Forum - Forum-tråd: What we saw - tv serier

What we saw - tv serier

  • ★★★★1

    Jeg synes dog der er nogle lidt for enkle løsninger i fortællingen, og styrkeforhold som skifter drastisk, uden mening.

    Ja, det undrede også mig. I starten kan Mae vinde over den aller-dygtigste Jedi Master. Senere bliver hun overvundet af en padawan (Jecki).

    Men det hænger selvfølgelig sammen med i hvor høj grad der anvendes beskidte kneb. Man har også tidligere set Ventress slippe ud af umulige situationer ved hjælp af hendes helt særlige dirty tricks.

    S. Rico 1-08-24 11:28

  • ★★★1

    The Acolyte

    Fedt med en Star Wars serie, som foregår i en anden tidsalder end den vante. Dog kun 100 år før Skywalker sagaen starter. Det er tilpas tæt på til, at The Acolyte godt kan ende med at blive bundet sammen med den kendte tidslinie og nogle af personerne derfra. Altså - hvis der overhovedet kommer flere sæsoner. Jeg frygter, at den bliver cancelled – bl.a. på grund af de mange skøre fans, som har klaget over, at den bryder med kanon og ”facts”.

    Krimi- og hævnhistorien om de to tvillinger, der har en helt særlig forbindelse til The Force, er glimrende og blev bedre og bedre for hvert afsnit. Den lider måske lidt under, at der ikke er nogen af karaktererne som er specielt mindeværdige. Der er også enkelte steder, hvor jeg ikke helt købte personernes handlinger og motiver. Til gengæld er der masser af fremragende jedi action. Det er et herligt univers at være i, og historien er som allerede nævnt ganske udmærket.

    Jeg ville elske at se mere til Jedi Master Vernestra, den lunefulde Qimir – samt hans meget berømte master (måske?), som man får et ultra kort glimt af til sidst. Kom nu med den sæson 2!

    ★★★★½☆

    Kunne også godt bruge sæson 2

    Gorman 1-08-24 23:01

  • ★★★★★0

    Batman: Caped Crusader

    Bruce Timm Samt et par andre navne man vil genkende hvis man har set Batman TAS, Samt Matt Reves og JJA. Den er altså ikke hel ringe, nej det er ikke Kevin Conroy mere, da han desværre ikke er i blandt os mere.

    Så jeg var også noget skeptisk, men jeg må sige jeg kunne nu ret godt li den, inspirationen er tydelig de kantede skæve vinkler igen, og art deco.

    Serien skal nok få en vis gruppe af mennesker til tasterne arrigt, men jeg synes nu blot det er sjovt at se andre takes på rollerne vi kender. Kan godt li at de her ikke blot antyder at Bullock måske er lidt dirty og ufin, her viser de det direkte og gir måske også bedre et billede af det korrupte system i Gotham.

    Så har vi nogle for meget meget friske takes på Barbara Gordon og Montoya. Alfred gotten Fat, og Der er self. Også lidt af de sædvanlige Batman skurke med et andet spin. En af dem har folk især haft en negativ reaktion på, igen jeg synes blot det sjovt at lege med vores normale forestillinger. Du har stadigvæk Batman TAS, og hvis alt blot var som den serie ville der ikke være noget nyt.


    Den er på Amazon jeg åd alle ti afsnit i går de er på lidt under en halv time, hver.

    Elwood 2-08-24 10:37

  • ★★★★★★1

    Ja, det undrede også mig. I starten kan Mae vinde over den aller-dygtigste Jedi Master. Senere bliver hun overvundet af en padawan (Jecki).

    Men det hænger selvfølgelig sammen med i hvor høj grad der anvendes beskidte kneb. Man har også tidligere set Ventress slippe ud af umulige situationer ved hjælp af hendes helt særlige dirty tricks.

    Jeg synes også vores skurk er helt uovervindelig - og slagter jedi’s på samlebånd - lige indtil Sol pludselig er helt lige med ham.

    Den balance kunne jeg godt tænke mig de fik bedre i sæson to - hvis den kommer.

    Wayne 2-08-24 10:47

  • ★★★★1

    Jeg synes også vores skurk er helt uovervindelig - og slagter jedi’s på samlebånd - lige indtil Sol pludselig er helt lige med ham.

    Den balance kunne jeg godt tænke mig de fik bedre i sæson to - hvis den kommer.

    Jeg tror at Sol skal forestille at være meget bedre end de fleste andre Jedi.

    I øvrigt kom jeg pludselig i tvivl, om Jecki var færdiguddannet Jedi knight, eller stadig padawan. Men det kan selvfølgelig være lige meget nu…

    Star Wars har vel egentlig altid haft problemer med at være konsistente mht. hvem der er bedre end hvem - og hvem der burde vinde i diverse dueller.

    Måske er det lige som i tennis. Det handler om dagsformen?

    S. Rico 2-08-24 13:19

  • ★★★1

    Måske er det lige som i tennis. Det handler om dagsformen?

    Eller midi-chlorians vejrudsigten ;)

    Gorman 2-08-24 13:48

  • ★★★★★★1

    Jeg tror at Sol skal forestille at være meget bedre end de fleste andre Jedi.

    I øvrigt kom jeg pludselig i tvivl, om Jecki var færdiguddannet Jedi knight, eller stadig padawan. Men det kan selvfølgelig være lige meget nu…

    Star Wars har vel egentlig altid haft problemer med at være konsistente mht. hvem der er bedre end hvem - og hvem der burde vinde i diverse dueller.

    Måske er det lige som i tennis. Det handler om dagsformen?

    Jeg tror Jecki var padawan - men er det ikke lidt sløret hvornår man bliver master? Det er vel når man selv tager en padawan?

    Wayne 2-08-24 14:43

  • ★★★1

    Jeg tror Jecki var padawan - men er det ikke lidt sløret hvornår man bliver master? Det er vel når man selv tager en padawan?

    Obi-wan siger på et tidspunkt da Qui-Gon vil udskifte ham med Anakin som padawan, at: I am ready til face til trials. Så man skal vel gennemføre nogle prøver hos Rådet før man så bliver udnævnt til Master... eller...

    Gorman 2-08-24 15:38

  • ★★★★★★1

    Obi-wan siger på et tidspunkt da Qui-Gon vil udskifte ham med Anakin som padawan, at: I am ready til face til trials. Så man skal vel gennemføre nogle prøver hos Rådet før man så bliver udnævnt til Master... eller...

    Eller bliver man så bare Jedi?

    Wayne 2-08-24 15:42

  • ★★★1

    Eller bliver man så bare Jedi?

    Det mener jeg ikke, selv padawans betegnes som Jedis

    @Johnny42, kan du ikke supplere her?

    Gorman 2-08-24 16:29

  • ★★★★1

    Obi-wan siger på et tidspunkt da Qui-Gon vil udskifte ham med Anakin som padawan, at: I am ready til face til trials. Så man skal vel gennemføre nogle prøver hos Rådet før man så bliver udnævnt til Master... eller...

    starwars.fandom.com/wiki/Jedi_Trials

    Man går fra Padawan til Jedi Knight - Qui-Gon mener at Obi-Wan er klar til prøverne (til at blive Knight) og Qui-Gon vil derefter tage Anakin som Padawan.

    Man kan derefter blive Jedi Master, hvis man er dygtig nok og så træne andre, men der er også en god portion der blot forbliver Knights.

    De 10 år mellem Episode 1 og 2 er der dog ikke dykket ret meget ned i, så det er vist ikke klart om Obi-Wan tager Anakin som Padawan øjeblikkeligt, eller om Anakin gennemgår den sædvanlige træning med Yoda, som man ser i filmene. Som seer man må sådan lidt antage at de andre Masters mener at Obi-Wan er en dygtig fætter og derfor kan tage ansvaret for Anakin, bl.a. baseret på at man allerede ved at Obi-Wan er en af de få der overlever krigen.

    NSF 2-08-24 17:07

  • ★★★★1

    Måske er det lige som i tennis. Det handler om dagsformen?

    Hvis man ser bort fra at serien generelt ikke er skruet godt sammen, ser jeg det mere som at Sol nu ved hvad han står overfor, mens det første sammenstød er en ukendt fjende og Jedi-ordenen er vant til at være på toppen, uanset hvilke modstandere de møder.

    Deres arrogance omtales bl.a. også i prequel-trilogien - at tro at de er de bedste i universet, at de holder hemmeligheder, fordi de bedst ved hvordan en given situation skal håndteres osv. Når dette så ikke viser sig at være sandt, har de en tendens til at falde lidt fra hinanden.

    Det samme gør sig gældende i Episode 1, hvor to Jedi står overfor en ny trussel som de ikke kender til og Qui-Gon taber kampen. Efterfølgende taber Maul af samme årsag: arrogance fordi han tror at han er ovenpå.

    Der er naturligvis tonsvis af fanteorier om hvem der står bag og hvorfor de bliver tævet så let osv. Men ser man på serien, filmene og hvad der ellers eksisterer af kanon, er hybris noget der går igen og igen.

    NSF 2-08-24 17:20

  • ★★★★1

    Jeg tror Jecki var padawan - men er det ikke lidt sløret hvornår man bliver master? Det er vel når man selv tager en padawan?

    Tsk tsk, Wayne. Du plejer at have bedre filmhukommelse end mig. Og med alt det Star Wars du har set, må du da have bidt mærke i forskellen mellem Jedi Knight og Jedi Master :-)

    Eller også er jeg bare lidt mere nørdet på det punkt.

    Som NSF skriver, så er rangordenden: Padawan -> Jedi Knight -> Jedi Master.

    Man skal ikke være Jedi Master for at få en padawan. Faktisk nærmere omvendt. Normalt bliver man først Jedi Master, EFTER at man har trænet en padawan op til Jedi Knight. Men det er ikke et krav. Der findes Jedi Masters, som aldrig har haft en padawan.

    Det er i øvrigt værd at bemærke forskellen mellem "Jedi Master" og "Master Jedi".

    Jedi Master er som nævnt en rang indenfor Jedi ordenen.

    Master Jedi er blot en høflig tiltaleform til en hvilken som helst Jedi. En ikke-Jedi vil typisk tiltale en Jedi som "Master Jedi" ud af respekt. Og en padawan vil altid tiltale sin lærer som Master.

    Eksempelvis kalder Ahsoka altid Anakin for Master, selv om han kun var Jedi Knight. Jeg mener også at de klonsoldater, som Ahsoka var leder for, tiltalte hende som Master.

    S. Rico 3-08-24 09:59

  • ★★★★★★1

    Tsk tsk, Wayne. Du plejer at have bedre filmhukommelse end mig. Og med alt det Star Wars du har set, må du da have bidt mærke i forskellen mellem Jedi Knight og Jedi Master :-)

    Eller også er jeg bare lidt mere nørdet på det punkt.

    Som NSF skriver, så er rangordenden: Padawan -> Jedi Knight -> Jedi Master.

    Man skal ikke være Jedi Master for at få en padawan. Faktisk nærmere omvendt. Normalt bliver man først Jedi Master, EFTER at man har trænet en padawan op til Jedi Knight. Men det er ikke et krav. Der findes Jedi Masters, som aldrig har haft en padawan.

    Det er i øvrigt værd at bemærke forskellen mellem "Jedi Master" og "Master Jedi".

    Jedi Master er som nævnt en rang indenfor Jedi ordenen.

    Master Jedi er blot en høflig tiltaleform til en hvilken som helst Jedi. En ikke-Jedi vil typisk tiltale en Jedi som "Master Jedi" ud af respekt. Og en padawan vil altid tiltale sin lærer som Master.

    Eksempelvis kalder Ahsoka altid Anakin for Master, selv om han kun var Jedi Knight. Jeg mener også at de klonsoldater, som Ahsoka var leder for, tiltalte hende som Master.

    Ha, ha - tak for den meget udførlige udredning ;-)

    Det giver mening og master Jedi betegnelsen handler vel også om at være vis, til en grad - mens Master blot fortæller at man er lærer, eller mestrer kraften.

    Wayne 3-08-24 11:43

  • ★★★1

    Ha, ha - tak for den meget udførlige udredning ;-)

    Det giver mening og master Jedi betegnelsen handler vel også om at være vis, til en grad - mens Master blot fortæller at man er lærer, eller mestrer kraften.

    Har heller ikke selv tænkt så meget over det før - tak for oplæring, Master Rico :)

    Gorman 3-08-24 14:03

  • ★★★★1

    Har heller ikke selv tænkt så meget over det før - tak for oplæring, Master Rico :)

    Velbekommen, Master Gorman :-)

    S. Rico 3-08-24 16:00

  • ★★★★0

    Ok, så en Jedi apprentice kaldes en Padawan. Men hvad kalder man en Sith apprentice - har de egentlig en særskilt betegnelse?

    Det kan ikke være "Acolyte", for som jeg forstår det, så er en Acolyte "bare" en hitman, der er trænet i de mørke kræfter. Lidt ligesom Ventress eller Darth Vaders inquisitors. Det ville jo bryde med the rule of two, hvis Ventress eller Mae var Sith lærlinge.

    Eller er en Acolyte måske et forstadie til at senere at kunne blive Sith lærling (hvis en af de nuværende to Sith skulle gå bort)?

    I så fald vil der være fire forskellige range indenfor Sith: Acolyte -> Sith apprentice -> Sith Lord -> Sith Master

    S. Rico 3-08-24 16:09

  • ★★★★1

    Den korte version er, at der ikke rigtigt er nogen forklaring på det, da det ikke er blevet forklaret i Disneys kanon.

    Den lidt længere version er, at Acolyte i den gamle kanon svarede til lærling i Sith-ordenen før The Rule of Two. Derfra kunne man bl.a. blive Dark Jedi og derfra blive Dark Lord of the Sith. Men The Rule of Two er mest en historiemæssig gummiparagraf, som man har arbejdet udenom i årevis for at få nice badguys med røde lyssværd.

    Men som udgangspunkt er der kun to personer i Sith-ordenen på ethvert givent tidspunkt - en lærling og en mester. Efter noget tid får lærlingen samme titler som sin mester, Darth og Dark Lord of the Sith. Som vi har set i film, tv-serier, læst i tegneserier, bøger og set i computerspil, er der dog masser af væsner der kan bruge The Dark Side og bortset fra to af dem, ligger resten som udgangspunkt udenfor Sith-ordenen. Det forhindrer dog ikke hverken mester eller lærling at holde øje med andre potentielle, der erstatte en af de to. Igen, lidt af en gummiparagraf.

    Og som udgangspunkt er der ikke en backup-plan til The Rule of Two. Sith-ordenen enten overlever eller dør indenfor de rammer der er sat af Darth Bane. Med mindre en evt. historie kræver det anderledes.

    NSF 3-08-24 18:30

  • ★★★★0

    Tak, det giver mening.

    S. Rico 4-08-24 11:21

  • ★★★★1

    Warrior (sæson 2)

    Sæson 1 fokuserede primært på Ah Sahm og hans rejse. Men der blev samtidig introduceret et hav af andre spændende karakterer. Og dem dykker man længere ned i nu. Der er virklig mange interessante tråde.

    Bordelmutter Ah Toy og hendes mission om at redde sexarbejdere under mildest talt usle forhold får en ekstra dimension, da hun møder den hvide kvinde Nellie.

    Viceborgmester Buckley viser sit sande ansigt som det manipiulerende røvhul han er. Man får let associationer til Francis Wolcott fra Deadwood, selv om Buckley trods alt ikke er nær så stjerne psykopatisk sindssyg som ham.

    Vi kommer tættere på arbejderbossen Leary, som viser sig at have flere lag. Hvor han tidligere primært var antagonist, så udvikler han sig til at have et par sympatiske træk og kan muligvis blive en allieret i kampen mod Buckley.

    Man følger selvfølgelig også fortsat de to gæve politimænd Bill og Lee. Selv om de er hvide mænd i en hvid mands verden, så er deres liv bestemt ikke let. Især Bill er konstant en lus mellem flere negle.

    Og så er de mange andre små vigtige karakterer, som rumsterer i kulissen. Den neutrale forretningsmand Chao har lige fra starten været en super interessant og underfundig person. Han får et stort moment midt i denne sæson.

    Dene ene hovedhistorie er selvfølgelig fortsat centreret om kampen mellem de forskellige kinesiske Tongs. Herunder især de ”onde” Fung Hai og deres vanvittige leder Zing, som vel er denne sæsons største skurk. Der er ikke ligefrem enighed om, hvordan man skal håndtere Fung Hai, og det giver nye spændinger mellem de to andre Tongs Hop Wei og Long Zii. Samt ikke mindst internt i Hop Wei mellem far og søn.

    Og den anden hovedhistorie er den voksende konflikt mellem de kinesiske arbejdere kontra de fattige irske arbejdere, som ikke kan få job på grund af lønforskellen. Det er ganske interessant at høre irerne brokke sig over, at kineserne ikke har noget at gøre i USA. Øh, hvor kom irerne selv lige fra?

    I bedste Game of Thrones stil er der i næstsidste afsnit det helt store slag, som med sikkerhed får alle til at rykke sig frem i sædet. Og så finaleafsnittet, hvor der slikkes sår ovenpå kampen. Plus den duel man har ventet på i rigtig lang tid. Fedt!

    ★★★★★☆

    S. Rico 4-08-24 11:21

  • ★★★★★★1

    Warrior (sæson 2)

    Sæson 1 fokuserede primært på Ah Sahm og hans rejse. Men der blev samtidig introduceret et hav af andre spændende karakterer. Og dem dykker man længere ned i nu. Der er virklig mange interessante tråde.

    Bordelmutter Ah Toy og hendes mission om at redde sexarbejdere under mildest talt usle forhold får en ekstra dimension, da hun møder den hvide kvinde Nellie.

    Viceborgmester Buckley viser sit sande ansigt som det manipiulerende røvhul han er. Man får let associationer til Francis Wolcott fra Deadwood, selv om Buckley trods alt ikke er nær så stjerne psykopatisk sindssyg som ham.

    Vi kommer tættere på arbejderbossen Leary, som viser sig at have flere lag. Hvor han tidligere primært var antagonist, så udvikler han sig til at have et par sympatiske træk og kan muligvis blive en allieret i kampen mod Buckley.

    Man følger selvfølgelig også fortsat de to gæve politimænd Bill og Lee. Selv om de er hvide mænd i en hvid mands verden, så er deres liv bestemt ikke let. Især Bill er konstant en lus mellem flere negle.

    Og så er de mange andre små vigtige karakterer, som rumsterer i kulissen. Den neutrale forretningsmand Chao har lige fra starten været en super interessant og underfundig person. Han får et stort moment midt i denne sæson.

    Dene ene hovedhistorie er selvfølgelig fortsat centreret om kampen mellem de forskellige kinesiske Tongs. Herunder især de ”onde” Fung Hai og deres vanvittige leder Zing, som vel er denne sæsons største skurk. Der er ikke ligefrem enighed om, hvordan man skal håndtere Fung Hai, og det giver nye spændinger mellem de to andre Tongs Hop Wei og Long Zii. Samt ikke mindst internt i Hop Wei mellem far og søn.

    Og den anden hovedhistorie er den voksende konflikt mellem de kinesiske arbejdere kontra de fattige irske arbejdere, som ikke kan få job på grund af lønforskellen. Det er ganske interessant at høre irerne brokke sig over, at kineserne ikke har noget at gøre i USA. Øh, hvor kom irerne selv lige fra?

    I bedste Game of Thrones stil er der i næstsidste afsnit det helt store slag, som med sikkerhed får alle til at rykke sig frem i sædet. Og så finaleafsnittet, hvor der slikkes sår ovenpå kampen. Plus den duel man har ventet på i rigtig lang tid. Fedt!

    ★★★★★☆

    Fedt jeg fik dig sporet ind på at se den, jeg vidste den ville ramme plet, med din kærlighed til Deadwood, og asiatiske film.

    Der er masser af højdepunkter i sæson 3, så glæd dig!

    Bare synd den ikke får den fortsættelse den fortjener.

    Wayne 4-08-24 12:18

  • ★★★★1

    Fedt jeg fik dig sporet ind på at se den, jeg vidste den ville ramme plet, med din kærlighed til Deadwood, og asiatiske film.

    Der er masser af højdepunkter i sæson 3, så glæd dig!

    Bare synd den ikke får den fortsættelse den fortjener.

    Deadwood sluttede jo også efter 3 sæsoner uden at være afsluttet. Men så kom der den efterfølgende film.

    Måske der også kommer en Warrior film senere...?

    S. Rico 4-08-24 14:41

  • ★★★★★★1

    Deadwood sluttede jo også efter 3 sæsoner uden at være afsluttet. Men så kom der den efterfølgende film.

    Måske der også kommer en Warrior film senere...?

    DET kunne være fedt. Gad dog godt en sæson 4 :-)

    Wayne 4-08-24 16:04

  • ★★★★★★2

    The Acolyte

    Der er allerede skrevet meget om den som jeg er enig i - mange fede jedi fights, knap så god historie, men bedre end de 4/10 som rasende SW fans har bombet den ned til - og forfriskende med noget der er før de begivenheder vi allerede kender.

    6/10

    Wayne 5-08-24 10:49

  • ★★★★★★3

    The Bear - 3 sæson

    Desværre en ren "fyld" sæson - hvor vi ganske vist får lidt mere at vide om bi og hovedpersoner - men handlingen står nærmest helt stille.

    Vi hører om Carmens fortid, en restaurant der lukkes, en fødsel, en anmeldelse - og en opringning der burde tages.

    Den er stadig værd at se - den er hyggelig og flot skruet sammen, og mixer fortid med nutid - men de højdepunkter der var i de første sæsoner udebliver helt denne gang. Største lyspunkt er Jamie Lee Curtis, som desværre kun er med i et enket afsnit - hun er til gengæld helt genial.

    Det er bestemt stadig værd at se - og forhåbentlig er der bare bygget op til et brag af en afslutnings sæson 4

    8/10

    Wayne 5-08-24 11:06

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen