Forum - Forum-tråd: Hvad laver du nu?

Hvad laver du nu?

  • ★★★★1

    Er der overhovedet nogen i nutiden som kan placere sig på den pedestal?

    Red Warszawa, naturligvis.

    NSF27-08-24 20:38

  • ★★★★★1

    Red Warszawa, naturligvis.

    Ganz natürlich. Heavy Henning er Danmarks svar på Jimi Hendrix.

    David Lund27-08-24 20:41

  • ★★★★0

    Jeg kan nævne masser af hits med Beatles, Rolling Stones, Pink Floyd mv., men jeg er ikke i stand til at nævne et eneste med Oasis. De er muligvis et af de største bands - det skal jeg ikke gøre mig klog på. Men de er ihvert fald ikke nær så kendte som dem jeg lige nævnte.

    S. Rico27-08-24 20:39

  • ★★0

    Wonderwall er i hvert fald et kæmpehit.

    Kiyonji27-08-24 20:52

  • ★★2

    Det her er i øvrigt en af mine favoritstrofer fra dem:

    Some might say they don't believe in heaven
    Go and tell it to the man who lives in hell
    Some might say you get what you've been given
    If you don't get yours I won't get mine as well

    Kiyonji27-08-24 22:22

  • ★★★★★★0

    Jeg husker Oasis for to numre, som jeg bestemt synes godt om.

    Men legendestatus skyldes vist mest brødrenes fjendskab.

    Tænk at man kan pumpe sådan noget op til udsolgte arenaer. Det er mere mediernes fortjeneste, end musikken.

    Men sådan kunne man også sige om Taylor Swift….

    Wayne27-08-24 23:47

  • ★★★★0

    Wonderwall er i hvert fald et kæmpehit.

    Jeg kender den muligvis hvis jeg hører den. Men titlen siger mig ikke lige noget.

    S. Rico28-08-24 05:44

  • ★★★★★★0

    Jeg husker Oasis for to numre, som jeg bestemt synes godt om.

    Men legendestatus skyldes vist mest brødrenes fjendskab.

    Tænk at man kan pumpe sådan noget op til udsolgte arenaer. Det er mere mediernes fortjeneste, end musikken.

    Men sådan kunne man også sige om Taylor Swift….

    Oasis havde kæmpe indflydelse på musikken, tidsånden og kulturen. Whats the Story er et ikonisk 90'er album og de er en af de mest sælgende rockbands.

    Så det er bestemt ikke bare medierne.

    Taylor Swift er self-made, har skrevet alle sine sange, er medproducer på mange af dem og skriver tekster, der rammer en ung generation. 

    Så jeg vil ikke mene, at hverken Swift eller Oasis kan give medierne skylden for deres succes. Eller - til dels, men sådan vil det være med alle giga-bands.

    Og nej, kan hverken lide Oasis eller Swift, har dog ret stor respekt for Swift, fordi hun virker som en reel person, der ikke bare er styret og kontrolleret af et pladeselskab.

    Guldager28-08-24 06:19

  • ★★0

    Oasis og Blur, som var de to største britpop bands, videreførte bare den lyd som kom med de britiske bands i 80erne med dens New Wave og bands som Joy Division, New Order, The Smiths og The Cure. Derudover kan i samme periode nævnes Suede og Pulp som også oplevede stor succes på samme tid. Det var dog Oasis og Blur som kæmpede om hvem der var det største band i UK på den tid.

    De kunne og kan stadigvæk ikke fordrage hinanden. Jeg vil dog mene at det mest er Oasis som ikke kan lide Blur og det er også helt klart dem som har sendt flere stikpiller i deres retning.

    Oasis's koncerter er ikke meget anderledes end når The Rolling Stones stadigvæk afholder livekoncerter, på trods af at det er meget begrænset hvor meget ny musik de har lavet de sidste par årtier. Eller når Roger Waters spiller musik fra sin tid i Pink Floyd. Han spiller så også nogle af hans eget musik, som folk er ligeglad med. Det er Pink Floyd folk er kommet for at lytte til. Han har så vist nok trukket sig tilbage, men han er vel også ved at være 80+.

    Det er en chance for folk som ikke har haft mulighed for at se dem live, fordi de enten ikke var født eller blot børn, at se nogle af deres yndlingsmusikere live. Oasis har mange fans, som gerne vil se dem live.

    Du kan også se på et band som Take That, som endda er fuldstændig ukendte i USA, at da de blev genforenet var der fuldstændig udsolgte koncerter. Det er der i øvrigt stadigvæk. I deres tilfælde udgiver de dog også ny musik.

    Kiyonji28-08-24 10:43

  • ★★★★★0

    Oasis og Blur, som var de to største britpop bands, videreførte bare den lyd som kom med de britiske bands i 80erne med dens New Wave og bands som Joy Division, New Order, The Smiths og The Cure.

    Jeg har godt nok svært ved at se sammenhængen mellen Oasis (som mere havde tråde til Beatles og rock'n'roll) og de andre nævnte band. Oasis og Joy Division?

    chandler7528-08-24 10:57

  • ★★★★★0

    Læste en meget rammende forskel mellem de forskellige britpop-bands i Politiken:

    Da britpoppen eksploderede i midten af 1990’erne, havde London de pæne Essex-drenge fra Blur, der mødte hinanden på universitetet. Jarvis Cocker fra Pulp kom godt nok fra minebyen Sheffield, men han og musikken var formet af kunstskolen Central Saint Martins i London og et romantisk og belæst verdenssyn.

    Men i Manchester fik arbejderklassen og folket fra fodboldtribunerne nogle andre helte. Liam og Noel Gallagher (storebror Noel som det musikalske geni, lillebror Liam som den karismatiske frontmand) voksede op i Manchester-forstaden Burnage, der i 1980’erne under den konservative premierminister Margaret Thatcher var præget af frustration og arbejdsløshed.

    Vejen ud var ikke en drøm om videregående uddannelse. Det var at blive rock’n’roll star. »Jeg ved godt, at det lyder lidt corny, men det her var et band, der var skabt af folket«, sagde Noel Gallagher i 2004 i forbindelse med 10-års jubilæet for debutalbummet ’Definitely Maybe’.

    Så de sang og skrev om det liv, de selv levede. Som folket levede. »Jeg skrev om det, jeg kunne stå inde for«, sagde Noel Gallagher. »Og det var at kneppe, drikke og tage stoffer«.

    (Jeg husker så ikke, at der skulle være særlig meget om at kneppe, drikke og tage stoffer i deres sange... Til gengæld sang Jarvis Cocker og Pulp om at "dance, and drink, and screw. Because there's nothing else to do")

    chandler7528-08-24 11:02

  • ★★0

    Jeg har godt nok svært ved at se sammenhængen mellen Oasis (som mere havde tråde til Beatles og rock'n'roll) og de andre nævnte band. Oasis og Joy Division?

    Det jeg mener er at de videreførte de traditionelle britiske musikdyder med forskellige genrer. Først kom The Beatles som i mange sammenhæng var et nybrud indenfor musikken.

    I 70erne tog Pink Floyd og The Who og Led Zeppelin så over med hver deres type musik, indenfor de samme genrer.

    I 80erne var det så bands som Joy Division, New Order, The Smiths, The Cure som var blandt de største britiske bands og videreførte de britiske traditioner med at være toneangivende men samtidig med indførelsen af nye genrer som havde nogle af de samme elementer fra 70erne men også var langt mere poppede og synthede.

    I 90erne var det så især Oasis og Blur som var blandt de største bands ikke bare i UK men også i verden, som havde nogle af elementerne fra 80erne samtidig med at de også udviklede sin egen lyd, den såkaldte britpop.

    Radiohead kan så siges at have taget UK ind i 00erne hvor de i 90erne, i hvert fald med de første tre albums i høj grad også var præget af britpopen, men som de bevægede sig ind i 00erne indtog en mere eksperimeterende lyd, som var ret kendetegnende for 00erne, hvor du så rock, pop, elektronisk musik blandet sammen.

    Så det er egentlig blot for at sige at UK har haft alle sine store bands i de sidste par årtier, som både har taget over fra hinanden samtidig med at de har haft hver deres genre.

    I 90erne videreførte Oasis og Blur sådan set bare den tradition med at være bannerførere indenfor britpop. Hvorfor jeg også mener at de er ligestore som de største britiske bands i 80erne og 70erne. Dog ikke ligeså store som The Beatles, men det er så også det største bands gennem tiderne.

    Dette sagt med det forbehold at jeg kun synes at det er de to første albums som kan hamle op med disse bands, hvor de sidste fire var noget værre hø, som var præget af uenighederne. Der var mange af de andre bands mere fuldendte.

    Kiyonji28-08-24 11:36

  • ★★0

    Jeg kan huske at Noel Gallagher og Tim Christensen var inde i et eller andet morgenprogram på TV2 for at snakke om deres kærlighed til The Beatles og nogle af deres instrumenter.

    Bagefter kom med at rant om at han ikke forstod hvorfor der var nogle der gad se det og at det var det mest intetsigende TV og at han ikke kunne forestille at der er nogle der gad se et program med et par boomers snakke musik.

    Han har mange interesserant rants og der er vel snart ikke nogen han ikke har svinet til. Jeg kan knap nok huske hvem han godt kan lide. Jo Manchester City og Richard Ashcroft.

    Seneste er det vel Ed Sheeran, hvis musik han har kaldt noget bras, men at Ed er en fin fyr på trods af det.

    I det hele taget er han ikke så begejstret for dagens musikere: "Pop music is alright if the popstars are cool. Sadly the popstars of today are f***ing idiots."

    Kan også huske at han kaldte Robbie Williams for ""that fat dancer from Take That."

    Det passer meget godt på nedenstående hvor de fremstår som rebellerne som hele tiden er kamp mod rivalerne.

    Men i Manchester fik arbejderklassen og folket fra fodboldtribunerne nogle andre helte. Liam og Noel Gallagher (storebror Noel som det musikalske geni, lillebror Liam som den karismatiske frontmand) voksede op i Manchester-forstaden Burnage, der i 1980’erne under den konservative premierminister Margaret Thatcher var præget af frustration og arbejdsløshed.

    Vejen ud var ikke en drøm om videregående uddannelse. Det var at blive rock’n’roll star. »Jeg ved godt, at det lyder lidt corny, men det her var et band, der var skabt af folket«, sagde Noel Gallagher i 2004 i forbindelse med 10-års jubilæet for debutalbummet ’Definitely Maybe’.

    Kiyonji28-08-24 11:51

  • ★★★★★0

    Tak for udførlig forklaring :)

    De to første album er fremragende inden for genren - det tredje har et par gode sange, men bestod vist mest af frasorteret materiale fra de første to. Jeg har vist aldrig hørt de andre.

    I øvrigt synes jeg at Pulps "Different Class" er det bedste i genren fra den tid - men meget anderledes end deres tidligere (og egentlig også senere).

    chandler7528-08-24 11:54

  • ★★0

    Jeg tror jeg hørte deres fjerde album som var elendigt og så har jeg kun hørt enkelte numre fra de andre albums, da det jeg har læst om dem ikke har været positivt. Kreativt mistede vi i hvert fald ikke noget da de stoppede. Det var mest koncerterne vi mistede.

    Jeg vil nok også sige at Different Class er det bedste fra den tid eller Parklife af Blur. Det er nok mine to favoritter.

    Det interessante med Pulp er også at de allerede var et etableret band inden britpop rigtigt startede i 90erne. Så udover at de lavede et fremragende album, så fik de også lavet det på det rigtige tidspunkt og kom med på britpop bølgen. 

    Kiyonji28-08-24 12:21

  • ★★★★★★1

    Skal vi ikke trække den herover?:

    www.moovy.dk/forum/bland-selv/Hvad-horer-du-nu-og-hvorfor

    davenport28-08-24 12:41

  • ★★★0

    Skal vi ikke trække den herover?:

    www.moovy.dk/forum/bland-selv/Hvad-horer-du-nu-og-hvorfor

    Nu er du vist lige lovlig fornuftig hva'?

    Essal28-08-24 13:34

  • ★★★★★0

    Skal vi ikke trække den herover?:

    www.moovy.dk/forum/bland-selv/Hvad-horer-du-nu-og-hvorfor

    Men der er jo ingen der læser den tråd

    chandler7528-08-24 13:49

  • ★★★★★★0

    Oasis havde kæmpe indflydelse på musikken, tidsånden og kulturen. Whats the Story er et ikonisk 90'er album og de er en af de mest sælgende rockbands.

    Så det er bestemt ikke bare medierne.

    Taylor Swift er self-made, har skrevet alle sine sange, er medproducer på mange af dem og skriver tekster, der rammer en ung generation. 

    Så jeg vil ikke mene, at hverken Swift eller Oasis kan give medierne skylden for deres succes. Eller - til dels, men sådan vil det være med alle giga-bands.

    Og nej, kan hverken lide Oasis eller Swift, har dog ret stor respekt for Swift, fordi hun virker som en reel person, der ikke bare er styret og kontrolleret af et pladeselskab.

    Uden at kunne sætte navne på, er jeg ret sikker på at der har været mange artister med den status Oasis havde, som stille og roligt er fadet ud i folks bevidsthed. Brødrenes fight har holdt medierne til ilden og givet dem en legendestatus som er uforholdsmæssig høj.

    Mht Swift, så er det mit indtryk at hun ofte vælger synspunkter som er oppe i tiden - og har ændret nogle, efter hun er blevet klogere/eller vindens retning har skiftet. Men hun er utvivlsomt dygtig til at promovere sig selv. Hendes musik kan jeg ganske enkelt ikke huske.

    Wayne28-08-24 13:50

  • ★★★★★★1

    Men der er jo ingen der læser den tråd

    Hører...

    davenport28-08-24 14:00

  • ★★★★★★0

    Satme tragisk og trist www.dr.dk/nyheder/seneste/tyske-drenge-er-doede-efter-sandskred

    Wayne28-08-24 14:41

  • ★★★★★★1

    Så har ungdomsjuryen voteret og fundet de nominerede og vinderen til OFFs Youth Jury Award. Det er svært ikke at blande sig :) - jeg sørger bare for, at de får gang i diskussionen og når til enighed.

    Hver gang jeg er til OFF får jeg altid tanker om at komme ind i filmbranchen igen på en eller anden måde. Når jeg så bliver fornuftig, så ved jeg jo godt, at det er ret umuligt :)

    Hvis jeg nu vil lave film (og det vil jeg ikke rigtig), vil jeg have et godt netværk af folk, der kan hjælpe mig - måske ikke direkte, men så med gode råd. Fra oscar-nominerede instruktører til producerer til folk med mange penge, der med sikkerhed gerne vil støtte mit projekt, hvis det går godt. Så hvis jeg en dag springer ud i det, er der rigelig med støtte at hente. 

    Eller som skribent (hvor svært kan det være at skrive om film?!?)

    Mit talent er dog mest indenfor organisering, men eftersom det meste af kulturbranchen er frivillig, deltid, studiejobs osv., så er det også ret umuligt.

    En anden mulighed som jeg overvejer er at få vores lokale skolefilmfestival bredt meget mere ud i Odense - jeg har ideer (og er sådan set chefen for den, men uden nogen nævneværdig økonomi). 

    I virkeligheden har jeg det sgu nok meget godt med bare at være lærer og så være lidt med på sidelinjen i ny og næ :)

    Guldager28-08-24 15:49

  • ★★0

    Hvis jeg nu vil lave film (og det vil jeg ikke rigtig), vil jeg have et godt netværk af folk, der kan hjælpe mig - måske ikke direkte, men så med gode råd. Fra oscar-nominerede instruktører til producerer til folk med mange penge, der med sikkerhed gerne vil støtte mit projekt, hvis det går godt. Så hvis jeg en dag springer ud i det, er der rigelig med støtte at hente. 

    Mit talent er dog mest indenfor organisering

    Er det ikke filmproducent du gerne vil være når du bliver stor?

    HelmerJ29-08-24 07:32

  • ★★★★★★0

    Er det ikke filmproducent du gerne vil være når du bliver stor?

    Måske :)

    Men selvom.jeg er god til organisering og at holde styr på ting i Excel, er jeg trods mit vestjyske ophav virkelig dårlig til at forhandle...

    Har dog tænkt videre...og vil prøve at gøre noget mere for skolefilm i Odense. Problemet er som altid penge dog 

    Men apropos producer, så blev jeg faktisk optaget på 1. årgang af filmskolen 18Frames i Odense, men kunne ikke få tiden til at gå op.

    Guldager29-08-24 07:41

  • ★★0

    Du kan starte med fondssøgning til skolefilmene, det er en ret ensidig form for forhandling for man mest bare skal tikke :-D

    HelmerJ29-08-24 07:58

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen