50. Timbuktu, Abderrahmane Sissako, 2014
Timbuktu er en af de type film, der får en til at føle, at man får et reelt, dokumentarisk indblik ind i en anden virkelighed. En fiktionsfilm vil selvfølgelig altid tage sig flere friheder end en dokumentarfilm, men hvis historien og personerne virker realistiske, ja, så bliver filmen det også. Det kan gøres på flere måder: en meget nøgtern og udramatisk måde, a la den franske Klassen, eller som i Timbuktu. Det er et drama, og det er konstrueret - men det virker som om, det sagtens kan ske på denne måde.
Man føler med den jihadist-besatte by, hvor indbyggerne lever under strenge love. Frie mennesker, der bliver undertrykt, går ofte en god historie, og i Timbuktu er det kombineret med suveræne flotte billeder. Den viser både, hvordan det er at leve under et strengt islamisk styre, og hvordan tilhængere af en fundamentalistisk islam er dobbeltmoralske og til tider uvidende om deres egen religion. Det er magten, der er drivkraften, ikke religionen.
Og jeg elsker når det lykkedes med uprofessionelle skuespillere. I Timbuktu er de blandet sammen med professionelle(jeg har ikke undersøgt, hvem der er hvem), men det ligger man ikke mærke til. Amatørskuespillerne er med til at give det en autenticitet og realitisk feel.
Hvis du kun skal se en afrikansk film, så se Timbuktu.
----
49. Creed, Ryan Coogler, 2015
Rocky-filmene er en blandet fornøjelse. Fra virkelig ringe til helt suveræne. Creed er en ikke en Rocky-film dog - og den udnytter heller ikke på Rocky-sagaen. Eller det vil sige, den var nok ikke blevet sådan et hit, hvis den ikke var et spin-off, men den voldtager ikke tidligere film. Den er en perfekt blanding af gode call-backs og fremadskuen. Et godt eksempel er den opdaterede version af Going the Distance.
Formlen er velkendt fra alle sportsfilm, og som sådan er der ikke noget overraskende i den. Men når opskriften bliver brugt rigtigt, så er der altid dømt gode film. Underdogs, nedgang, opgang, inspirerende musik og taler osv. går aldrig af mode. I Creed virker det, og instruktøren Ryan Coogler har formået at balancere på det nostalgiske og fremtiden. Jeg ser gerne mere af Creed - også uden Rocky.
----
48. Spring Breakers, Harmony Korine, 2012
Lad det være op til Harmony Korine at lave en så fucked up film om emnet spring break selvom Spring Breakers er hans mest tilgængelige film.
En gruppe af studerende skal på en af de store og vilde spring breaks - dem, hvor der drikkes, indtages stoffer og hvor tøjet smides. De mangler dog penge, og derfor røver de en lokal restaurant. Missionen lykkedes - de kommer til festen. Men så går det galt, da de møder rapperen og gangsteren Alien - spillet af James Franco. Herfra skifter filmen stil fra en ungdomsfilm til et mere action/crime-drevet plot. Hvis man ikke godtager dette skift, så vil man med sikkerhed stå af.
Første halvdel er helt eminent filmet, og Korine seksualiserer pigerne i en meget høj grad. Det er bevist, og det er både blevet modtaget som værende en objektificering af kvinder og som værende kvindefrigørende. Sådan ser jeg det ikke - jeg ser mere filmen som en kommentar til en overfladisk livsstil, hvor pigerne selv sætter deres udseende i centrum, og hvor det at blive set de rigtige steder med de rigtige mennesker er en stor del af deres liv. Når de røver en butik, er det et udtryk for en meget narcissistisk holdning omkring, at de har ret til at gøre, hvad de vil.
Så jo, den objektificerer deres kroppe, men kun fordi de selv tænker sådan. Derfor er Selena Gomez og Vanessa Hudgens(fra High School Musical-filmene) også genial castet. Det er dog kun Hudgens, der bliver en del af gangster-historien, men jeg kun se den casting som en del af Disneys objektificering og kommercialisering af unge piger.
Spring Breakers er virkelig ikke som nogen anden ungdomsfilm, og jeg vil opfordre folk til at se den på trods af dens 5.3-karakter på IMDB. Nu har kontroversen lagt sig, og nu er det tid til at se filmen for det store potentiale den har som kult-film.
"Spring break for ever, bitchers"
----