelvis på alle de videoklip der er blevet framet, så Biden ser forvirret ud, indtil man faktisk ser hele videoen.

    Og ja, jeg er enig i, at han har fået nogle gode resultater igennem, men det er jo ikke det, der er spørgsmålet her :)

    Det vil jeg mene at det er og hvad man bør sætte stor fokus på, hvis man vælger at stå bag Biden. Alle de positive ændringer der er sket på blot 4 år. Det er muligt at Biden dør 3 dag efter valget, men selv en "Weekend at Bernie's" udgave af ham ville være at foretrække frem for en diktator med verdens største militær bag sig.

    NSF 5-07-24 12:44

  • ★★★★★1

    Og det store spørgsmål er: hvem.

    Kamala Harris vil være det oplagte og logiske valg, og hun er allerede ved at blive kørt i stilling. Nu går snakken mere på, hvem der skal være hendes vice-præsident...

    Hun er den potentiale kandidat, der i meningsmålingerne ligger tættest på at kunne slå Trump (kun overgået af Michelle Obama). Hun vil ikke mindst kunne hive en masse kvindelige vælgere og minoritetsgrupper ind.

    men kig eksempelvis på alle de videoklip der er blevet framet, så Biden ser forvirret ud, indtil man faktisk ser hele videoen.

    Jo, men der er lige så mange klip, der ikke er framet.

    men selv en "Weekend at Bernie's" udgave af ham ville være at foretrække frem for en diktator med verdens største militær bag sig.

    Enig, men det kræver, at Biden kan vinde, hvilket der ikke er noget, der tyder på. Medmindre han kan genfinde den styrke og velformulerende gennemslagskraft, han havde for 4 år siden. Men det er nok de færreste, der tror på det...

    chandler75 5-07-24 13:03

  • ★★★★1

    Kamala Harris vil være det oplagte og logiske valg

    Jeg er ikke overbevist om at en kvinde og ovenikøbet en POC kan vinde valget i USA, selvom hun vil være den eneste mulighed for at undgå en diktator.

    Men det er nok de færreste, der tror på det.

    Der forholder jeg mig ret tvivlende. At stort ingen pludselig tror på at han kan vinde, står i kraftig kontrast til at nogle få demokrater har udtalt sig negativt om ham, selvom han tilsyneladende havde et godt vælgermøde dagen efter debatten og at hans kampagne fik ret store donationer lige efter debatten.

    For mig ser det mere ud til at nogle er gået i panik og det i medierne og især på de sociale medier oversættes til at alle er det.

    Men omvendt er alt det jo ligegyldigt, fordi SCOTUS har jo lige bestemt at præsidenten er over lovgivningen, så Biden kan jo bare sende et SEAL-hold til at fange og henrette Trump og hans allierede.

    NSF 5-07-24 13:28

  • ★★★★★★0

    Men omvendt er alt det jo ligegyldigt, fordi SCOTUS har jo lige bestemt at præsidenten er over lovgivningen, så Biden kan jo bare sende et SEAL-hold til at fange og henrette Trump og hans allierede

    Så simpelt er det ikke. Det er noget i stil med, at i visse tilfælde kan præsidenten være immun. Så den er heldigvis ikke helt clear cut. Men stadig et skridt i en forkert retning, især kombineret med, at Trump kan blive præsident.

    Guldager 5-07-24 13:43

  • ★★★★0

    Så simpelt er det ikke. Det er noget i stil med, at i visse tilfælde kan præsidenten være immun. Så den er heldigvis ikke helt clear cut. Men stadig et skridt i en forkert retning, især kombineret med, at Trump kan blive præsident.

    Nej nej, men jeg forventer heller ikke at Biden faktisk gør den slags. For det meste spiller demokraterne efter reglerne.

    NSF 5-07-24 13:45

  • ★★★★★0

    Jeg er ikke overbevist om at en kvinde og ovenikøbet en POC kan vinde valget i USA, selvom hun vil være den eneste mulighed for at undgå en diktator.

    Som tidligere skrevet ville Michelle Obama være ret sikker på at vinde over Trump ifølge meningsmålingerne.

    Hendes fordel er især, at vælgerne godt kan lide hende. Der kniber det lidt mere med Harris.

    chandler75 5-07-24 14:08

  • ★★★★2

    Som tidligere skrevet ville Michelle Obama være ret sikker på at vinde over Trump ifølge meningsmålingerne.

    Hendes fordel er især, at vælgerne godt kan lide hende. Der kniber det lidt mere med Harris.

    Tja, jeg er stadig ikke overbevist. Racisme og sexisme er bestemt ikke uhørt blandt demokratiske vælgere, og så vidt jeg husker var Hillary i spidsen i meningsmålingerne op til valget i 2016. Så kan vi bruge meningsmålinger om en person der ikke engang stiller op til noget konkret? Fordi det billede kunne jo let ændre sig hvis hun faktisk besluttede sig for at gå efter posten, ikke at det lader til at være tilfældet.

    NSF 5-07-24 14:15

  • ★★★★★★0

    Det mest ærgerlige er USA's eget valgsystem. Barak Obama er kun 62 år gammel - og han ville sikkert smadre meningsmålingerne hvis han havde muligheden. I hvert fald i forhold til alternativerne.

    Når de nu har den sikkerhedsventil at en siddende præsident kun har 4 år - hvorfor så ikke bare gøre det? De seneste mange år har vist at den forfatning godt kunne trænge til at blive fornyet.

    Wayne 5-07-24 14:19

  • ★★★★0

    Når de nu har den sikkerhedsventil at en siddende præsident kun har 4 år - hvorfor så ikke bare gøre det? De seneste mange år har vist at den forfatning godt kunne trænge til at blive fornyet.

    Der er ikke ret mange ting man "bare" lige gør, når det drejer sig om sådan noget som forfatningen, da det kræver 2/3-dele af senatet og Repræsentanternes Hus stemmer for en ændring. Da Republikanerne vist har flertal i begge huse, vil de selvfølgelig ikke stemme for noget der går imod deres interesser.

    Selv under optimale omstændigheder er det ikke sikkert at sådan et forslag ville blive gennemført, fordi der er ganske sikkert en del medlemmer af begge huse der mener at den nuværende løsning er god.

    NSF 5-07-24 14:26

  • ★★★★★0

    Det mest ærgerlige er USA's eget valgsystem. Barak Obama er kun 62 år gammel - og han ville sikkert smadre meningsmålingerne hvis han havde muligheden.

    Det er jeg ikke så sikker på - eller jo, hvis det var europæerne, der kunne stemme :)

    Han fik ikke specielt meget gennemført i 8 år, og han repræsenterer jo også den "gamle" generation ligesom Biden, som ikke mindst de yngre vælgere gerne vil have erstattet med nyt blod.

    chandler75 5-07-24 14:47

  • ★★★★0

    Altså...Michelle Obama er jo ikke politiker. Så hvorfor skulle hun lige pludselig ville være præsident?

    Trump var vel heller ikke politiker, inden han blev det. Og der er sikkert masser af andre eksempler. Berlusconi?

    S. Rico 5-07-24 15:57

  • ★★★★1

    Trump var vel heller ikke politiker, inden han blev det.

    Altså, jeg ved hvad du mener, men det kan man jo sige om alle der ikke blev skudt ud af deres mor og direkte ind i en politisk karriere. :)

    Men altså: en.wikipedia.org/wiki/Donald_Trump

    Eller sagt på en anden måde, han har rodet med politik i en eller anden form siden slutningen af 80'erne og har enten prøvet eller overvejet at gå efter præsidentembedet flere gange før 2016.

    Så det var ikke fordi han dumpede ud af ingenting, da han blev præsident, det var nok nærmere at hans interesse og arbejde ikke var omfattende nok til at nogen faktisk havde lagt mærke til det.

    Bemærk i øvrigt skiltet omkring 1:04 i Rage Against the Machines musikvideo fra 1999: www.youtube.com/watch

    NSF 5-07-24 16:18

  • ★★★★★★0

    Trump var vel heller ikke politiker, inden han blev det. Og der er sikkert masser af andre eksempler. Berlusconi?

    Nej, men Michelle har aldrig givet udtryk for at ville være politiker...hele det er fiktive kandidatur er netop det...fiktiv, grebet ud af den blå luft og ønsketænkning.

    En politiker især i USA skal have forbindelser. Derfor får Biden laver en masse, fordi hans rolodex er gigantisk.

    Guldager 5-07-24 16:44

  • ★★★★0

    Ja ja, jeg siger jo heller ikke at jeg tror på det. Men det kunne være nice.

    S. Rico 5-07-24 18:43

  • ★★★★★★3

    Jeg samler lige Brygman og "Grease" her. Hvis folk vil snakke videre :) - men først et laaangt indlæg.

    Efter jeg er blevet lærer i en lidt sen alder, og har mødt mange forskellige elever med mange forskellige kulturelle baggrunde, forskellige social status og forskellige kønsidentiteter er det gået op for mig, at mennesker nærmest ikke lever i samme verden. Snak med kvinder om hvordan de oplever verden. Snak med en muslim om, hvordan de bliver mødt af verden, snak med en transkønnet om det samme - og så vil man opleve, at der er virkelig mange måder at være i og blive opfattet på af verden. Det vil også gå op for en, at hvis man er mand og hvid (hvert fald i Nordeuropa), så er man faktisk utrolig privilegeret. Der er ingen, der rager på en, der er ingen der ser skævt til en pga. hudfarve, der er ingen, der betvivler din eksistens på baggrund af kønsidentitet. Kort sagt - man er sjældent udsat for hyggeracisme, hverdagssexisme eller mikroaggressioner.

    Det er også gået op for mig, hvor vigtigt det er at prøve at forstå andres situation, have nogle reelle samtaler om, hvordan deres hverdag er. Prøv at spørge en gruppe af muslimske drenge hvordan det er at blive bedt om være stille i bussen eller skride, når det er tydeligt, at der er mange, der larmer. De etniske danske bliver ikke bedt om det på samme måde. Prøv at spørge en transkønnet om, hvordan det er konstant at være bange for at blive mødt med mistro og med en holdning om, at man ikke burde eksistere. Spørg en kvinde om, hvordan det er at opleve, at en bil kører langsomt forbi dem for at "scanne" dem eller sammenlign din egen fornemmelse af tryghed med kvinders fornemmelse af tryghed. Jeg vil garantere at den i de fleste tilfælde ikke er den samme. 

    Så hvorfor bruger jeg så tid på det? Fordi jeg er stærk tilhænger af, at folk skal kunne udfolde sig på deres vilkår. Ingen skal holdes nede pga. køn eller hudfarve, og selvom det måske ikke er en direkte racisme og sexisme man er udsat for (selvom det også alt for ofte forekommer), så er mikroaggressioner med til at holde personer tilbage eller skabe et "os og dem". Jeg har altid følt mig utrolig tryg i det meste af mit liv - men jeg har heller ikke oplevet noget ubehageligt på baggrund køn og kulturel baggrund, og det er vigtigt at være bevidst om. At blive raget på, at blive stirret, at blive betvivlet om man er mand eller kvinde – er ikke bare noget, man kan børste af sig – specielt ikke, hvis det ofte sker.

    Det er simpelthen ikke op til andre at definere, hvordan ens oplevelse af at leve skal være. Derfor – lyt, snak, forstå er essentielt for at få en mere fair verden.

     

    Guldager 6-07-24 11:52

  • ★★★★1

    www.indiewire.com/news/breaking-news/benoit-jacquot-rape-charges-judith-godreche-allegations-1235022687/

    Så er der ballade i Frankrig igen. Ud fra hvad jeg har læst mig til, har kultureliten tilsyneladende dernede været ret afslappet omkring gamle mænd og meget unge piger, helt op til ganske få år siden. Der har endda været eksempler på at det stadig forsvares.

    NSF 9-07-24 09:52

  • ★★★★★★0

    www.indiewire.com/news/breaking-news/benoit-jacquot-rape-charges-judith-godreche-allegations-1235022687/

    Så er der ballade i Frankrig igen. Ud fra hvad jeg har læst mig til, har kultureliten tilsyneladende dernede været ret afslappet omkring gamle mænd og meget unge piger, helt op til ganske få år siden. Der har endda været eksempler på at det stadig forsvares.

    Det lyder måske lidt fordomsfuldt, men har indtrykket af, at sådan har kulturen generelt været i sydeuropæiske lande.

    Indtil 2013 var den seksuelle lavalder i Spanien 13 og man kunne blive gift som 14-årig. 

    Guldager 9-07-24 10:43

  • ★★★★0

    Vi var også med på vognen, men var trods alt hurtigere til at indse at det er en pissedårlig idé. Generelt set var det et problem blandt mange venstreorienterede og kultureliten i hele Europa fra engang i slutningen af 60'erne og frem, hvor man diskuterede om hvorvidt børn kunne tage beslutninger om seksualitet i en tidlig alder. Det skete også i en vis grad i Tyskland, hvor staten i visse tilfælde overdrog børn til pædofile, ud fra tanken om at de i det mindste fik et sted at bo og mad i maven. Og i en længere periode ville mange ikke tale imod det, fordi man ikke ville fremstå som reaktionær og gammeldags.

    Der er også danskere der har talt for bl.a. incest og man kan finde enkelte folk fra den tid herhjemme, der stadig forsvarer det.

    NSF 9-07-24 11:26

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen