Anmeldelse: Horizon: En amerikansk saga del 1

Første kapitel i Kevin Costners western-epos er et lovende startskud til en storladen fortælling om USA.

Den hvide mand med sin seksløber. Iskolde dueller. Vilde rideture over den golde prærie. Faretruende indianer der ligger på lur, for at forsvare det, der er deres. Hestevogne i massevis, der drager mod nye og bedre tider. Kort sagt, alle de elementer, som hører under den klassiske western. I Hollywood kender ikke mange genren bedre end Kevin Costner. Med første del af det store episke værk "Horizon: En amerikansk saga" leveres der masser af guf til fans af genren.

Mens den amerikanske borgerkrig buldrer i baggrunden, introduceres vi for en gruppe nybyggere. Hver især har deres at slås med. Ikke langt fra dem møder vi familien Kittredge, der netop har overlevet et frygteligt angreb af en indianerstamme. En deling amerikanske soldater hjælper familien og byen. Derudover møder vi den aldrende cowboy Hayes Ellison (Costner), som rider rundt i terrænet og har svært ved at finde sin plads i den opblomstrende nye verden.

Kevin Costner gav westerngenren et kæmpe comeback tilbage i 1990 med "Danser med ulve", der blev en kæmpe succes og vandt syv Oscar-kategorier. Før og siden har den amerikanske skuespiller og instruktør lavet flere film i genren. Film som "Silverado", "Wyatt Earp" og "Open Range". Senest også i Taylor Sheridans serie, "Yellowstone". Der er mange greb i westerngenren, og Costner udnytter dem til fulde.

Ikke siden de klassiske westerns af John Ford og Howard Hawks har man set en amerikansk prærie illustreret så smukt. Hvert eneste billede er et maleri i sig selv og den melankolske musik sætter prikken over i'et. Costner iscenesætter både intense angreb og romantiske sekvenser. Der, hvor filmen halter er selve historien. Der er alt for mange kugler i revolveren, der skal holdes styr på. Nu er det meningen, at "Horizon: En amerikansk saga" er første del af mindst fire dele. Filmen havde nydt godt af, hvis mindst én fra ud af de seks plottråde var slåret fra. Nybyggerhistorien og den gamle cowboy er de mest interessante, mens familien, der bliver angrebet af indianerne, ikke rigtig kommer nogen vegne. En tråd, man gerne ville have set mere af, er med en gruppe lovløse, der er på flugt. Jeff Fahey stjæler hver eneste scene, han er medvirker i. Forhåbentlig ser vi mere til ham i del 2.

Costner selv er troværdig som Hayes Ellison. Sienna Miller gør en god hustru, der har en romance med Sam Worthington – der til gengæld er en smule fejlcastet. Heldigvis får han hjælp fra Michael Rooker, som brillerer i en underspillet rolle. Luke Wilson er overbevisende som leder af nybyggerne og førnævnte Jeff Fahey er en fornøjelse som ægte lovløs, der måske er god nok på bunden.

Første del af "Horizon: En amerikansk saga" er et smukt og melankolsk portræt af den amerikanske prærie. Kevin Costner instruerer med sikker hånd og flere af skuespillerne brillerer i karakterroller. Desværre er der alt for mange handlingstråde at følge, så man mister interessen for nogle af dem hen ad vejen. Samtidig føles hele filmen som en lang optakt til 2. del. Heldigvis skal vi kun vente til august, før opfølgeren har premiere.

"Horizon: En amerikansk saga" har dansk biografpremiere 27. juni. Heriblandt i FORMAT Bio, læs mere her.

Horizon: En amerikansk saga del 1