Forum - Forum-tråd: Madtråden

Madtråden

  • ★★★★★★0

    Chili til aften

    Lyder som en krads hovedret :-)

    Wayne 8-08-24 15:40

  • ★★★★★★0

    Vi æder dem bare fra posen. Gider ikke alt det gourmet tilberedning ;)

    davenport 8-08-24 16:04

  • ★★★★★★0

    Går ud fra det er Pepper X - ellers er det lidt tøset ;-)

    Wayne 8-08-24 17:19

  • ★★★★★★0

    Det blev en fremragende chili. Selv min kone, der er forkølet, kunne smage det! For mig er det et halvfabrikat, da jeg bruger sådan noget pulver til at nøkke smagen af prærien frem, men udover en blanding af frosne grøntsager, har jeg også dåsebønner i og så var der 4 fede hvidløg af de stor i til 4 mand. Det smager rigtigt, men det er bestemt ikke rigtigt. 

    Hvis jeg skulle lave det rigtigt, var det med skært oksekød og whisky, men nu er vi jo ikke lavet af guld...

    davenport 8-08-24 20:02

  • ★★★★★★0

    ... Og som det tit er her i huset, så synes alle at det smagte så godt, at vi skal have det samme i dag. Ofte så falder vi over en ret eller en smag, som alle kan lide, og beder om igen, og så udpines det, fordi alle så hurtigt bliver træt af det. 

    Da jeg kunne købe en gros, var det rødt oksekød (især nyretapper) og svinekæber, der bare var et hit længe. 

    Vi har også kørt med forskellig sauce i perioder, og rødvinssauce har altid været favoritten. 

    Nå, men. Dagens chili adskiller sig fra igår, da denne er lavet af hakket kød fra en slagter, og der med er lidt dybere i kødsmagen, i stedet for det trevlede lort de sælger i Rema. 

    davenport 9-08-24 16:33

  • ★★★★★★0

    Lige en tanke: Nu så jeg lige en reklame for en burger fra Burger King, og den så vildt lækker ud. Vi ved alle, at det ikke er sådan i virkeligheden - men: kan man klage over at deres produkt ikke ligner det de reklamere for? Et eller andet sted er det jo i dén grad falsk reklame? Hvis man nu gik ind og sagde " Jeg vil gerne have X burger, men den skal ligne den på jeres skilt" Hvad fanden ville de så gøre? 

    Jeg er klar over, at jeg bare kan lade være med at æde deres lort, og det gør jeg egentlig også, men hvis en murer reklamere for en lige væg, og levere en skæv, så går den jo ikke? (Lidt sat på spidsen, men alligevel...)

    davenport 9-08-24 20:46

  • ★★★0

    Det vel det samme med MacDonalds. Ingredienserne i reklameburgeren er nøjagtigt det samme, men de gør en del ud af at få det se appetitligt ud, ligesom det er vigtigt at man kan se alle ingredienserne i burgeren. Den ser så også større ud.

    Personligt har jeg ikke spist på Macdonalds eller Burger King siden jeg var i Budapest for et år siden og det var kun fordi mine rejsefælder ville derind. Jeg ville da heller have prøvet nogle af de lokale specialiteter (nåde slet ikke den med grisehjernen).

    Skal jeg vælge, så vil jeg foretrække Burger King. Synes burgerne fra MacDonalds er ret kedelige og så er det pisse dyrt.

    Aranyhajú Nyárszépe 9-08-24 22:23

  • ★★★0

    Holder mig fra alkohol for tiden. Det blev lidt for meget i ferien. Derfor er jeg frisk til at lave ægte hjemmelavet mad.

    I går fik jeg de der tortilla pandekager med stegte grøntsager (Squach, gulerrod, rød peberfrugt), salsa, oksekød, guacamole. Jeg lavede dog ikke pandekagerne og salsaen selv. Der var også sådan et brev taco krydderi i oksekødet.

    I dag laver jeg sgu hjemmelavet tomatsuppe. Det bliver vildt. 

    Aranyhajú Nyárszépe10-08-24 15:08

  • ★★★★★★0

    I næste uge har vi kun 2 dage, hvor Pia og jeg er hjemme på samme tid til aftensmad...så det bliver en nogenlunde basic madplan:

    Mandag - Knorr Lasagne, fordi jeg gider ikke lave rigtig lasagne, når det kun er til Lauge og mig

    Tirsdag - pizza

    Onsdag - børnevenlig boller i karry

    Torsdag - Hønsekødssuppe, fordi det kan Pia lave :)

    Fredag, lørdag - who know, Pia og Lauge spiser nok hjemme ved hendes forældre - jeg er til festival

    Søndag - bestille mad, fordi voldsomme tømmermænd!

    Guldager11-08-24 09:32

  • ★★★0

    Synes jeg har levet ret sundt hele weekenden. Hjemmelavet mad. Ingen pizzaer, færdigretter eller junkfood. Jeg har trænet i flere timer om dagen. Styrketræning og Kardio. Alligevel er min vægt gået op fra 95 fredag til 97,3 nu her. Ved godt det primært må være væske, men jeg er kun få kilo fra svær overvægt, skal man tage den efter BMI. Sådan ser det nu ikke ud vil jeg mene, hvilket jeg tilskriver høj muskelmasse. Nu venter der dog fire dages hårdt arbejde i industrien, så plejer kiloene at rasle af igen.

    Der er massere af tomatsuppe tilbage, men det tager jeg nok som natmad hen i ugen. Ved endnu ikke hvad jeg finder på i dag. Vil nok lige kigge ind i køleskabet og tage udgangspunkt i det.

    Aranyhajú Nyárszépe11-08-24 09:57

  • ★★★★★★0

    Har lavet madplan efter hvad vi har i fryser og skab, så vi lige sparer nogle penge denne uge:

    I dag: Svinemørbrad med blomkål og kartofler med sort sesam, måske noget sovs

    Man: Kyllingeburger med salat og tatarsauce + brasede kartofler

    Tir: Bøf m. løg og rødbeder

    Ons: Paprikagryde m. ris

    Tor: Tomatsuppe m. kødboller

    Fre: Ribbensteg, klassisk

    Lør: Hjemmelavet pizza

    Skal bare handle garniture og ting til madpakker egentlig. 

    davenport11-08-24 10:43

  • ★★★★★★0

    Det blev fa'me en god falafel-burger!

    Jeg er ikke så vild med agurk og tomat i skiver, så fik bare med falafelburger og ærteskud. Men det er også dejligt simpelt. Og så fandt jeg en habanero-mango-mayo i Netto, som var ganske fornuftigt og en jalapeno-ketchup til airfryer-kartoffelbåden.

    Sønnike fik bare burger med grøntsager, men han spiste også 2½

    Guldager11-08-24 18:59

  • ★★★0

    Her blev det til svenskpølsret, men i den lidt mere sunde udgave hvor der er skåret ned på pølser og der er så i stedet kommet gulerødder i. Har selvfølgelig heller ikke brugt ægte fløde, men det der 4% alternativ. Som sædvanligt kom jeg noget Carolina Reaper i. Det smagte dejligt og der er mere tilbage.

    Aranyhajú Nyárszépe11-08-24 19:27

  • ★★★★0

    En hurtig omgang bao. Simple grøntsager, og så en omgang sticky hakket kyllingekød med masser af sesam. 

    dyg11-08-24 20:46

  • ★★★★★★0

    Ved godt at det lidt er en efterårsting, men konen havde tre bakker svampe med hjem fra madspild, som jeg lige har confiteret med rosmarin. Dejligt at have stående i køleren. Der var én der ikke duede i hele det batch, og så smider de det bare ud. Men ok, det kan jo ikke sælges. Ville også selv vælge den bakke, hvor alle duer. 

    davenport13-08-24 13:20

  • ★★★★★★0

    Børnevenlig boller i karry. Ret kedeligt, så jeg lavede en paste af tomatpure, bukkehornsfrø, hel koriander, hel spidskommen, lidt stærk karry, lidt tørret Carolina reaper, cashewnødder og olie, som jeg kunne blande i bagefter - det blev fandeme godt!

    Guldager14-08-24 18:40

  • ★★★★★★0

    Nu holder isbilen og ringer ude i lommen. Fatter ikke det fortagende kan løbe rundt? Da jeg var lille, var det ok billigt, og man kunne købe en enkelt is. Nu koster det jo let 200 for en kasse flødeis. 

    Nå, den ringede med klokken, så ungerne ved godt der er udsolgt. 

    davenport14-08-24 18:47

  • ★★★★★0

    Nu holder isbilen og ringer ude i lommen. Fatter ikke det fortagende kan løbe rundt?

    Jeg fatter det heller ikke. Den kører også op på de små stier her i kolonihaveforeningen. Og bliver holdende i 20 minutter, selvom der ikke nogen, der kommer ud for at købe.

    chandler7514-08-24 19:03

  • ★★0

    Det kan den heller ikke. De har været i stor økonomisk krise i mange år. De har sågar forsøgt sig med et navneskifte og byttet ejer.

    Lige nu ejes det af mejerigården.

    De kører også i Sverige men ved ikke hvor stor succes de har.

    Problemet er at de fleste har nem adgang til højkvalitets is i dag, hvilket de sikkert ikke havde i 80erne og 90erne eller hvor langt de går tilbage, ved bare at de er startet inden jeg blev født.

    Kiyonji14-08-24 19:21

  • ★★★0

    Deres navneskifte gav god mening da is er ret sæsonbetinget. FRÅST skulle indikere at de også var begyndt at sælge færdigretter. Men der ofte meget modstand når man vil lave om på noget.

    Køber aldrig noget ved dem. Er der ret faktisk fløde i deres is? For det hører jo efterhånden til sjældenhederne med det is man køber i butikkerne og det er også blevet ret dyrt. Hvis der er fløde i, kan det måske godt forsvares at det er lidt dyrere.

    Mejerigaarden ejes at den lettiske fødevarekoncern Union Food Group.

    Aranyhajú Nyárszépe14-08-24 20:28

  • ★★★★★★0

    Tjekkede lige- der er 22% fløde i.

    Hjem-is er lidt dyrere, fordi kvaliteten er lidt bedre. Det er ikke på niveau med Hansen eller Ryå, men det er næsten rigtig is.

    Så altså - en is koster lidt, mellem 8 og 15 kr, men det er heller ikke urimeligt. Og jaja, hvis man gerne ville have frossen vallepulver med kokosolie og alt andet end fløde, kan det selvfølgelig fåes billigere.

    Man kan vi blive enige om, at Magnums bøtter er det bedste? :)

    Guldager14-08-24 20:38

  • ★★★★0

    Man kan vi blive enige om, at Magnums bøtter er det bedste? :)

    På ingen måde.

    dyg14-08-24 20:41

  • ★★★★★★0

    På ingen måde.

    Nå...hvad så? :)

    Købte Hansen-sorbet, appelsin og hyldeblomst, til Lauges fødselsdag, det var også megamums 

    Guldager14-08-24 20:42

  • ★★★★0

    En bøtte fra en af de lokale isbikser vil til hver en tid overgå det. Vores seneste kærlighed er Aurora, der ligger i Carlsbergbyen.

    Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har købt en bøtte is i en forretning, hvor det ikke var andet end en panikløsning over, at skulle have et eller andet, når der lige kom spontane gæster på besøg.

    dyg14-08-24 20:49

  • ★★0

    Mejerigården ved jeg bruger fløde i deres egne produkter og det plejer at være af god kvalitet. Hemglass eller hjemis (det blev startet i Sverige) er dog et firma de har overtaget blandt andre fra Nestle, som ikke laver den bedste kvalitet.

    Hansen kender jeg ikke til, men jeg plejer bare at købe Haagen dasz hvis jeg skal købe færdiglavet is af god kvalitet omend det ikke er ofte. Jeg er ikke så meget til is, for sødt.

    Ingenting slår dog gelato 

    Kiyonji14-08-24 20:56

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen