Forum - Forum-tråd: Den politiske tråd

Den politiske tråd

  • ★★★★★★0

    LOL :D 

    davenport 1-08-24 21:45

  • ★★★★★0

    Eller også siger det bare, at hun egentlig ikke er en særlig god bokser...

    Jeg indrømmer, at det ikke er meget kvindeboksning, jeg har set, men jeg tror aldrig, jeg har set en kamp blive afgjort blandt kvinder (og slet ikke på OL-niveau) på 48 sekunder og efter to hårde slag.

    Hvis det skulle være fair, burde hun vel egentlig konkurrere blandt ligesindede (samme kromosomklasse, ligesom man har vægtklasse), selvom jeg godt er klar over, at feltet ville blive ret indsnævret.

    Men du tager stadig en boksers ord for, at hun slår hårdere end kvinder. Har du i øvrigt set slaget? Hun gør intet for at beskytte sig.

    Kruse 1-08-24 22:55

  • ★★★★★★0

    Det vil være ret vildt at have kategorier baseret på kromosom og/eller hormonsammensætning.

    Serena Williams tabte 15% af sine kampe, Imane Khelif har tabt 17%.

    Guldager 2-08-24 05:53

  • ★★0

    Det ved jeg simpelthen ikke, hvad du mener med?

    Det er nok også et for bredt ord at bruge, men jeg mente det var som skældsord om alle de grådige akademikere der definere deres egen lykke ud fra hvor meget de har mere end andre.

    HelmerJ 2-08-24 07:54

  • ★★★★★★1

    Det har vel ikke noget med at være akademiker? Andre rige som ikke er akademikere kan da snildt være på samme måde 

    Guldager 2-08-24 08:24

  • ★★0

    Korrekt

    HelmerJ 2-08-24 09:04

  • ★★★★★★0

    Fordi Ole Birk udtalte sig om noget, han ikke ved en skid om, så undersøgte jeg lige lidt mere.

    Fandt den her fra Novo Nordisk Fonden: novonordiskfonden.dk/nyheder/flere-kvinder-end-ventet-er-genetisk-maend/

    I langt de fleste tilfælde vil det jo være lige meget (selvom det for kvinderne selvfølgelig kan medføre en masse problemer), om man har kvindelige kønsorganer med XY-kromosom eller ej. Men lige i sportens verden er det vigtig. Så det store forbund må på banen med databaserede og videnskabelige retningslinjer. 

    Guldager 2-08-24 17:16

  • ★★★★★★0

    Eller bare lade det være som det er? Så skal man jo til at lave alle sportsgrene om, fordi der er en 2-3 stykker der ikke lige passer ind? Måske skal man også lige klappe hesten ind i mellem...

    davenport 2-08-24 17:23

  • ★★★★★★0

    (Hest M/K)

    davenport 2-08-24 17:24

  • ★★★★★★1

    Eller bare lade det være som det er? Så skal man jo til at lave alle sportsgrene om, fordi der er en 2-3 stykker der ikke lige passer ind? Måske skal man også lige klappe hesten ind i mellem...

    Problemet er, at dem der ikke passer ind, vil have en ret stor fordel.

    Men er ellers enig. Problemet er meget blæst op, mest fordi mange stadig har en stor modstand mod transpersoner og folk, der ikke passer ind i en m/k-kasse.

    Guldager 2-08-24 17:30

  • ★★★★★0

    Fordi Ole Birk udtalte sig om noget, han ikke ved en skid om, så undersøgte jeg lige lidt mere.

    Fandt den her fra Novo Nordisk Fonden: novonordiskfonden.dk/nyheder/flere-kvinder-end-ventet-er-genetisk-maend/

    I langt de fleste tilfælde vil det jo være lige meget (selvom det for kvinderne selvfølgelig kan medføre en masse problemer), om man har kvindelige kønsorganer med XY-kromosom eller ej. Men lige i sportens verden er det vigtig. Så det store forbund må på banen med databaserede og videnskabelige retningslinjer. 

    Så vidt jeg har forstået, så er det endda ikke engang bekræftet, at Imane Khelif har XY-kromosom (selvom det virker sandsynligt). Det er hvad Umar Kremlev skrev på det Telegram, hvilket blev viderbragt på et russisk nyhedsmedie(inden det spredte sig). IBA vil ikke bekræfte hvilken test de har brugt til at udelukke hende og Lin Yu-Ting.

    Kruse 2-08-24 17:34

  • ★★1

    Lidt en sær sag, kan godt forstå de ikke helt ved hvad de skal gøre, og når man ikke kender hele sandheden, er det svært at være klog på. 

    Weird_J 2-08-24 17:49

  • ★★★★★0

    Så vidt jeg har forstået, så er det endda ikke engang bekræftet, at Imane Khelif har XY-kromosom (selvom det virker sandsynligt). Det er hvad Umar Kremlev skrev på det Telegram, hvilket blev viderbragt på et russisk nyhedsmedie(inden det spredte sig). IBA vil ikke bekræfte hvilken test de har brugt til at udelukke hende og Lin Yu-Ting.

    Imane Khelifhar har i hvert fald ikke været ude og afvise historien.

    chandler75 2-08-24 18:22

  • ★★★★★1

    Imane Khelifhar har i hvert fald ikke været ude og afvise historien.

    At man ikke afkræfter rygter er ikke noget bevis. J.D. Vance har heller ikke være ude og afvise rygterne om, at han har kneppet en sofa da han var ung. Tager du det som bevis på, at han rent faktisk har gjort det?

    Kruse 2-08-24 18:46

  • ★★★★★★0

    Det lød som noget fra Mandrilaftalen :D 

    davenport 2-08-24 19:24

  • ★★★★★1

    At man ikke afkræfter rygter er ikke noget bevis. J.D. Vance har heller ikke være ude og afvise rygterne om, at han har kneppet en sofa da han var ung. Tager du det som bevis på, at han rent faktisk har gjort det?

    Jeg ved ikke rigtig, hvad du mener med Vance, sofa og kneppet....

    Men jeg tænker, at en elitesportsudøver ville give udtryk for det, hvis vedkommende var blevet diskvalificeret fra en turnering på et grundland, som ikke havde nogen base i virkeligheden.

    chandler75 2-08-24 19:28

  • ★★★★2

    Jeg ved ikke rigtig, hvad du mener med Vance, sofa og kneppet..

    At der går rygter om at JD Vance har kneppet en sofa. Det vil jeg da sige er ret let at forstå.

    NSF 2-08-24 20:03

  • ★★★★★0

    At man ikke afkræfter rygter er ikke noget bevis. J.D. Vance har heller ikke være ude og afvise rygterne om, at han har kneppet en sofa da han var ung. Tager du det som bevis på, at han rent faktisk har gjort det?

    Det ville jeg nok heller ikke bruge krudt på, hvis jeg var ham.

    Hvis jeg derimod som elitesportsudøver blev diskvalificeret fra en turnering, fordi de mente, at jeg var mere mand end kvinde, og at det var - angiveligt - blevet bevist efter en prøve, og jeg var uenig, ville jeg nok kommentere det, tænker jeg...

    chandler75 2-08-24 20:18

  • ★★★★★★2

    Tror ikke det gør noget forskel, om hun kommenterer noget eller ej...og jeg kan godt forstå, hun ikke gør det, for hvis man ser debatten nu, så er der rigtig mange, der kalder hende for mand. Og det er ikke rart at være en del af.

    Guldager 2-08-24 20:31

  • ★★★★★1

    Tror ikke det gør noget forskel, om hun kommenterer noget eller ej...og jeg kan godt forstå, hun ikke gør det, for hvis man ser debatten nu, så er der rigtig mange, der kalder hende for mand. Og det er ikke rart at være en del af.

    Derudover, hvis jeg var hendes træner, så ville jeg absolut for forbyde hende at bruge sociale medier p.t. Hun bør hundred procent være fokuseret på OL, og bør først bagefter eventuelt reagere på, hvad der er blevet sagt om hende.

    Kruse 2-08-24 21:59

  • ★★★★★★1

    Er i ikke lidt hurtige til at sige hun? I betragtning af den lange diskussion om køn, er det vel lidt flydende her? Eller er det fordi det passer godt ind i den opfattelse, man skal have lige pt.? Altså, at det er fint når det passer ind i dét, vi andre er for demente til at forstå? Det er som om, at når man som "boomer" (vidst mig) ikke helt kan følge alt det pjat, så er man håbløst gammeldags, og på en måde faktisk idiot? 

    Jeg har ikke noget, jeg kan eller vil have, mod folk der føler sig som alt muligt, men en sports konkurrence er desværre bare delt op i, om man er mand eller kvinde. Og sådan er det jo bare. Ellers er vi jo nødt til at gøre op med hele sportsverdenen, og så bare konkurrere på lige vilkår. Alle bliver en høn, og så må vi jo se hvor langt det holder, før ingen gider interessere sig for sport længere. 

    davenport 2-08-24 22:36

  • ★★★★1

    ingen gider interessere sig for sport længere. 

    Hvilket tab.

    NSF 2-08-24 22:42

  • ★★★★4

    Er i ikke lidt hurtige til at sige hun? I betragtning af den lange diskussion om køn, er det vel lidt flydende her? Eller er det fordi det passer godt ind i den opfattelse, man skal have lige pt.? Altså, at det er fint når det passer ind i dét, vi andre er for demente til at forstå? Det er som om, at når man som "boomer" (vidst mig) ikke helt kan følge alt det pjat, så er man håbløst gammeldags, og på en måde faktisk idiot? 

    Hvis du fik et barn, der var født med vagina, ville du så også pludseligt kalde barnet for "ham", hvis det et langt stykke ned af livets vej viste sig, at barnet havde xy kromosomer, og barnet stadigvæk følte sig mest som en pige?

    dyg 2-08-24 22:49

  • ★★0

    Det minder lidt om sagen mod Caster Semenya som lider af AIS og som blev pålagt at tage testosteron reducerende medicin hvis hun vil konkurrere med andre kvinder. Efter det er hendes tider også blevet markant langsommere.

    Nu må vi se om der kommer en udredning angående denne sag. Det er dog IOC der er skyld i hele denne debat vedrørende denne sag. Det er ikke en ny problemstilling og de har haft tre år til at komme med en redegørelse og der er intet kommet og nu står de så i en sag med to uskyldige boksere pga. at IOC ikke har været på forkant.

    Kiyonji 2-08-24 23:33

  • ★★★★★★3

    Er i ikke lidt hurtige til at sige hun?

    Nej, fordi hun identificerer sig selv som en kvinde.

    så er man håbløst gammeldags

    Jeg ved ikke, om man kan sige gammeldags, måske mere uinformeret, men også respektløst.

    Uinformeret, fordi ingen biologer og videnskabsfolk operer med en streng opdelt mand/kvinde, når vi snakker køn. Jo, på en måde: der er ikke andet end m/k, der er ikke et 3. køn. Så alle dyr med kønnet formering vil på en eller anden måde relatere til de to yderpoler. Men man kan ikke bare dele alle  mennesker pænt ind i de to kasser, hverken biologisk og især ikke kulturelt.

    Respektløst fordi det ikke handler om, hvad du synes, men om hvordan den anden person har det. Så hvis du tvivler på, om en person, der identificerer sig som en hun også er en hun, så er det kæmpe mangel på respekt.

    Og så er det fakta-tid, for det er super vigtigt at anerkende personer som Imame og andre LGBTQ, især transpersonerne. Nu refererer jeg til en undersøgelse om unge LGBTQ-personer (og det er alle, ikke kun trans, intersex osv.) - men med undtagelse af den første, vil transpersoner trække snittet op

    • 8,4% i 8.-10. i 8.-10. tilhører gruppen
    • 37,4% mod 17% af ikke-LGBTQ+ har lav livstilfredshed.
    • 35,5% mod 11,1 af ikke-LGBTQ+ har selvskadet indenfor et år
    • 33% svarer, at de ikke kan være dem selv på skolen
    • 40% har selvmordstanker flere gange om måneden
    • 50% har ikke en oplevelse af, at de har en voksen, de kan gå til
    • 75%!!! af transkønnede har på et eller andet tidspunkt haft selvmordstanker

    Så - det fylder enormt meget for de her personer, og de har det meget sværere end andre elever. Og når man begynder at betvivle, om de nu er det køn, de siger, eller synes det er noget pjat gør man ikke noget godt for de her elever.

    Eller er det fordi det passer godt ind i den opfattelse, man skal have lige pt.?

    Jeg forstår ikke, hvorfor du tror, der er en eller en trend i tiden. Det hedder udvikling, hvor verden bliver mere inkluderende og forståelsen for transpersoner bliver bedre, især blandt de unge. Før var det de homoseksuelle - hvis folk bare havde sagt, det er sådan en opfattelse man skal have p.t., var vi nok ikke noget så langt. I USA var det sortes rettigheder, det var populært at have en mening, i 1915 i DK var det kvinders stemmeret. Så nej, det er ikke en eller anden fiks ide - det handler om, at der er en gruppe af mennesker, der i lang tid har haft det dårligt og ikke kunne være dem selv, som nu er ved at blive mere synlige og får bedre muligheder for at udtrykke sig, som de vil. Ikke alle steder, desværre, men i de fleste vestlige lande.

    Som jeg hørte en foredragsholder sagde: "vi er kommet til at lave en verden, der ikke passer til alle" - og jeg giver hende helt ret. Og så længe folk har en ide om, at vi passer i nogle fine kasser, og at dem der er udenfor skal gemmes væk, så vil der være en masse mennesker, der ikke har det specielt godt.

    Nu snakker vi jo om sport - og det er et problem, som sportsverden skal løse, for transkvinder vil have en fysisk fordel, fordi de får mandlige hormoner. Så de bliver stærkere.

    Jeg har ikke noget, jeg kan eller vil have, mod folk der føler sig som alt muligt

    Men alligevel skal du lige sætte spørgsmål ved, om det er nu er rigtigt, at en person, der identificerer sig som en kvinde skal kaldes en hun? Jeg tror ikke, du er klar over, hvordan det faktisk påvirker disse personer.

    Guldager 3-08-24 07:20

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen