Forum - Forum-tråd: Den politiske tråd

Den politiske tråd

  • ★★★★2

    Lars Boje, er det dig?

    NSF 3-09-24 21:12

  • ★★★★★★3

    Du snakker om 9-12-årige piger. Og hvis du så siger: jamen, så er det familiens ansvar! Så kan jeg fortælle dig, at rigtig mange familier faktisk ikke kan leve op til det ansvar.

    Menstruation for piger i den alder kommer nogen gange helt uventet og uregelmæssigt. Og det er virkelig en meget, meget lille udgift, der til gengæld kan gære, at piger er mere trygge ved at komme i skole.

    Vi har haft det på vores skole i lang tid, og nu sidder jeg ikke på kontoret, så har ingen ide om, hvor ofte det bliver brugt. Men de bliver ikke overrendt.

    Desuden går snakken på, at det skal være på toilettet de er, så pigerne ikke skal sige det til en lærer. Der er en del, der pjækker resten af dagen, hvis menstruationen kommer uventet (og den gør den især, når man er teenager).

    Guldager 3-09-24 21:16

  • ★★★★★★0

    Ah, det er sgu da bare at have sine ting med i tasken som alt andet man bruger i løbet af en dag? Vi kan da ikke samle alle små ting op hele tiden? Da min datter fik menstruation, havde hun da bare bind med i sin taske, og når det så murede, gik hun ud på lokum og skiftede. Det er jo ikke en sygdom. Det er en naturlig del af en kvindes liv, som de jo skal "kæmpe" med de næste 50 år. Hvorfor fanden skal skolen tage sig af det?? Jo, hvis man lige har glemt en pop, så kan man hente en på kontoret, og det er så det. Det er jo ikke Carrie, for pokker. 

    davenport 3-09-24 21:29

  • ★★★★★★2

    Ja, din datter kunne. 

    Nu ved jeg godt, du ikke kommer så meget ud af Sdr. Smørhul - men folk er faktisk forskellige. For nogen er det meget sværere, nogen har ikke specielt meget støtte i hjemmet til noget som helst. Så ikke alle kan bare gøre det. Og igen - det koster ikke en skid.

    Præcis som nogen vil mene, at man ikke bør køre sin datter til gymnasiet, mens andre gerne gør det..

    Jo, hvis man lige har glemt en pop, så kan man hente en på kontoret, og det er så det. Det er jo ikke Carrie, for pokker. 

    Så skolen skal altså have det?

    Der er jo ingen, der siger, at det er en erstatning for at have det selv - det er jo netop, hvis uheldet er ude, eller at man har glemt derhjemme. 

    Guldager 3-09-24 21:36

  • ★★★★2

    Kan bekræfte at det er pænt billigt, jeg har lidt i hjemmet i tilfælde af at mine veninder får brug for det, selvom de alle er voksne og sikkert har styr på det til daglig.

    NSF 3-09-24 21:42

  • ★★★★★★1

    Er i seriøse, eller bare på tværs??? Nu har kvinder haft det røde siden vi blev en race. Og det har aldrig været et problem, før en eller anden rødstrømpe fik en god idé, som vidst blev adopteret af Leif-typerne fra Enhedslisten.. Helt ærligt, det hører altså ens privatliv til, og noget man selv må stå for. 

    Og ja, skolen kan da godt lige have et lille skab, men det skal da ikke være noget stort opslået. Den her curlingting griber om sig.

    Og hvad mener du med at nogle skal køres på gymnasiet?? Min datter har i dag modtaget sit kort til bussen, men det tager bare lige noget tid før Sydtrafik får trykt et kort. Derfor har jeg kørt hende, så hun ikke skulle gå 16 km. (T/R)

    Vi betaler også for bla. shampoo og lokumspapir, fordi det er det man ligesom gør, og som er en del af at leve. (Vi fodrer dem endda)

    davenport 3-09-24 22:04

  • ★★★★1

    Så vidt jeg kan se, diskuterer du kun med Guldager, så det er ental.

    NSF 3-09-24 22:10

  • ★★★★★★3

    Og ja, skolen kan da godt lige have et lille skab,

    Så hvorfor så denne diskussion?

    Det er jo præcis det, som jeg siger...

    Guldager 4-09-24 06:29

  • ★★★★★★0

    Jeg kan nu godt følge Dave på denne. Det er ikke en samfundsopgave når kvinder skal have menstruation- som udgangspunkt.

    Det er en sårbar periode for piger/kvinder, og en mulighed for især at få gode råd af sin mor. Tænk hvis man nåede til det punkt at det ikke var noget man dealede med som familie - og som blev skjult. Det er en helt naturlig ting, som ikke skal gøres til tabu.

    Vi har en datter og 2 svigerdøtre, og har altid bind og tamponner i skabene på begge toiletter. De har fået at vide at det findes, og at de bare tager det de skal bruge - så behøver vi ikke snakke mere om det.

    At det så vil være helt genialt at der findes en buffer på alle arbejdspladser og institutioner - hvor det er tilgængeligt, uden der behøves at stille spørgsmål - det burde være en menneskeret! Det kunne være i et skab på et pige/dametoilet.

    Men det skal ikke være noget en klasselærer skal tage stilling til, eller involveres i. På en skole vil jeg mene at sundhedsplejersken (hvis det stadig hedder det) kunne komme på besøg i klassen og forklare hvor skolen har et nødlager- tilpas tidligt til at de tidligt menstruerende bliver informeret. 

    Det kunne også gribe de piger som har problemer derhjemme. 

    Selvfølgelig vil der altid være undtagelser. Men ideelt løser man det i familien, så den berørte pige har mindst en fortrolig i huset - som lige kan bakke op de dage det er nødvendigt.

    Wayne 4-09-24 06:37

  • ★★★★★★3

    At det så vil være helt genialt at der findes en buffer på alle arbejdspladser og institutioner - hvor det er tilgængeligt, uden der behøves at stille spørgsmål - det burde være en menneskeret! Det kunne være i et skab på et pige/dametoilet.

    Altså...nu gentager jeg mig selv...det er jo præcis det, som det hele handler om!

    Guldager 4-09-24 06:50

  • ★★★★★★0

    Altså...nu gentager jeg mig selv...det er jo præcis det, som det hele handler om!

    Åbenbart ikke tydeligt nok, siden Davenport blev i tvivl.

    Wayne 4-09-24 07:35

  • ★★★★★1

    Er det ikke noget med, at nogle synes det er pinligt at skulle fiske et bind op af tasken midt i timen? Man gider vel ikke rende rundt med det i lommen hele tiden? Og hvad hvis man har glemt at få et med?

    Jeg synes det er et fint og meget naturligt initiativ, og så er det vel trods alt heller ikke en større udgift?

    Ellers kunne man jo også spare toiletpapir væk og sige, at det er elevernes eget ansvar at tage en rulle med 

    chandler75 4-09-24 09:00

  • ★★★★2

    Ellers kunne man jo også spare toiletpapir væk og sige, at det er elevernes eget ansvar at tage en rulle med 

    I betragtning af hvor dårligt toiletpapir vi havde i folkeskolen, ville jeg nok have foretrukket det. 2 lags sandpapir der skrællede lort og røvhul af.

    NSF 4-09-24 09:02

  • ★★★★★★0

    Tro mig, de går på lokum så sjældent så muligt i skoletiden. Og jeg kan godt forstå det. Toiletterne på vores skole er så pisse ulækre. Nok meget fordi, at der er 6-8 lokummer til over 400 elever. Når mine kommer hjem, er det første de gør at gå på lokum. 

    davenport 4-09-24 09:05

  • ★★0

    så er det vel trods alt heller ikke en større udgift?

    Ikke før drengene opdager det tape bag på der gør bind i stand til at sidde steder de ikke er tiltænkt

    HelmerJ 4-09-24 09:07

  • ★★★★★★2

    Tro mig, de går på lokum så sjældent så muligt i skoletiden.

    De går på toilet ved enhver lejlighed, især i timerne. Der er også altid kø i pauserne...hvert fald på de skoler, jeg har været på.

    Guldager 4-09-24 09:35

  • ★★★★★★0

    Vi har opfordret til det, men de nægter. Det er usundt at gå og holde sig en hel dag, men af en grund jeg ikke kan huske, må skolen ikke bygge nye toiletter. 

    davenport 4-09-24 09:46

  • ★★★★★0

    De går på toilet ved enhver lejlighed, især i timerne

    Det gjorde jeg også tit - især i de fag, jeg havde svært ved, for at undgå at blive spurgt af læren og dermed ydmyget.

    Hvis jeg rigtig skulle på toilettet, plejede jeg altid at prøve at snige mig ind på lærerens toilet. De var både større og renere, men det var primært, fordi man kunne lukke døren helt. På elevtoiletterne var der åbent både i bunden og toppen, så selvom man havde låst døren, kunne en eller anden idiot nemt hoppe op og glo ned, når man sad på potten.

    chandler75 4-09-24 10:01

  • ★★★0

    Hvad angår Afghanistan, når jeg skrev at de selv har valgt så mente jeg ikke som i almindelige valg, men mere at de har stemt med fødderne. Vesten har været der i 20 år og forsøgt at indføre alle de har ting vi mener andre ikke kan leve uden, frihed, menneskerettigheder, demokrati, kvinderettigheder, osv. Da de så selv skulle overtage ansvaret for deres egen sikkerhed, så så man ikke røven for bare skosåler og de lod Taliban komme til uden den store modstand. Jeg har da hørt at nu går det af helvede til. De har vist også brug for noget mere nødhjælp, men så føler jeg bare at man ligger lidt som man har redt. 

    Det er uden tvivl skidt at være kvinde dernede for tiden, men hvad skal vi gøre ved det? Skal vi invadere landet igen og sætte gang i en Afgangsk #Metoo bølge? Vi kan selvfølgelig starte med at bombardere skolerne med hygiejnebind.

    Aranyhajú Nyárszépe 4-09-24 10:26

  • ★★★★★★2

    men af en grund jeg ikke kan huske, må skolen ikke bygge nye toiletter. 

    Skoler må ikke bare bygge. Det er jo en offentlig bygning, så der skal afsættes penge, offentlig udbud osv. Og folkeskolerne er notorisk besparet. Der er tosset mange regler og begræsninger.

    I Odense har alle skoler fået 17 millioner kr. til forbedring, og vi får langt om længe nyt toilet (og nyt fysik-lokale - det bliver fedt!)

    Guldager 4-09-24 10:33

  • ★★★★0

    Men nye toiletter garanterer ikke, at de bliver mindre ulækre. Min søns skole åbnede i januar, og de har været nødsaget til at lave en toiletmakker-ordning, da der ellers bliver pisset i hjørnerne og skidt på toiletsæderne.

    dyg 4-09-24 11:04

  • 0

    Lars Boje, er det dig?

    Mange burde nok tænke før de taler. Lars Boje burde så tale før han tænker. 

    Mickey fra Øen 4-09-24 11:54

  • 2

    Skal vi invadere landet igen og sætte gang i en Afgangsk #Metoo bølge? Vi kan selvfølgelig starte med at bombardere skolerne med hygiejnebind.

    Unødig kommentar. Jeg ved godt at man herinde får tæv for at have bare lidt afvigende holdninger i forhold til grupperinger der er her. Men man behøver jo ikke selv spille barnlig. 

    Mickey fra Øen 4-09-24 11:57

  • ★★★★★★3

    Jeg ved godt at man herinde får tæv for at have bare lidt afvigende holdninger

    Altså...der er jo ingen, der får tæv?

    Folk skriver noget, andre der er uenige svarer? Sådan fungerer en debat og er forum jo :)

    Men nye toiletter garanterer ikke, at de bliver mindre ulækre. Min søns skole åbnede i januar, og de har været nødsaget til at lave en toiletmakker-ordning, da der ellers bliver pisset i hjørnerne og skidt på toiletsæderne.

    På mellemtrinnet på min skole skriver de op, hvem der går på toilet i timerne. Så er det synligt, hvem der sviner

    Guldager 4-09-24 15:25

  • ★★★1

    Er i seriøse, eller bare på tværs??? Nu har kvinder haft det røde siden vi blev en race. 

    En race? Du mener vel art, homo sapiens? 

    Gorman 4-09-24 20:18

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen