Forum - Forum-tråd: What we saw

What we saw

  • ★★★★0

    Godzilla Minus One (2023)

    Jeg havde godt hørt, at denne Godzilla film skulle være en hel del anderledes, end hvad man er vant til fra de amerikanske versioner. Jeg havde dog ikke lige forventet, at det ville være et socialrealistisk drama sat i det fattige sønderbombede Tokyo lige efter 2. Verdenskrig.

    Her bor en PTSD ramt kamikaze pilot i et faldefærdigt skur og hutler sig gennem tilværelsen. Han møder en hjemløs ung kvinde med en baby, og den unge pilot vælger (eller også vælger kvinden) at give de to husly.

    Han er ramt af lavt selvværd, fordi han som kamikaze pilot selvfølgelig burde have ofret sig i sit lands tjeneste. Men herudover er han ramt af et traume fra et møde med et kæmpe monster lige inden krigen sluttede.

    I modsætning til de meget farverige amerikanske Godzilla-film, der bare skal underholde, så viser denne japanske version ekstremt tydeligt, at Godzilla er født ud af det kæmpe sår, som nederlaget i krigen gav Japan. Både det fysiske sår i form af atombomberne, men også det psykiske sår ved at det ”guddommelige” Solen Rige kunne tabe.

    Der er en god portion glimrende Godzilla action. Både i starten, midtvejs og i finalen. Men hovedvægten er lagt på det socialrealistiske drama. Samt en meget rørende uforløst kærlighedshistorie.

    ★★★★★☆

    S. Rico20-06-24 12:17

  • ★★★★0

    A Quiet Place: Day One (2024)

    Som fan af de to første film, så havde jeg store forhåbninger til denne prequel. Det var desvære lidt af en skuffelse. Ikke fordi det er en dårlig film. Der er masser af herlig intens stemning. Jeg blev bare slet ikke grebet af historien. Hvilket skyldes, at de to hovedpersoner ikke sagde mig noget.

    Den foregår i New York på dagen hvor de fremmede væsener angriber. Man lærer ikke rigtig noget nyt om dem. I stedet følger man meget tæt en kræftsyg kvinde med hendes ”service-kat”. Hun møder undervejs en jurastuderende. Og filmens mission er at komme ud til en båd, der kan sejle dem i sikkerhed. Men inden da skal de lige have Manhattans sidste pizza.

    Det er ikke super troværdigt, at man i sådan en situation vil sætte sit liv på spil for en pizza-slice. Men ok, hun har jo kræft og skal alligevel snart dø. Til gengæld er det helt idiotisk, at den unge mand på et tidspunkt sætter sit liv på spil for at kravle og hente katten på noget metal-bygningsværk. En kat som han ikke har noget forhold til, og en kat, som sagtens kan klare sig selv.

    Det er mere drama end thriller. Og det er egentlig en fin idé. Hvis altså personerne havde været mere interessante at følge.

    ★★★½☆☆

    S. Rico28-06-24 13:35

  • ★★★★1

    Hit Man (2023)

    Skulle jeg vurdere filmen alene ud fra filmplakaten, så var jeg aldrig gået ind for at se den. Det ligner en typisk dum rom-com. Men når man nu ved, at det er Richard Linklater, der instruerer, så forventer jeg noget mere og/eller noget anderledes.

    Og det får man i den grad. For Hit Man er en temmelig spøjs størelse. Gary Johnson er en nørdet college professor, som en gang imellem hjælper politiet med nogle konsulentydelser. Men en dag står politiet og mangler en field agent, og så skal Gary pludselig i felten som under-cover fake hitman. På grund af hans intellektuelle evner og viden om psylologi, så viser det sig, at han er ret god til dette meget specielle job.

    Indtil en dag hvor man møder en ung kvinde, der gerne vil have sin mand myrdet...

    Glen Powell spiller den altdominerende hovedrolle som Gary. Hvorfor i alverden har jeg aldrig hørt om Glen Powell før? Han er jo helt fantastisk. Charmerende som Matthew McConaughey, pretty boy-agtig som Ryan Gosling – men på en super sympatisk måde. Giv mig flere hovedroller med ham.

    ★★★★★☆

    S. Rico29-06-24 12:19

  • ★★★★★★1

    Hit Man (2023)

    Skulle jeg vurdere filmen alene ud fra filmplakaten, så var jeg aldrig gået ind for at se den. Det ligner en typisk dum rom-com. Men når man nu ved, at det er Richard Linklater, der instruerer, så forventer jeg noget mere og/eller noget anderledes.

    Og det får man i den grad. For Hit Man er en temmelig spøjs størelse. Gary Johnson er en nørdet college professor, som en gang imellem hjælper politiet med nogle konsulentydelser. Men en dag står politiet og mangler en field agent, og så skal Gary pludselig i felten som under-cover fake hitman. På grund af hans intellektuelle evner og viden om psylologi, så viser det sig, at han er ret god til dette meget specielle job.

    Indtil en dag hvor man møder en ung kvinde, der gerne vil have sin mand myrdet...

    Glen Powell spiller den altdominerende hovedrolle som Gary. Hvorfor i alverden har jeg aldrig hørt om Glen Powell før? Han er jo helt fantastisk. Charmerende som Matthew McConaughey, pretty boy-agtig som Ryan Gosling – men på en super sympatisk måde. Giv mig flere hovedroller med ham.

    ★★★★★☆

    Den er hermed på min liste, lyder lovende.

    Wayne30-06-24 00:29

  • ★★★★1

    Den er hermed på min liste, lyder lovende.

    Og det vil bestemt også være noget for fruen :-)

    S. Rico30-06-24 14:38

  • ★★★★1

    Inderst Inde 2 (2024)

    Næsten 10 år måtte vi vente på at se Riley gå fra en lille sød 11-årig pige til en 13-årig teenager fyldt med en masse nye følelser. Pubertetsknappen blev allerede teaset i slutningen af den første film. Så der har været store forventninger til, hvad Pixar mon nu har fundet på af nye geniale løjer.

    Helt vildt originalt er den nye film desværre ikke. Grundstrukturen er stort set den samme. Et vigtigt grundelement i Rileys hjerne bliver ”væk”, og så må Joy og de andre igen på eventyr i hjernens yderste afkroge for at rode bod på det - og bagefter finde en vej tilbage til hovedkvarteret. Med andre ord stort set det samme som i etteren.

    Der hvor opfølgeren adskiller sig mest er i Rileys ydre liv. Vi er mere med i den virklige verden og ser masser af sjove eksempler på samspillet mellem de indre følelser, og hvordan det påvirker Rileys handlinger. Denne del fungerer super godt. Faktisk synes jeg det er noget mere interessant at se dette indre/ydre samspil – end når man er på de rene interne eventyr med ordspil jokes som brainstorm, sarkasm osv.

    Det er en forholdsvis lille historie centreret omkring et par ishockeykampe og hendes to nærmeste venner. Når nu Riley er blevet teenager, burde der ellers have været masser af typiske pubertetsting, man kunne have grebet fat i og udforsket. Men måske gemmer Pixar Rileys’s første forelskelse og drengeproblemer til en eventuel 3’er?

    Selv om man kunne have håbet på mere originalitet og en større historie, så er det dog stadig fantastisk godt selskab. Jeg kunne sagtens se en hel film, hvor Riley bare går rundt derhjemme med sine forældre og laver dagligdagsting. Der er stadig masser af potentiale i gags, hvor der krydsklippes mellem at være inde i hovedet på hhv. Riley og hendes forældre.

    Den første film var et mesterværk. Inderst Inde 2 er ”kun” fremragende.

    ★★★★★☆

    S. Rico30-06-24 19:13

  • ★★★★★★1

    Inderst Inde 2 (2024)

    Næsten 10 år måtte vi vente på at se Riley gå fra en lille sød 11-årig pige til en 13-årig teenager fyldt med en masse nye følelser. Pubertetsknappen blev allerede teaset i slutningen af den første film. Så der har været store forventninger til, hvad Pixar mon nu har fundet på af nye geniale løjer.

    Helt vildt originalt er den nye film desværre ikke. Grundstrukturen er stort set den samme. Et vigtigt grundelement i Rileys hjerne bliver ”væk”, og så må Joy og de andre igen på eventyr i hjernens yderste afkroge for at rode bod på det - og bagefter finde en vej tilbage til hovedkvarteret. Med andre ord stort set det samme som i etteren.

    Der hvor opfølgeren adskiller sig mest er i Rileys ydre liv. Vi er mere med i den virklige verden og ser masser af sjove eksempler på samspillet mellem de indre følelser, og hvordan det påvirker Rileys handlinger. Denne del fungerer super godt. Faktisk synes jeg det er noget mere interessant at se dette indre/ydre samspil – end når man er på de rene interne eventyr med ordspil jokes som brainstorm, sarkasm osv.

    Det er en forholdsvis lille historie centreret omkring et par ishockeykampe og hendes to nærmeste venner. Når nu Riley er blevet teenager, burde der ellers have været masser af typiske pubertetsting, man kunne have grebet fat i og udforsket. Men måske gemmer Pixar Rileys’s første forelskelse og drengeproblemer til en eventuel 3’er?

    Selv om man kunne have håbet på mere originalitet og en større historie, så er det dog stadig fantastisk godt selskab. Jeg kunne sagtens se en hel film, hvor Riley bare går rundt derhjemme med sine forældre og laver dagligdagsting. Der er stadig masser af potentiale i gags, hvor der krydsklippes mellem at være inde i hovedet på hhv. Riley og hendes forældre.

    Den første film var et mesterværk. Inderst Inde 2 er ”kun” fremragende.

    ★★★★★☆

    Jeg synes bestemt godt om den første, men var dog ikke i nærheden af at tænke "mesterværk" - måske fordi animationerne, for mig, ikke hævede sig over hvad der ellers er lavet.

    Men historien er bestemt både sød og opbyggende - og jeg skal selvfølgelig også se denne 2'er.

    Wayne 1-07-24 08:20

  • ★★★★1

    Jeg synes bestemt godt om den første, men var dog ikke i nærheden af at tænke "mesterværk" - måske fordi animationerne, for mig, ikke hævede sig over hvad der ellers er lavet.

    Men historien er bestemt både sød og opbyggende - og jeg skal selvfølgelig også se denne 2'er.

    Så tilhører du måske den gruppe af Pixar fans, som er mere til WALL-E?

    Soundvenue har lige lavet en opdateret rangliste over alle Pixar film. Og her lander WALL-E på en 1. plads. Jeg er personligt langt mere til Inderst Inde universet, som jeg tuder til hver gang. WALL-E efterlader mig omvendt med helt tørre øjne. Jeg anerkender dog, at det er en ganske udmærket film.

    S. Rico 1-07-24 12:44

  • ★★★★★★1

    Så tilhører du måske den gruppe af Pixar fans, som er mere til WALL-E?

    Soundvenue har lige lavet en opdateret rangliste over alle Pixar film. Og her lander WALL-E på en 1. plads. Jeg er personligt langt mere til Inderst Inde universet, som jeg tuder til hver gang. WALL-E efterlader mig omvendt med helt tørre øjne. Jeg anerkender dog, at det er en ganske udmærket film.

    Skyldig!

    Jeg gav Wall-E 10/10 - som den eneste af alle Pixar film.

    Up fik 9/10 - og ellers ligger hovedparten på 8/10, altså virkelig god underholdning, uden at være mesterværker.

    Nogle få ligger lige under det - men fælles er at barren jo altid er høj hos Pixar.

    Kunne da godt være jeg skulle tage et kig på Soundvenues liste :-)

    Wayne 1-07-24 14:18

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen