Forum - Forum-tråd: Den politiske tråd

Den politiske tråd

  • ★★0

    Det hjælper helt sikkert og hvis nyheden er stor nok, så skal du nok finde ud af det alligevel 

    Jeg har en kammerat som aldrig læser nyheder da han synes det er spild af tid og hvis nyheden er interessant og stor nok skal han nok finde ud af det alligevel. 

    Dertil kan det også være en god ide at skrue ned for sociale medier. Især når det gælder Nyheder og alle former for politiske emner om det så er konflikten i Gaza eller klimaet. Især hvis du har en snert af jødisk etnicitet for det er åbenbart ikke populært lige nu.

    Jeg kigger kun ind på FB nyhedstrådene en gang eller hver anden uge, blot for at læse nogle af kommentarerne på nyhedssider. Jeg gør det så mest fordi jeg synes det kan være ret sjovt at læse kommentarerne da nogle af dem alligevel er så langt ude at de ikke kan tages alvorligt.

    Selv er jeg dog ikke dygtig eller klog nok til at skrive dumme konspiratoriske indlæg. Det er langt sværere end du skulle tro.

    Kiyonji26-08-24 12:05

  • ★★★★★0

    Jeg er selv nyhedsjunkie og tjekker Politiken.dk, EB.dk og CNN flere gange om dagen. Jeg får dog ikke mine nyheder fra sociale medier. Men langt det meste af det er stadig støj, som jeg ikke kan bruge til noget som helst (hvad kan jeg fx egentlig bruge det til, at tre er blevet knivdræbt et sted i Tyskland?). Jeg burde nok prøve at begrænse det.

    Det var egenlig nok bedre i "gamle dage", hvor man fik sine nyheder fra morgenavisen (som jo var gårsdagens nyheder) og TV-avisen om aftenen, og for mange var dét det. Der var selvfølgelig også radioavisen, men det var de færreste, der gik på arbejde om dagen, som havde mulighed for at høre det.

    Hvis man ville have de mest opdaterede nyheder, var eneste mulighed tekst-tv, hvis I kan huske det? Det brugte jeg flittigt.

    chandler7526-08-24 12:20

  • ★★★★★★0

    Hjemme ved min farmor og farfar blev der altid tysset kl. 6, for så skulle farfar høre "pressen" i radioen. 

    davenport26-08-24 13:47

  • ★★★★0

    Dertil kan det også være en god ide at skrue ned for sociale medier.

    Jeg prøvede at slippe væk fra Facebook, men det er satme svært hvis man vil have bare lidt styr på hvad der foregår og en stor del af ens kommunikation foregår den vej.

    Kompromiset blev at jeg ikke har appen på min mobil, men kun messenger og på min computer har jeg kun messenger åben. Det har faktisk hjulpet ret meget, fordi det ikke bare ligger og er til rådighed, og så dykker jeg ikke ned i dumme Facebook-diskussioner.

    NSF26-08-24 13:57

  • ★★★★★★0

    Hvis der var en app eller add-on der kun gav mig adgang til grupper på FB ville jeg bruge den.

    Laver da en update af og til, men ellers bruger jeg det ikke. Har ikke snap, insta, tiktok eller andet.

    Er også logget ud af FB på telefonen Og har aldrig haft app'en.

    Guldager26-08-24 15:27

  • ★★★★★★0

    Jeg er så old-school at jeg slet ikke bruger min telefon til andet end at ringe eller skrive. Jeg kan ikke forstå at folk kan få så meget ud af den lille ting. Jeg har da alle de hippe apps, men jeg bruger dem bare ikke. Jeg gad ikke snapchat, for det bimlede hele tiden. Instagram har noget bøvl med mit log-in, og jeg gider ikke forsøge at lave det, da jeg er ligeglad. Så har FB på min computer med Messenger, som er dét jeg bruger til kommunikation. 

    Det eneste jeg bruger på daglig basis, er NemID, som jeg skal bruge på Aula og til banken. 

    Jeg er nødt til at sige, at jeg ikke forstår hvad folk kan få ud af den telefon hele tiden? Jeg bruger den virkelig ikke mere end 10 minutter om dagen. Jeg bruger min computer til news, mail, videnskab.dk, FB og noget ChatGPT og Wiki. Ellers bruger jeg kun Nettet til det jeg har lyst til at vide noget om. 

    Telefon er bare noget, sådan lidt "træk på skulderen" egentligt. 

    davenport26-08-24 16:43

  • ★★★★★0

    Jeg er så old-school at jeg slet ikke bruger min telefon til andet end at ringe eller skrive.

    Du bruger den ikke til at tage billeder eller video når der er gang i soveværelset?

    chandler7526-08-24 17:02

  • ★★★★★★0

    Kun til vores swingerforum. Ellers er det nogle få billeder af min pik, som kun har fået ét like på 16 år, hvilket jeg egentligt godt kan forstå. Der er også billeder af Obersten , men de får ikke likes. (Hun er nok for tyk og curvy

    davenport26-08-24 17:06

  • ★★★★1

    Jeg kan ikke forstå at folk kan få så meget ud af den lille ting.

    Fordi for mange mennesker er det deres primære computer. De bruger den til deres bank, kommunikation, betaling, ID, transport, sociale medier, mail, kalender, at læse bøger, lytte til musik osv. osv. osv.

    Man skulle mene at fordi alle er vokset op med IT, så burde alle være superbrugere til det. På arbejdspladserne jeg har været på, viser det sig ikke at være tilfældet. Der er en vis procentdel Gen X og Y der godt kan finde ud af det, ikke ret mange boomere der kan. En stor procentdel af Y og yngre kan slet ikke, fordi de er vokset op med smartphones. Jo, de har lært noget i skolen, i nogle tilfælde på Chromebooks, som ikke rigtigt kan bruges til alverden i erhvervslivet, men ligeså snart man går udover lige de ting som de har brugt i skolen, bl.a. basalt brug af Office, så er de helt fortabt.

    Så når det er den eneste enhed man bruger til det samme som du gør med din computer, samt de ting som kun mobiler gør, så det giver det lidt sig selv at ens verden er ens mobil og det er svært at slippe den.

    NSF26-08-24 17:19

  • ★★★★★★0

    Ja ja, forstår egentlig god premissen, da jeg jo har tre zombier, måske nok nærmere fire, i huset. Men jeg kan bare ikke bruge en telefon til de ting de gør. Jeg ville aldrig stille mig tilfreds med at se video og den slags på så lille en skærm. Og lyden er noget lort. Alt er for småt. Og bøvlet. Man skal rende frem og tilbage mellem apps for at kunne bruge fx NemID. Jeg kan godt se, at deres små fingre er gode til det, men det kommer jeg aldrig til. Især fordi jeg hverken vil eller har interesse for det. Det kan sgu godt være jeg er gammel og åndsvag, men gider det virkelig ikke.

    Én ting jeg er glad for er podcast i min tuk-tuk. Hvis jeg sætter en bærbar højtaler op, kan jeg høre podcast mens jeg kører rundt og skuler til ungdommen i nabolaget! 

    davenport26-08-24 18:25

  • ★★★★★★0

    Betalingsapp i Netto og coop365

    McDonalds-app'en

    E-boks

    Post nord

    Parkeringsapp

    Aula

    MobilePay

    MitID

    Netbank

    Spotify 

    Twitch 

    Youtube 

    Patreon 

    IMDB

    Har ikke dankort og kørekort på endnu

    Guldager26-08-24 18:36

  • ★★★★★★2

    Det kan sgu godt være jeg er gammel

    Du er måske den ældste 50-årige, jeg kender;)

    Guldager26-08-24 18:39

  • ★★★★0

    Audible

    Authenticator app (til 2FA)

    Bandcamp (til musik)

    Billetto (til at følge billetsalget i biografen)

    Discord

    DSB (til mit månedskort)

    e-Boks

    Facebook Messenger

    Letterboxd

    MitID

    Bank-app

    MobilePay

    MyMovies

    Oto Music

    Podcast Addict

    Signal

    Smart AudioBook Player (til lydbøger der ikke er fra Audible)

    Spotify

    .. og jeg har mit betalingskort på mobilen, men ikke sundhedskort og den slags. Så i virkeligheden er der ikke ret meget der tager min opmærksomhed på telefonen, udover beskeder og mail. Jeg har 6-7 tabs fast i Firefox, primært nyhedssider, så jeg kan læse nyheder til/fra arbejde og lige tjekke ind på bl.a. Moovy.

    Det kan godt være at en del apps bliver erstattet eller forsvinder, hvis jeg endelig får taget mig sammen til at lægge et nyt OS på min mobil i privatlivets tegn.

    NSF26-08-24 19:36

  • ★★0

    De apps jeg ikke forstår er apps som ikke giver mig mere end hvad jeg kan få gennem browseren.

    DR har jeg adgang til det samme som i appen og det er tilpasset mobilen. Så er det rigtigt at du kan få notifikationer gennem appen, men det betyder så bare at du får et hav af notifikationer. Dette blot et eksempel.

    Jeg bruger i øvrigt min mobil meget. I høj grad også mere end computeren. På arbejdet har jeg i øvrigt kun adgang til mobilen, da jeg ikke bruger computeren til private ting da de naturligvis bliver overvejet. Omend jeg tror de er ligeglade med at jeg tjekker dr.dk.

    Denne besked er i øvrigt skrevet fra mobilen.

    Kiyonji26-08-24 20:22

  • ★★0

    Jeg kan i øvrigt se at jeg har 101 apps installeret. Burde nok gå gennem dem og se om der skal ryddes lidt op 

    Kiyonji26-08-24 20:25

  • ★★0

    Nå jo og så har jeg også Nordea i både Danmark og Sverige. De har hver deres app og de hedder begge to Nordea Mobile, så der får jeg tit åbnet den forkerte. De to lande har ingenting med hinanden at gøre og opererer som separate firmaer.

    Kiyonji26-08-24 21:01

  • ★★★★★★0

    Det her er simpelthen for langt ude:

    (Fra DR.dk)

    Ingen kvindeansigter eller kvindestemmer i det offentlige rum.

    Det bliver virkeligheden i Afghanistan, hvor Taliban har indført et sæt nye love.

    Konkret betyder det, at kvinders stemmer, der anses for værende intime, forbydes i det offentlige rum. Ligeledes skal kvinder 'tildække hele deres krop og ansigt', så de undgår at friste andre. Når det kommer til mænd, må kvinder kun kigge på dem, de er beslægtede med gennem blod eller ægteskab.

    Det fremgår af en 114-siders erklæring, som nyhedsbureauet AP har fået indsigt i. Her fremgår det, at de nye love trådte i kraft i sidste uge og er blevet godkendt af Talibans øverste leder, Hiba-tullah Akhund-zada.

    - Hvis Gud vil det, forsikrer vi jer om, at denne islamiske lov vil bidrage til at fremme gode dyder og udrydde umoralske laster, sagde ministeriets talsmand Maulvi Abdul Ghafar"

    davenport27-08-24 16:07

  • ★★0

    Ja det er fuldstændigt sygt.

    Weird_J27-08-24 16:21

  • ★★★1

    Altså, befolkningen har jo selv valgt Taliban ved at nedlægge våbnene og lade dem komme til stort set uden modstand. Hvis det er sådan de vil have det, må de selv ligge og rode med det. Samtidig plejer Taliban at passe sig selv og ikke blande sig i internationale forhold. Ser derfor ingen grund til at bruge penge og energi på blande sig i deres anledninger.

    Med det er da godt nok lidt i den anden grøft end herhjemme, hvor det hele er ved at kamme over i ligestilling og metoo hysteri.

    Aranyhajú Nyárszépe28-08-24 09:35

  • ★★★★1

    befolkningen har jo selv valgt Taliban ved at nedlægge våbnene

    En skrækkeligt historieløs kommentar.

    NSF28-08-24 10:23

  • ★★★1

    En skrækkeligt historieløs kommentar.

    Og et totalt intetsigende åndssvagt svar.

    Aranyhajú Nyárszépe28-08-24 10:34

  • ★★★★4

    Og et totalt intetsigende åndssvagt svar.

    Selvfølgelig, erfaring viser sig at det ikke kan betale sig at bruge tid på at skrive indlæg til dig med beviseligt fakta, da du blot ignorerer disse og siger det samme vrøvl igen og igen, som eksempelvis at whine over ligestilling og metoo.

    Åh nej, mennesker vil have rettigheder og vil ikke voldtages, det er for MEGET, mand.

    Prøv at åbne en historiebog.

    NSF28-08-24 10:39

  • ★★★★★★5

    Altså, befolkningen har jo selv valgt Taliban ved at nedlægge våbnene og lade dem komme til stort set uden modstand. Hvis det er sådan de vil have det, må de selv ligge og rode med det. Samtidig plejer Taliban at passe sig selv og ikke blande sig i internationale forhold. Ser derfor ingen grund til at bruge penge og energi på blande sig i deres anledninger.

    Med det er da godt nok lidt i den anden grøft end herhjemme, hvor det hele er ved at kamme over i ligestilling og metoo hysteri.

    Helt sikkert - de fattige bønder er selv skyld i en ekstremistisk organisation har taget magten. Så alle de fattige burde købe et våben, fordi mad er ligegyldigt. Eller stikke dem med en høtyv. Heldigvis har Afghanistan en valgdeltagelse på næsten 20% og en masse frie og fair valg, så de kunne bare have valgt anderledes!

    Så er det godt, at vesten har været gode til at blande sig uden om, og USA har aldrig været involveret, fordi vi har ladet dem passe sig selv.

    Men er ellers enig - kvinder skal bare holde sin kæft, når man tager dem på patterne, og LGBTQ+-personer har det alt for let.

    Guldager28-08-24 13:30

  • ★★★★★★1

    De skal bare blive ude i deres ler-køkken, og tilberede humus, så sultanen kan blive mæt og rund!

    Og hvis ikke, kan de få lov at danse. Foran en AK-47!

    Og i øvrigt holde deres fede kæft! Og det skal kvinder i Vesten jo egentlig også. 

    Forskellen er vel bare, at vi ikke vil have at de dækker sig til. Tvært i mod. Deres store silikonepatter skal hænge delvist ud af den flænsede BH, mens vi drikker dåsebajer og sviner deres mor til.

    HEY - jeg har fat i et helt filmmanus her... :O

    davenport28-08-24 14:04

  • ★★★★★★0

    Så er det oppe i tiden, at skoler skal stå for hygiejneprodukter til pigerne. Helt ærligt. Er det ikke folks eget ansvar at have et bind eller en tampon i lommen? Så er problemet vel heller ikke større? Endnu en udgift til folkeskolen, der er total unødvendig. Hvad gør de hjemme?? Står og piver ind til mor kommer til hjælp??

    davenport 3-09-24 19:47

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen