Babylon Berlin (sæson 4)
Vi er nu kommet til tiden efter Wall Street børskrakket, og der kommer flere og flere sprækker i den skrøbelige tyske Weimar republik. Sæson 3 havde et dyk rent plotmæssigt i forhold til de to første mesterlige sæsoner. Heldigvis er sæson 4 et skridt op i den rigtige retning, og nu er der igen fuld knald på en lang række interessante handlingstråde.
Det er svært at sige, hvad der er hovedplottet, for der springes behændigt mellem mange af de forskellige personer, som man har fulgt gennem de første tre sæsoner.
Kriminalkomissær Rath er på en mission med infiltration af den voksende SA nazigruppe. Sideløbende skal han forsøge at opklare et mord på en mand fra den kriminelle underverden. Det mystiske er, at ingen har gavn af mordet, som potentielt kan sætte en kædereaktion i gang og betyde en altødelæggende gangsterkrig.
Charlotte Ritter leder efter sin søster, som er kommet i alvorlige problemer. Skyggeorganisationen Den Hvide Hånd har en finger med i spillet og gør livet surt for både unge kvinder og tidligere dømte kriminelle.
I rigmandsfamilien Nyssen eksperimenteres der med raketter, og en amerikansk jødisk gangster er på jagt efter familiens arvestykke.
Den sympatiske kommunistiske agent MaLu forsøger sammen med sine venner at skaffe et vigtigt dokument, der både kan bevise, at det tyske militær er ved at opruste i modstrid med fredsaftalen efter 1. Verdenskrig. Og samtidig kan det forhåbentlig få løsladt hendes fængslede venner.
På natklubben Moka Efti har enken efter den tidligere ejer slået sig sammen med gangsteren Weintraub. Der er igen fuld gang i klubben med bl.a. en fed dansemarathon. Men mistroen mellem de to truer med at bryde ud i flammer.
Der er således virklig mange ting, der sker på samme tid hos både høj og lav i samfundet. Nogle af tingene viser sig at være forbundne, mens andre ”bare” er b-plots. Fælles for det hele er, at alt er totalt gennemført og overbevisende. Især når man bevæger sig rundt i de nedre samfundslag ser det virkligt sølle og beskidt ud. Tidsbilledet er i det hele taget noget nær perfekt i dette fremragende socialrealistiske krimidrama.
★★★★★☆