Forum - Forum-tråd: Den politiske tråd

Den politiske tråd

  • ★★★★1

    Men man har vel en mavefornemmelse?

    Ikke rigtigt, og min mavefornemmelse kan jo ikke bruges til alverden.

    Men at man ikke kan vide om Trump vil være bedre, er ærlig talt noget sludder. :)

    Vi ved hvordan det gik sidst, vi ved at manden ikke er blevet mere stabil med tiden og den førnævnte rådne kartoffel ville objektivt være mindre skadelig for verden på alle måder.

    Det er lidt som at sige at vi ikke ved om kræft er bedre end en halvkold pizza.

    NSF24-08-24 13:23

  • ★★★★★0

    Men at man ikke kan vide om Trump vil være bedre, er ærlig talt noget sludder. :)

    Det tror jeg der er ca. 70 millioner amerikanere, der vil være uenige i :)

    chandler7524-08-24 13:45

  • ★★★★2

    Det tror jeg der er ca. 70 millioner amerikanere, der vil være uenige i :)

    Nå ja, der er også folk der uironisk mener at Stalin og Reagan var nogle fine fyre, men det ændrer ikke på hvilke mennesker de faktisk var og hvilken skade de gjorde mod menneskeheden.

    NSF24-08-24 13:54

  • ★★0

    Der er en del der vil sige at Reagan var en god præsident. Ikke den bedste men heller ikke den dårligste, men lidt over middel. Han var tidligere mere populær og vellidt men er faldet en smule de seneste år.

    Der er dog mange omkring hans tid som anses for dårligere, så som Bush, Jimmy Carter og Ford.

    Lincoln og Roosevelt, dem begge to faktisk og George Washington ligger ofte højt i de undersøgelser der har været foretaget blandt historikere, politiske kommentatorer etc.

    Kiyonji24-08-24 14:05

  • ★★★★2

    Der er en del der vil sige at Reagan var en god præsident. Ikke den bedste men heller ikke den dårligste, men lidt over middel. Han var tidligere mere populær og vellidt men er faldet en smule de seneste år.

    At han med tiden er blevet mindre populær skyldes ganske sikkert at det er først indenfor de sidste 10-20 år, at man virkelig har fået øjnene op for hvor stor påvirkning hans politik har haft på det amerikanske samfund, samt resten af verden.

    The War on Drugs blev ganske vist startet af Nixon, men blev i dén grad eskaleret under Reagan, en politik der beviseligt har haft en massiv påvirkning på især den sorte befolkning i USA. Verden fulgte efter og der er postet tonsvis af penge i en "krig" der aldrig kan vindes.

    Reagan fjernede en masse af de love der var kommet til efter det økonomiske krak i 30'erne, samt åbnede op for hele den virksomhedspraksis, som Jack Welch påførte verdenen. Fyringer for kunstigt at pumpe værdien på aktier bl.a., samt at aktionærer blev mere vigtige end medarbejdere, så det blev vigtigere at fokusere på aktiekursen, frem for at lave et godt produkt. Den økonomiske krise i 2008 er en direkte konsekvens af Reagans politik.

    Så var der AIDS-krisen, som blev håndteret katastrofalt af Reagan-regeringen. Der var støtten af islamiske grupper, de samme grupper som senere vendte sig mod USA, men ikke før at de overtog magten i Afghanistan med Reagans støtte. Så var der lige detdér med kokain-smugling, hvilket jo var ekstra shady når han var så hårdhændet, når det kom til stoffer. Der var støtten til Apartheid, støtten til sydamerikanske militante grupper osv. osv. osv.

    Der er masser af tage fat på og det startede bestemt ikke mens han var præsident.

    Der er sikkert nogen der har lavet regnestykket, men ser man på alle de ting som Reagans regering gjorde og undlod at reagere på, er der en god chance for at han kan matche Stalins antal døde. Det har bare taget lidt længere tid.

    NSF24-08-24 18:31

  • ★★★★★★0

    Der er da heller ikke andet end krig, knivstikkeri og terror, godt krydret med svenske børnesoldater. Det er sgu da sørgeligt.

    davenport25-08-24 09:01

  • ★★★★★★1

    Der er da heller ikke andet end krig, knivstikkeri og terror, godt krydret med svenske børnesoldater. Det er sgu da sørgeligt.

    Jo, men sådan  føles det bare, når man følger medierne

    Guldager25-08-24 13:42

  • ★★★★★★0

    Man bliver jo bare noget utryg, når ens børn er ved at være store, og færdes ude om aftenen. Man ved jo aldrig om der er en person af anden etnisk oprindelse end dansk, der trækker en kniv og får en fest.. Det er ikke så længe siden, at der var én der blev skudt i Kolding. Et kryds, min datter krydser hver dag. En af de der hyrede svenskere. 

    davenport25-08-24 14:16

  • ★★★★★0

    Man ved jo aldrig om der er en person af anden etnisk oprindelse end dansk, der trækker en kniv og får en fest

    Racist!

    chandler7525-08-24 14:25

  • ★★★★★★1

    Man bliver jo bare noget utryg, når ens børn er ved at være store, og færdes ude om aftenen. Man ved jo aldrig om der er en person af anden etnisk oprindelse end dansk, der trækker en kniv og får en fest.. Det er ikke så længe siden, at der var én der blev skudt i Kolding. Et kryds, min datter krydser hver dag. En af de der hyrede svenskere. 

    Det forstår jeg helt sikkert godt - at det er utrygt at have sine børn rendende i byen.

    Men - det har faktisk ikke ændret sig de sidste 10 år. Det er en medie-nyheds-effekt, der gør, at man ofte tror, at der er mere og mere vold. Men der er sådan ca. det samme, hvis man ser på data.

    Guldager25-08-24 15:34

  • ★★★★★★0

    Synes der er mange knive i nyhederne så. Og tit umotiverede overfald. Min kones kusine var på vej hjem fra byen, for et stykke tid siden. (Ædru) Og hun gik forbi en gruppe mænd, der så bare slaskede hende ned, uden nogen form for indledning. Bare WACK!  Nu er Kolding jo også Jyllands Chicago. (Siges det) - Ved bare ikke hvad det skal til for? Min pointe var nok også lidt, at det ikke var etniske danskere, og det lyder jo som om det tit er problemet. Det er typisk for overfald i DK, Sverige og Norge, men ved selvfølgelig kun hvad jeg får fortalt i nyhederne, så ved ikke om etniske danskere er lige så slemme? Jeg ved godt at langt de fleste ikke etniske danskere er dejlige mennesker, der ikke kunne gøre en flue fortræd, men man hører bare mest om dem der ikke kan. Og det er måske uheldigt? Især fordi det jo giver et uretfærdigt billede, hvis det ikke er tilfældet? Men hvad er det de er så utilfredse med? Vi har et dejligt land, hvor den slags ikke er nødvendigt, da alle har de samme muligheder - uanset etnicitet. 

    Hvis det bare er nyhederne, der styrer det vi frygter, er vores nyheder jo ikke anderledes end Fox News?

    Er det tilfældet?

    davenport25-08-24 15:58

  • ★★★★★★1

    Synes der er mange knive i nyhederne så. Og tit umotiverede overfald. Min kones kusine var på vej hjem fra byen, for et stykke tid siden. (Ædru) Og hun gik forbi en gruppe mænd, der så bare slaskede hende ned, uden nogen form for indledning. Bare WACK!  Nu er Kolding jo også Jyllands Chicago. (Siges det) - Ved bare ikke hvad det skal til for? Min pointe var nok også lidt, at det ikke var etniske danskere, og det lyder jo som om det tit er problemet. Det er typisk for overfald i DK, Sverige og Norge, men ved selvfølgelig kun hvad jeg får fortalt i nyhederne, så ved ikke om etniske danskere er lige så slemme? Jeg ved godt at langt de fleste ikke etniske danskere er dejlige mennesker, der ikke kunne gøre en flue fortræd, men man hører bare mest om dem der ikke kan. Og det er måske uheldigt? Især fordi det jo giver et uretfærdigt billede, hvis det ikke er tilfældet? Men hvad er det de er så utilfredse med? Vi har et dejligt land, hvor den slags ikke er nødvendigt, da alle har de samme muligheder - uanset etnicitet. 

    Hvis det bare er nyhederne, der styrer det vi frygter, er vores nyheder jo ikke anderledes end Fox News?

    Er det tilfældet?

    Det er ikke bare nyhederne. Men hvis man har læst om et overfald og kort efter om et mere, så tror man det er ekstra slemt. Men det er fordi, man kun har de nyeste tilfælde i hukommelsen.

    Der er en procentnæssig overvægt af ikke-etniske danskere i statistikkerne, men det er ikke helt så simpelt igen.

    Her er en betragtning: www.information.dk/debat/2020/09/stol-paa-tal-faar-minoritetsetniske-unge-fremstaa-langt-mere-kriminelle

    Og endnu en: www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/en-myte-kultur-er-altafgoerende-indvandrerunges-kriminalitet

    Det ændrer selvfølgelig ikke på dine følelser, og er helt med på, at det ikke er rart at have sin datter rendende rundt i byen. Men det er ikke blevet farligere.

    Tvært i mod - vil næsten tro, at umotiveret overfald og voldtægt er lavere nu end for 30 år siden.

    Guldager25-08-24 16:12

  • ★★★★1

    Jeg vil lige påpege, at det altså ikke hænger sammen med, at jeg er stoppet med at gå i byen i den periode ...

    thomsen25-08-24 16:59

  • ★★★★★1

    Tvært i mod - vil næsten tro, at umotiveret overfald og voldtægt er lavere nu end for 30 år siden.

    "vil næsten tro" lyder ikke vildt evidensbaseret :)

    Personligt husker jeg verden anno 1994 som et noget mere trygt sted end i dag. Men det kan selvfølgelig godt være noget, jeg bilder mig ind...

    chandler7525-08-24 18:17

  • ★★★★2

    At verden virkede mere tryg afhænger nok ikke kun af ens opfattelse af nyhederne (samt hvor meget man fulgte med), men også hvor man fysisk befandt sig. Voksede man op i områder med meget ballade, så ville ens opfattelse være helt anderledes.

    Jeg boede i Hundige i den periode og der var virkelig meget ballade. Wanna-be gangsters der skød efter hinanden, rockere der styrede det lokale diskotek, nazister og hvad man ellers kunne forvente sig af en forstad af samme karakter. Det samme kunne siges om Ishøj, hvor jeg også boede i samme periode, men Greve og Karlslunde var superstille, faktisk primært kedelige områder.

    NSF25-08-24 18:48

  • ★★★★★★0

    I 90erne havde vi sgu heller ikke så meget her i området. Èn fra min parallelklasse på gym blev fængslet, da han stak en anden ned med en kniv i byen, men fordi han handlede i selvforsvar. Hvorfor han så bar kniv, meldte historien så ikke noget om. Han var ligesom os andre. Grunge type med langt hår og miliboots. Han havde det frygteligt, kan jeg huske.

    Ellers bøvlede vi kun en smule med grønjakker, som man kunne kue med intellekt.  Fik engang en til at græde til en fest, da jeg på en ordentlig måde forklarede ham hvor dårligt et menneske han var. Dér var det mig, der havde en fest :D 

    Der var nogle knallertbander, med lang forgaffel, som man bare holdte sig fra, og så var der en enkelt slagsbror i byen, hvor man fanme næsten skulle stille sig i kø, for at få en på hovedet. 

    Det er fanme noget andet i dag, sådan som jeg ser det. 

    davenport25-08-24 18:59

  • ★★★★★★1

    "vil næsten tro" lyder ikke vildt evidensbaseret :)

    Personligt husker jeg verden anno 1994 som et noget mere trygt sted end i dag. Men det kan selvfølgelig godt være noget, jeg bilder mig ind...

    Det er absolut heller ikke evidensbaseret ;) - men mennesker er generelt blevet mindre og mindre voldelige på verdensplan.

    Men hvad angår tryghed, så er der jo to måder at anskue det på: den personlige og som helhed i verden. Og ift. sidstnævnte, bliver verden mere og mere tryg. Så er der Rusland/Ukraine og Israel/Palæstina, men det er temporære begivenheder. Sult, hjemløshed, analfabetisme, vold og vold mod kvinder er generelt faldende.

    Fandt denne - så jeg tog fejl: dkr.dk/vold-og-voldtaegt/fakta-om-vold - og af hvad jeg lige kan se, så bliver det samme antal også voldtaget. Den er dog lidt sværere at bedømme pga. samtykkelov og at flere ofre står frem.

    Men trygheden stiger: www.denoffentlige.dk/kommunalt/ny-undersoegelse-her-har-danskerne-ikke-foelt-sig-saa-trygge-i-15-aar

    Jeg ved godt, at ens personlige følelse af tryghed ikke går væk pga. statistisk, men jeg bruger det selv som en beroligende tanke, når man får den følelse, at verden er helt ad helvede til.

    Storpolitisk har jeg også en fornemmelse af, at verden var mere tryg i 90'erne - men det handler nok mere om alder og viden. I 90'erne var der 1. golfkrig, borgerkrig i Afghanistan, borgerkrig i Jugoslavien, borgerkrig i Somalia (der er der stadig, men den var voldsom i 90'erne). Og lige efter - den 2. intifada, War on terror, 2. golfkrig.

    Synes det er et meget fascinerende emne, som indebærer rationel tænkning, følelser, psykologi, data, historisk viden osv.

    Der er også et par bøger, man kan læse (som ikke er uden kritikere):

    Steven Pinker: The Better Angels of Our Nature

    Hans Rosling: Factfulness

    Og tildels Hanna Ritchie: Not the End of the World - men den fokuserer på klima og miljø.

    Fælles for de tre er, at de prøver at bekæmpe den følelse af håbløshed, som mange har. En håbløshed der er skabt af en blanding forkerte forestillinger, politisk misinformation, medier og vores fejlbarlige hjerners måde at tænke på.

    Guldager25-08-24 19:08

  • ★★★★★★0

    Men er det ikke en intellektuel måde at berolige sig selv på? Man skal jo bare glo ud af vinduet, for at se, at det er noget lort? Tror med lethed man kunne modbevise alle punkter. 

    • Krig i Europa, som man troede var en saga blot
    • Terror, som er helt ude af proportioner, og rammer tilfældigt
    • Fortsat krig i Mellemøsten, som om det skulle være noget nyt. Det stopper aldrig!
    • Trump
    • Alt som drejer sig om religion især i USA, som læner sig op af en borgerkrig
    • Nordkorea, som ikke kan befries, fordi de har Kina som ven
    • Kina generelt
    • Rusland generelt - Putin er sekunder fra at bruge A-våben, og så skal vi til at vælge om vi bare siger "so be it" eller skal kæmpe tilbage = ny verdenskrig  
    • Grønlændere der drikker vores øl
    • Politikere der giver en fuck, bare de selv får deres penge og magt

    Og man kunne jo blive ved... 

    Synes ikke verden er særlig sikker eller rar at leve i.  

    davenport25-08-24 19:23

  • ★★★★2

    Min følelse af det lokale, er at det er langt mere trygt end det var for bare 20 år siden, vi behøver ikke engang at gå tilbage til 90'erne. Når jeg eksempelvis går gennem den indre by i København i weekenden, er der ganske vist stadig bunkevis af unge der er åndsvagt stive. Der er dog slet ikke den samme truende adfærd at spotte, som der var dengang, hvor det ikke var unormalt at se slagsmål rundt omkring i den indre by.

    Det er selvfølgelig en anekdote, men jeg spurgte en gruppe veninder hvordan de har det med at gå i København og de alle svarede at de følte sig trygge, hvilket slet ikke var hvad jeg oplevede for 20-ish år siden, hvis jeg spurgte mine veninder dengang. Alle tager selvfølgelig alle de forholdsregler, som man kan læse om social media, som at gå med nøglerne i hånden, blive i lyset, holde øje med omgivelserne, ikke have høretelefoner på osv. Så det hele er ikke rosenrødt.

    Når det kommer til resten af verden, er der en stor portion utryghed, hvilket for mig primært drejer sig om klimaet og højredrejningen. Terror bekymrer mig ikke, da det på mange måder bare føles som at vende tilbage til 80'erne. Krig er jeg desværre nok blevet lidt immun overfor, ikke mindst fordi Putin igen og igen og igen siger "nu.. LIGE OM LIDT.. bruger jeg mine bomber", men der sker intet på den front.

    NSF25-08-24 19:44

  • ★★★★★★1

    Men er det ikke en intellektuel måde at berolige sig selv på? Man skal jo bare glo ud af vinduet, for at se, at det er noget lort? Tror med lethed man kunne modbevise alle punkter. 

    • Krig i Europa, som man troede var en saga blot
    • Terror, som er helt ude af proportioner, og rammer tilfældigt
    • Fortsat krig i Mellemøsten, som om det skulle være noget nyt. Det stopper aldrig!
    • Trump
    • Alt som drejer sig om religion især i USA, som læner sig op af en borgerkrig
    • Nordkorea, som ikke kan befries, fordi de har Kina som ven
    • Kina generelt
    • Rusland generelt - Putin er sekunder fra at bruge A-våben, og så skal vi til at vælge om vi bare siger "so be it" eller skal kæmpe tilbage = ny verdenskrig  
    • Grønlændere der drikker vores øl
    • Politikere der giver en fuck, bare de selv får deres penge og magt

    Og man kunne jo blive ved... 

    Synes ikke verden er særlig sikker eller rar at leve i.  

    Jeg påstår ikke, at verden er et godt sted - jeg siger, at den bliver et bedre og bedre sted for flere og flere mennesker. 

    Og så kan jeg altså ikke lade være med at tage den punkt for punkt - har ikke noget at lave lige nu ;) 

    Krig i Europa, som man troede var en saga blot: hvem har sagt det? - desuden har der været konflikt i Georgien og uroligheder i Kosovo i 2000'erne og borgerkrig i Jugoslavien sluttede først i 2001

    Terror, som er helt ude af proportioner, og rammer tilfældigt: der er færre angreb nu end tidligere...så det er også faldende.

    Fortsat krig i Mellemøsten, som om det skulle være noget nyt. Det stopper aldrig! - du siger det selv. Det er ikke nyt ;)

    Trump: men hvad har Trump reelt gjort af skade i verden? Ja, hans corona-respons kostede liv, men den var ikke anderledes end mange andre steder. En genvalg er selvfølgelig noget andet.

    Alt som drejer sig om religion især i USA, som læner sig op af en borgerkrig: Det er koger lidt nu der, det vil jeg give ret i.

    Nordkorea, som ikke kan befries, fordi de har Kina som ven: det kan man ikke alligevel - man kan ikke befri et land på den måde og overholde de internationale konventioner. Hvis man kan, så har jo Rusland jo sådan set delvis ret.

    Kina generelt: som netop er et land, hvor så mange mennesker har fået det bedre. De er jo en del af de såkaldte BRIKS-lande af en grund. Færre børn dør, færre er fattige osv. De har endda reduceret deres CO2-udledning per indbygger.

    Rusland generelt: helt enig - det er reelt et problem, der gør verden mere usikker.

    Grønlændere der drikker vores øl: Danmark producerer rigeligt øl ;)

    Politikere der giver en fuck, bare de selv får deres penge og magt: sjovt nok har politikere altid gået efter magt og penge...ikke noget nyt der.

    Så ja, der er virkeligt mange områder, hvor verden er fucked up. Men - meget få af dem er unikke eller nye for vores tid.

    Her er steder, hvor verden er bedre til gengæld:

    • Sundhed i verden
    • Økonomisk vækst
    • Teknologiske fremskridt, især på medicinområdet
    • Nedgang i vold og konflikt
    • Forbedret uddannelse, især for kvinder
    • Øget adgang til rent vand
    • Fremskridt i menneskerettigheder
    • Bedre ernæring til fattige områder
    • Forbedret miljøbevidsthed og beskyttelse (selvom vi stadig gør for lidt)

    Og lad os tage Kolding.

    Ifølge DST var der følgende tilfælde af simpel vold og alvorligere vold i Kolding:

    I 2007: 191

    I 2023: 189

    Og det er endda med en 7000 flere indbyggere.

    ----

    Men at man synes verden ikke er rar at leve i, har jo intet med alt det her at gøre. Den følelse kan man have uanset data og statistisk, og for mig hjælper det at dykke ned i netop disse ting for at holde de negative tanker væk. Pia har det på samme måde - hun kan nærmest begynde at græde, fordi hun synes verden er så trist, og hun ved også alt det her (måske ikke kriminalitetsstatistik i Kolding...).

    Så altså - jeg forstår dig egentlig godt.

    Guldager25-08-24 19:56

  • ★★0

    Jeg har ikke selv oplevet noget vildt og boet i udsatte områder. 

    Mine forældre og søskende, altså inden min tid, har boet nabo til en barnemorder, men det har ikke noget med området at gøre.

    Her i Sverige har jeg heller ikke boet i nogle af de belastede områder, så det meste af informationen kommer fra medier og eksperter på området, først og fremmest kriminologer.

    Det er derfor også interessant at læse når folk, som ikke engang bor i landet eller har boet der har en mening om emnet. Der er problemer men mest ude i ghettoerne, som er isolerede. Så længe du holder dig derfra går det fint og ellers tager din forholdsregler. For eksempel at gå langt uden om en person du kan se er psykisk syg. Folk der går med kamphunde. Afvent at en modkørende bil faktisk stopper inden den når dig, på trods af at der er grønt lys. Der er desværre stadigvæk nogle som kører overfor rødt. Vide hvor nødudgange er i et storcenter. Småting som disse. Det lyder af meget, men for mig er det blot en del af muskelhukommelsen og ikke noget jeg tænker på.

    Hvis jeg var kvinde ville jeg for eksempel ikke gå alene om natten, med mindre det er et befolket område og også gerne oplyst. Chancen for overfaldet er meget lille, men det er altid bedst at tage sine forholdsregler. Ville nok også medbringe en peberspray, just in case.

    Nu bor jeg også i en større by og der er risikoen naturligvis altid større. Nok også en af årsagerne til at jeg er mere årvågen. Det tror jeg automatisk du bliver 

    Kiyonji25-08-24 19:56

  • ★★1

    Jeg tror også der er et kæmpe alders bias, når man i sin udødelige ungdom som 18-20årig vælter rundt i en brandert, ser man bare ikke verden igennem samme briller som en 40-50 årigt revisor der læser clickbait overskrifter hele dagen.

    Jeg blevet overfaldet da jeg var omkring 20, en stor anabol gorilla det både havde fået rigelige mængder næseslik, han var hyret ind som dørmand, først slog han værten ned, da de så skulle snakke det ud efterfølgende bad gorillaen værten om lige at holde sin jakke og øl, så snurrede han rundt på hælen og slog mig ned ved at knalde mig med flade hænder ind på begge øre samtidigt (et sæt ørevarmer), det næste jeg husker er jeg sidder på forskærmen af en bil imens 2 venner holder mig oppe, så kommer gorillaen lige tilbage og hakker mig et sæt mere fordi jeg hænger lige lovligt provokerende op af den bilen. Natten endte på skadestuen og havde nedsat hørelse i nogle dage.

    Men den gang hed det bare en tallerken håndmadder. Heldigvis var der ingen varige skader og i dag bare en god historie fordi det var så umotiveret.

     

    HelmerJ26-08-24 07:56

  • ★★1

    Men er det ikke en intellektuel måde at berolige sig selv på? Man skal jo bare glo ud af vinduet, for at se, at det er noget lort? Tror med lethed man kunne modbevise alle punkter.

    Jeg ved godt, du bor på landet og derfor ser en masse lort ud fra dit vindue, men du skulle tage og prøve det. 


    Lige for tiden har jeg lagt nyhederne på hylden og det virker. Nogle vil nok mene at jeg lukker øjnene for problemerne, men jeg ser det mere som en slags genopladning. Så sluk for lortet i en periode, dave :)

    Michael Andersen26-08-24 10:58

  • ★★★★0

    Der er nogle folk der har fundet værdi i at reducere nyhedslæsning til afgrænsede tidspunkter på dagen, eller måske bare et par gange om ugen, så man ikke bliver overvældet af alt hvad der sker.

    NSF26-08-24 11:35

  • ★★★1

    Der er jo også meget af det man ikke kan bruge til noget.

    Vi bliver bombarderet med alt muligt ligegyldigt der sker over i Amerika, mens man ikke hører særligt meget til hvad der sker i de lande vi er i union med.

    Og ja, det sælger nok bedre at skrive historier om død og ødelæggelse, end nogle der har det godt.

    Jeg gider ikke følge så meget med længere og vil hellere sætte mig i lænestolen med en god bog.

    Aranyhajú Nyárszépe26-08-24 11:56

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen