Forum - Forum-tråd: Madtråden

Madtråden

  • ★★★0

    Det er derfor guderne har givet os stegte ris med æg. Tager 5-10 min. at lave og er super nice.

    Jeg laver med vilje altid ekstra ris netop for at have muligheden for at lave en hurtig omgang stegte ris med æg og hvad jeg lige har i køleskabet af grønt. Det er lovely!

    HonoDelLoce 3-09-24 21:51

  • ★★★★★★0

    Apropos ris - så lavede jeg en rimelig simpel stir fry med kylling og ris i dag:

    En blanding af soya, brun farin, ingefærpulver, citron og hønsebouillon kogt sammen.

    Kylling stegt i wok - op med kyllingen

    I med grøntsager (i dag var det gulerød, porre, peberfrugt, brocolli og squash), de wokkes lidt, i med kylling og til sidst over med soya-blandingen.

    Drysses med ristet sesam.

    Guldager 3-09-24 21:56

  • ★★★★0

    Jeg laver med vilje altid ekstra ris netop for at have muligheden for at lave en hurtig omgang stegte ris med æg og hvad jeg lige har i køleskabet af grønt. Det er lovely!

    Uncle Roger ville være stolt.

    NSF 3-09-24 22:11

  • ★★★★0

    Uncle Roger ville være stolt.

    Fuyiooh!

    dyg 4-09-24 09:09

  • ★★★★★0

    Hvor hurtigt køler i så ris ned eller gå i ikke op i hele den del af  Ris til dagen efter.

    Elwood 4-09-24 13:35

  • ★★★★1

    Jeg har lige kogt ris her til morgen. Lod det køle lidt af inden det røg i køleren, bare så der ikke dannedes alt for meget kondens i køleskabet. Så nu står den på egg fried rice i aften.

    dyg 4-09-24 13:51

  • ★★★★★0

    Jeg har lige kogt ris her til morgen. Lod det køle lidt af inden det røg i køleren, bare så der ikke dannedes alt for meget kondens i køleskabet. Så nu står den på egg fried rice i aften.

    Hørt blot fra eksperterne det gælder om at sprede det ud og køle det ned så hurtigt man kan før det kommer i køleskab. Jeg plejer blot sprede det ud på bagepapir i tyndt lag og så når det kølet ned i køleskab.

    Elwood 4-09-24 15:08

  • ★★★★★★0

    Hørt blot fra eksperterne det gælder om at sprede det ud og køle det ned så hurtigt man kan før det kommer i køleskab. Jeg plejer blot sprede det ud på bagepapir i tyndt lag og så når det kølet ned i køleskab.

    Man skal køle ris lidt hurtigere ned end andre fødevarer, fordi bakterien der er på ris overlever en opvarmning. Og ris har meget overflade. Normalt siger man jo, at tilberedt mad skal under 5 grader i løbet af tre timer, men med ris og pasta må det gerne være under 2 timer. Og her hjælper det at sprede det lidt ud - eller bare sætte det i kølskabet i mindre portioner.

    Guldager 4-09-24 15:58

  • ★★★★★★0

    Fruen står i køkkenet allerede, og hakker grønsager - aner ikke hvad vi skal spise, men det skal nok blive godt ;-)

    Wayne 4-09-24 16:00

  • ★★★★★★0

    Vi skulle have haft rugbrød, men svigerforældrene skal passe drengene, så de gir pizza. Vi skal til info på gymnasiet. Jeg håber ikke min blå hanekam og læderjakke gør min datter pinlig berørt...

    davenport 4-09-24 16:16

  • ★★★★0

    Noget laksetærte fra jobbet. Ikke at jeg normalt er fan af den slags, men det smager ok og er gratis.

    NSF 4-09-24 18:35

  • ★★0

    Jeg har lige købt en ny non-stick pande, da de jo uheldigvis ikke varer mere end et par år, alt efter brug.

    Så nu har jeg lige testet den med et par æg og en fransk omelet til frokost. Resultatet blev fint, så den beholder jeg.

    Kiyonji 6-09-24 15:49

  • ★★★★0

    Jeg har lige købt en ny non-stick pande, da de jo uheldigvis ikke varer mere end et par år, alt efter brug.

    Så nu har jeg lige testet den med et par æg og en fransk omelet til frokost. Resultatet blev fint, så den beholder jeg.

    Lad være med at bruge ting af metal i din pande, så holder den meget længere!

    Mine nuværende pander er tæt på 6 år gamle, og de fejler intet.

    dyg 6-09-24 16:23

  • ★★0

    Det gør jeg nu heller ikke. Ligesom jeg heller ikke bruger den på høj varme.

    Jeg bruger den til gengæld meget. Faktisk til det meste og så vil den jo slides på grund af sin belægning som aftager over tid.

    Kiyonji 7-09-24 16:44

  • ★★★0

    Det at tabe sig er ikke nemt for mange, men det er enkelt, da det blot handler om at være i kalorieunderskud. Nu hvor jeg gået over til at prøve at opbygge styrke og muskelmasse, er det blevet noget mere kompliceret. Det er ikke blot at træne, men restitution (inklusiv søvn) og ernæring er lige så vigtigt.

    Det handler om at få rigeligt protein og så ligge i et kalorieoverskud på ca 300-500 kalorier i døgnet, da der er en begrænsning på hvor meget kroppen kan lagre som muskelvæv. Hvis man ligger for meget derover, så tager man bare en masse fedt på også. Det er pænt svært at styre. Hvis jeg kan stole på målemaskinen i Fitnesscenteret, har jeg på 5 måneder taget godt 1.8 kilo muskelmasse på, men vægten er også sammenlagt gået op med 4,7 kilo. Er derfor gået i gang med at cutte lidt vægt af igen. Til hverdag har jeg nogenlunde styr på det, da jeg spiser stort set det samme med få variationer. Det er nemt at justere på. Det er svære i weekenden, hvor jeg løsner tøjlerne lidt.

    Har tidligere brugt MFP, men synes det var meget frustrerende at bruge. Jeg tågede rundt i det og nogle gange forsvandt det jeg tastede ind. Nu er jeg gået i gang med at afprøve Lifesum. Hvis jeg blot kan få tilføjet de retter jeg laver mest, regner jeg ikke med at det bliver så bøvlet. Jeg spiser for det meste det samme alligevel.

    Indtrykket er indtil videre okay. Jeg mangler lidt en webudgave jeg kan tilgå fra browser på computeren, i stedet for kun at kunne bruge appen på telefonen. Den mangler også synkronisering med Garmin Connect, så jeg kan få mine aktive kalorier over. Dem stoler jeg dog ikke så meget på alligevel. Mit ur tror nogle gange jeg er ude at svømme, når jeg står og hamre.

    Aranyhajú Nyárszépe 7-09-24 17:50

  • ★★★0

    Til aften laver jeg igen tomatsuppe med ostebrød. Håber jeg kan få det tastet ind.

    Aranyhajú Nyárszépe 7-09-24 17:51

  • ★★★★★★0

    Da det kun var Mads og jeg, stod den bare på rester. Boller i karry, ris, en bakke kyllingelår og en pive hass til dessert. Senere skal vi ud og smadre hvepse, hvis vi gider. 

    davenport 7-09-24 18:23

  • ★★0

    Apropos snakken om fried rice, så dukkede denne video lige op i mit youtube feed idag. Tre forskellige fried rice retter:

    Kiyonji 7-09-24 19:05

  • ★★0

    youtu.be/i9Uwdc2cw4g

    Kiyonji 7-09-24 19:05

  • ★★★★★★0

    Så er madplanen klar til kommende uge - vi rydder stadig ud i fryseren, fandt bla. et stykke mammut nederst..:

    I dag: Tortillias med oksekød og salat

    Man: Hel kylling med sovs, kartofler og agurkesalat

    Tir: Forloren hare med the shit

    Ons: Kyllingeschnitzler med pommes

    Tor: Chili con carne med jasminris

    Fre: Flæskesteg

    - Så en rigtig sovs-og-kartofler uge, men vi er jo også gået ind i efteråret, så man må godt!

    davenport 8-09-24 11:44

  • ★★★0

    Det er min plan at lave en bondeomelet i dag. Det er jo også en af mine hofretter, så det er fint at få den kodet ind i Lifesum.

    - Så en rigtig sovs-og-kartofler uge, men vi er jo også gået ind i efteråret, så man må godt!

    Hvordan laver du sovs? Har jo lært det som opbagt sovs, men der sgu for meget fedt i. Det er nok hovedårsagen til at jeg ikke laver de der klassiske sovs og kartoffelretter så meget længere. Det er ikke så sundt med alt det smør.

    Aranyhajú Nyárszépe 8-09-24 12:05

  • ★★★★★★0

    Det laver jeg stort set aldrig. Jeg jævner med marizena. 

    Når jeg fx. laver sovs til kyllingen i morgen, kommer det nok til at gå sådan her:

    Stegeskyen fra dyret hældes i en gryde, og så kommer jeg nok et glas vand i pga mængde. Så lidt sovsekulør og en lille brik af det der næsten-fløde. En hønsebullionterning i.  Så smager jeg til med sukker, salt og peber, muligvis ribsgele og en skefuld MSG. Og så jævner jeg den bare.

    davenport 8-09-24 12:21

  • 0

    Elsker at et forum for film har en madtråd:) Her står den på brød med salat. Intet kød. Det spiser jeg sjældent. Det er ikke godt for miljøet. Gør jeg vil jeg helst holde fokus på dyrevelfærd. 

    Mickey fra Øen 8-09-24 15:42

  • ★★★0

    Sætter mig selv før dyrene og jeg skal have noget protein. Det protein man får fra planteriget er af lav kvalitet.

    Hvis man vil spise mere klimavenligt, så er der jo også forskel på om man spiser oksekød eller kyllingekød. 

    Aranyhajú Nyárszépe 8-09-24 17:05

  • ★★★0

    Stegeskyen fra dyret hældes i en gryde, og så kommer jeg nok et glas vand i pga mængde. Så lidt sovsekulør og en lille brik af det der næsten-fløde. En hønsebullionterning i.  Så smager jeg til med sukker, salt og peber, muligvis ribsgele og en skefuld MSG. Og så jævner jeg den bare.

    Tak for svar. Jeg man prøve det en gang. Det der MSG er heller ikke noget jeg har prøvet før, så det må jeg også prøve at eksperimentere med.

    Aranyhajú Nyárszépe 8-09-24 17:06

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen