Forum - Forum-tråd: Den politiske tråd

Den politiske tråd

  • ★★★0

    Sand historie. Og sikkert spinne det som om at rigtige mænd skider på gulvet.

    “Trump har lagt et guldæg”…

    Gorman10-09-24 22:33

  • ★★★0

    Jeg håber han æder lorten.

    Aranyhajú Nyárszépe10-09-24 22:37

  • ★★★★★★3

    Det ser ud til, at Harris kom bedst ud af debatten.

    Og at Taylor Swift nu støtter Harris.

    Så det går den rigtige vej for verdens stabilitet. Ikke at jeg ved så meget om Harris udenrigspolitik, men Trump og dermed Project 2025 vil være en katastrofe - også for den almindelige amerikaner.

    Guldager11-09-24 06:18

  • ★★★★★★1

    Jeg havde klart en frygt for at Harris ville "fryse" under Trumps angreb, og dermed komme svækket ud af debatten. Så helt fantastisk at hun faktisk var overbevisende - og må have ramt de vigtige midtervælgere, langt bedre end Trump.

    Wayne11-09-24 08:55

  • ★★★★0

    Det lykkedes mig at komme op kl 3 i nat og se med. Det var faktisk lidt en speciel oplevelse at se det hele sammenhængende - giver et noget andet indtryk end bare at se uddrag og kommentarer (at man nok kunne have klaret det samme med en genudsendelse er en anden sag).

    Min oplevelse var klart  at Harris virkede temmelig nervøs, især i starten. Men hun sagde til gengæld langt hen ad vejen fornuftige ting, hvor Trump bare ravede rundt (som forventet). Højdepunktet var klart da han begyndte at vrøvle om immigranter der render rundt spiser folks kæledyr :)

    gi-jones11-09-24 13:29

  • ★★★★★★0

    Så du det så på D+? Vidste ikke de havde live tv?

    davenport11-09-24 13:31

  • ★★★★0

    Tror kampen mellem Tyson og en af dedér Jake-brødre, som alle de unge kan lide, er på D+.

    NSF11-09-24 13:45

  • ★★★★★0

    Det lykkedes mig at komme op kl 3 i nat og se med. Det var faktisk lidt en speciel oplevelse at se det hele sammenhængende - giver et noget andet indtryk end bare at se uddrag og kommentarer (at man nok kunne have klaret det samme med en genudsendelse er en anden sag).

    Min oplevelse var klart  at Harris virkede temmelig nervøs, især i starten. Men hun sagde til gengæld langt hen ad vejen fornuftige ting, hvor Trump bare ravede rundt (som forventet). Højdepunktet var klart da han begyndte at vrøvle om immigranter der render rundt spiser folks kæledyr :)

    Ah ja det JD Vance androiden der løber godt med det også, han har også ligefrem opfordret til de skal lave flere katte memes.

    Og det er en fin stikpille fra Taylor Swift at hun på sin post omkring hendes endorsement står med sin kat. Men ja spænding hel op til og med November.

    Elwood11-09-24 13:46

  • ★★★★0

    Så du det så på D+? Vidste ikke de havde live tv?

    Det havde de så heller ikke. Eller det vil sige: programmet kunne søges frem, men når man trykkede WATCH kom der en fejl.
    Jeg endte med at installere en app på mit tv, der kunne vise ABC News direkte.

    gi-jones11-09-24 14:07

  • ★★★★0

    Så du det så på D+? Vidste ikke de havde live tv?

    De skal også til at vise fodbold, så de kommer til at gøre mere og mere i det. Men debatten ligger der også endnu, jeg sidder og hører den nu.

    dyg11-09-24 14:25

  • ★★★★★★1

    Jeg hørte 15 minutter. Men jeg kan simpelthen ikke holde ud at høre på Trumps vrøvl. Og synes stadig det er vanvittigt hvordan nogen kan høre på ham i længere tid og mene han siger noget fornuftigt 

    Guldager11-09-24 14:56

  • ★★★★★0

    Den ligger også på YouTube: www.youtube.com/watch

    chandler7511-09-24 15:11

  • ★★★★★★1

    Fedt! Hvis Alternativet bliver valgt, forærer de alle danskere over 25 år 100.000,- Og så efterfølgende 5000,- hvert år. Så holder de sikkert også hof i et cirkustelt og den slags...

    davenport12-09-24 07:03

  • ★★★★1

    Det er nok værd at få hele historien med, blandt andet hvorfor de vil gøre det:

    www.dr.dk/nyheder/seneste/alternativet-vil-give-danskere-over-25-aar-en-opsparing-paa-100000-kroner

    NSF12-09-24 07:24

  • ★★★★★★2

    Synes ikke det giver mening, men vil da hjertens gerne have de penge. Tror sgu bare at pengene bliver mindre værd, hvis alle lige pludselig bliver købestærke. Og der skal sikkert også betales topskat af dem, så det reelt er halvdelen, når det kommer til stykket. Men lad os se kl. 11. (De bliver alligevel ikke valgt, så de kan jo som sådan love hvad som helst)

    davenport12-09-24 08:22

  • ★★★★1

    Jeg ved ikke helt hvordan jeg har det med forslaget, jeg så hellere sådan noget som borgerløn introduceret. Men som jeg læser det, er det ikke fordi de har planlagt at droppe 100K på alle, som folk bare kan bruge til ludere og narko, men til at holde fri for, så tanken er ganske sikkert at de skal gå til at dække normale leveomkostninger i den periode hvor man vil holde fri.

    Den del er som sådan fin nok, fordi vi burde vel som samfund arbejde imod at have mindre behov for at sutte pik på kapitalismen og have mere frihed i dagligdagen.

    Nå ja, de lover jo ikke noget, de stiller et forslag.

    NSF12-09-24 08:43

  • ★★★★★★1

    Helt enig, men det er nok en svær manøvre, når alt er så kapitalistisk. Vi skal nok 100 år eller mere ud i fremtiden, før den slags utopi er mulig. (AI udfører de fleste opgaver, vi har replikatore og den slags, der unødiggør penge.)

    davenport12-09-24 08:45

  • ★★★★★★0

    Hvorfor så ikke bare bruge pengene på en 7. ferieuge?

    Eller noget som jeg gerne så ske: flere sygedage til syge børn. 

    Guldager12-09-24 09:54

  • ★★★★★★0

    Som NSF siger, så kunne borgerløn være interessant. Det kører vidst i Finland?

    davenport12-09-24 09:55

  • ★★★★★★0

    Hvem der bare havde en 6 ferieuge. Det er klart en ekstra ferieuge, eller to,  jeg ville prioritere hvis jeg kunne bestemme.

    Min kone har 8 ugers ferie, stigende til 9 næste år - og kunne reelt vælge at have en ekstra fridag, hver uge, uden at det ville koste hende det store.

    Wayne12-09-24 10:50

  • ★★★★0

    På mit arbejde har de tidligere på året indført anciennitetsbestemt ekstra ferie. Jeg er oppe på maks, hvilket giver 4 ekstra feriedage om året.

    Så nu har jeg de normale 5+1 ferieuger, 4 ekstra feriedage, og så har vi en "Flex Friday", hvor vi har fri den anden fredag i anden måned af hvert kvartal (det startede under Covid, hvor det var den anden fredag i hver måned vi havde fri). Det giver jo så 38 fridage udover bank holidays.

    dyg12-09-24 11:03

  • ★★★2

    Interessant med Alternativets forslag, selvom det mest er det sædvanlige symbolvink med flaget efter sommerferien fra et parti, som sjældent reelt får trumfet noget som helst igennem. Især nu hvor det slet ikke er konkretiseret, synes jeg mest af alt det er varm luft.

    Borgerløn er jeg interesseret i tages op igen, da det umiddelbart ville være mere fair fordelt. Især da jeg lidt kan frygte, at Alternativets forslag ikke er synderligt gennemtænkt og i en ikke særligt fleksibel form ville favorisere børnefamilier og segmenterne med faste arbejdstimer per måned. Modsat dem med meget skiftende arbejdstryk og freelancearbejde, som systemet efter min erfaring i forvejen ikke rigtigt er gearet til. 

    Dolphinfriendly12-09-24 11:26

  • ★★★★★2

    Partiet vil bruge 200 milliarder kroner af statens formue på netop det, fortæller politisk leder i Alternativet Franciska Rosenkilde til Ritzau.

    - Statens formue, hvad er det? Nu er det jo ikke ligefrem, som om vi har en oliereserve på 11.000 milliarder kroner ligesom Norge - pengene skal vel primært komme fra folk, der arbejder og betaler skat.

    Pengene skal bruges på at give alle danskere over 25 år en startopsparing på 100.000 kroner. Hvert år skal den øges med 5.000 kroner. Meningen er, at vi skal kunne bruge den gennem vores arbejdsliv, når vi vil arbejde mindre, lyder det.

    - Hvor langt rækker 100.000 reelt? Til 4-6 måneders ekstra fri i løbet af en helt liv?

    Forslaget skal finansieres ved at hæve pensionsafkastskatten og ved gradvist at fjerne rentefradraget.

    - Det første vil gøre det mindre attraktivt at spare op til pension, og det andet vil gøre boligejere fattigere.

    I stedet for alt det her hurlumhej kunne man sænke skatten, så folk havde flere penge at sætte til side til sådan noget som at holde arbejdspauser i løbet af livet. Selvom jeg godt er klar over, at langt størstedelen af danskerne i stedet ville bruge pengene på en ny bil eller en ekstra rejse i løbet af året...

    chandler7512-09-24 11:30

  • ★★★★★★1

    ... Eller overleve...

    davenport12-09-24 11:37

  • ★★★1

    Partiet vil bruge 200 milliarder kroner af statens formue på netop det, fortæller politisk leder i Alternativet Franciska Rosenkilde til Ritzau.

    - Statens formue, hvad er det? Nu er det jo ikke ligefrem, som om vi har en oliereserve på 11.000 milliarder kroner ligesom Norge - pengene skal vel primært komme fra folk, der arbejder og betaler skat.

    Pengene skal bruges på at give alle danskere over 25 år en startopsparing på 100.000 kroner. Hvert år skal den øges med 5.000 kroner. Meningen er, at vi skal kunne bruge den gennem vores arbejdsliv, når vi vil arbejde mindre, lyder det.

    - Hvor langt rækker 100.000 reelt? Til 4-6 måneders ekstra fri i løbet af en helt liv?

    Forslaget skal finansieres ved at hæve pensionsafkastskatten og ved gradvist at fjerne rentefradraget.

    - Det første vil gøre det mindre attraktivt at spare op til pension, og det andet vil gøre boligejere fattigere.

    Præcis. Og hvis rentefradraget udfases bliver det endnu sværere at få nye boligejere ind på markedet og vil bidrage til endnu mere ulighed her. Det er dertil ikke just transparent hvilken indvirkning det vil have på eksempel den nuværende metode i opsparing af feriedage og borgere på sociale ydelser. 

    Selvom jeg er stolt københavner, synes jeg forslaget lugter af virkelighedsfjern københavneri.

    Dolphinfriendly12-09-24 11:40

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen