Forum - Forum-tråd: Hvad laver du nu?

Hvad laver du nu?

  • ★★★0

    Har lige læst at John Ashton er gået bort..

    RIP 

    ekstrabladet.dk/underholdning/udlandkendte/skuespiller-john-ashton-er-doed/10386151

    Ryder66629-09-24 20:03

  • ★★★★★★3

    Nu snakker jeg om de problemer som meget tid foran en skærm giver for børn. Det lyder måske logisk at mere aktivitet hjælper, men hvis man stadigvæk ser på sin skærm 5 timer om dagen, gør det reelt så nogen forskel, hvis man er ude i fuld forspring 2 timer?

    Det er et oprigtigt spørgsmål. Jeg har hørt i SGU, at det for voksne mere glæder om hvor aktiv man er, end hvor meget skærmtid man har, men hvordan er det for børn?

    Det er jo rimelig komplekst. Men hvad jeg ved - bl.a. fra SGU - men også pædagogisk forskning, især fra DPU, er, at skærmtid ikke bare er skærmtid. 

    Skærmtid bør deles op i et par kategorier - det udviklende og det ikke-udviklende. For hvis man f.eks. sidder og ser Teletubbies med en 3-årig og snakker om, hvad der sker - så er det i høj grad udviklende. Men hvis den 3-årige bare sidder selv og ser Teletubbies, så er det ikke specielt udviklende. Det samme med spil - der er gode spil, såsom Minecraft, og der er dårlige spil.

    Så - hjemme hos os har Lauge en del skærmtid. Omkring 3 timer om dagen på en skoledag - længere i weekenden. Om morgenen er det Youtube i 30 minutter, hjemme fra skole er det 30 minutters Youtube og spil, han selv bestemmer og derefter 30-60 minutter med film, Minecraft eller Geometry Dash. Efter aftensmad sidder Pia ofte og ser film sammen med ham. Så det er 3 timer, hvoraf den ene time er sådan lidt spild af tid. Og dog - for han må kun se det, som vi har sagt, han må subscribe til - og det er mest af alt noget med videnskab, kreative kanaler eller folk, er bygger i Minecraft.

    Anyway - tilbage til dit spørgsmål :)

    Der er ikke noget ved skærme, der i sig selv er farligt eller skadeligt. Det handler om indhold og hvad man går glip af. Et eksempel på godt indhold er Minecraft, mens dårligt indhold er alle de spil, der har mikrotransaktioner såsom Fortnite og FIFA. 

    Så er det jo også på bekostning af fysisk aktivitet og menneskelig interaktion, begge noget der er meget vigtigt for et barn. Og det her jeg mener, at hvis Lauge kommer til at lave noget 3 gange om ugen (oven i deres frikvarterer, som skal være udenfor), så er det lettere at forsvare skærmtiden. Vi skruer ikke op for den jo.

    Af negative konsekvenser er dårligere søvn og heraf overvægt, humørsvingninger og problemer med ryg og nakke. Dårlig søvn skyldes for meget skærm om aftenen, humørsvingninger hænger sammen med dette og har mere at gøre med sociale medier at gøre og problemer med ryg og nakke kan netop afhjælpes ved at være i bedre fysisk for form.

    Generelt har jeg det sådan, at hvis fagpersoner omtaler skærmtid som dårligt uden at nuancerer det - så vil de næsten altid tage fejl. 

    ----

    Til noget lidt relateret:

    Jeg har flere kollegaer, som konstant er på deres telefon. I frikvarteret, når de har gårdvagt og endda nogen gange i timerne, hvis eleverne laver f.eks. diktat eller færdighedssæt. Så tjekker de lige Instagram, Facebook eller shopping-sider. Og jeg synes det er helt forkert - vi er blevet mobilfri, og derfor synes jeg, vi skal være de gode forbilleder. Deres kommentar er, at der er forskel på voksne og børn - men det er for mig bare en dårlig undskyldning for, at de ikke kan styre det.

    Og så synes jeg, at sociale medier skal forbydes til folk under 16 - og EU burde kræve, at man skal identificere sig rigtigt. Der er så meget, der tyder på, at stigningen i unge med angst og stress skyldes især sociale medier.

    Guldager29-09-24 20:12

  • ★★★2

    Troede da mobilfrie skoler gjaldt lærerne også. Det lyder da fladt. Det ligesom dem der gerne vil have deres børn benytter cykelhjelm, men ikke selv gider tage dem på.

    Er efterhånden begyndt at overveje om det er noget skidt med de telefoner. Det er jo nok det samme alle steder. I pauserne sidder kollegaerne blot at glor ned i hver deres telefon i stedet for at tale sammen. Er vi ved at udvikle os til zombier?

    Aranyhajú Nyárszépe29-09-24 20:28

  • ★★★★0

    Tak for god input! Jeg var helt klar over forskellen på udviklende og ikke-udviklende skærmtid, vi forsøger også i høj grad at snakke med ungerne om det vi ser. Men vi rammer sjældent mere end en enkelt time om dagen i hverdagene, det er normalt 5-15 minutter om morgenen og 20-40 minutter om aftenen.

    dyg29-09-24 21:16

  • ★★★★★★1

    Det er også lidt i overkanten, men det er sådan, vi kan få det til at fungere uden at blive helt stressede. Pia er ofte først hjemme kl. 17 og jeg er tit ret træt efter arbejde.

    Men altså...han har venner, vi har løbet 4,2 km i dag, han læser på 5. klasses niveau, kan læse, forstå og tale engelsk, og han er virkelig god til Geometry Dash - så det går nok ;)

    ---

    I morgen står den på mere horror-blæk på armen. Michael Myers, Pinhead og Jason - bare deres ansigter - på højre overam. I forvejen er underarmen fyldt af en større Chucky og Freddy Krueger, mens overarmen har Linda Blair fra Eksorcisten.

    Er begyndt at tænke på sleeve til venstre arm, hvor jeg i forvejen har Pias navn med black metal-skrift og en Sepultura. Kunne godt tænke mig den som en slags battle vest, ved bare ikke helt hvordan endnu. Ved, at der skal være et Deep Purple-logo, en meget simpel Eddie, Harvest-skriften fra Neil Youngs album og gerne et eller andet med Nick Cave. 

    Guldager29-09-24 21:32

  • ★★★★★★0

    Fatter ikke man kan få så meget ud af den telefon. Min ringer jeg fra, eller tager opkald. (2 i ugen ca.) Kan ikke finde mere brug i den lille skærm. Jeg kunne dog ikke leve uden min computer, som nok opfylder det samme behov. Men den skal jeg jo sidde med, før den gør det. Jeg kan jo ikke ha en bærbar med i lommen. Telefon kommer aldrig til at fange mig. 

    davenport29-09-24 22:46

  • ★★★★★3

    Var inde og opleve Cyrus The Virus i Århus i aftes, aka. John Malcovich i hans The Infernal Comedy Melododrama og det var dælme en oplevelse, stykket er sat op som en book tour i forb. med Jack Unterweg som var en rigtig serial killer, som nu rejser rundt og laver oplæsning af sin bog og prøver at sælge den, men der sker så mange ting undervejs og tingene udvikler sig på den her minimalistiske scene mens han forsøger at fortælle om sit liv og inteagere med lidt publikum, han blir hjulpet af to fantastiske operar sangerinder som han har en meget ja uden at spoile, så unik interaktion med, på tidspunkt står han og snakker 5-6 meter fra mig og han er morsom her i sin fremføring, men du mærker også bare den her ubehag der kan trigge når det skal være med den person han spiller, og det skaber en særlig stemning, kunne ikke lade være at tænke på In the Line of Fire med han karakter derfra.

    Men ja en anderledes oplevelse og fedt at se ham på en hel anden måde, historien bag selve stykket og hvordan han kom med er også ret intressant, jeg læste med vilje ikke noget om stykket før jeg tog derind.

    Elwood29-09-24 23:42

  • ★★★2

    Ja, så sluttede rejsen for Kris Kristofferson der er gået bort i en alder af 88år.

    Jeg oplevede ham i Tivolis Koncertsal i 2007 hvor jeg fik autograf plus håndtryk som den eneste i salen...

    RIP!!!

    Ryder66630-09-24 03:21

  • ★★★1

    Og så havnede nyheden også på Ekstrabladet 

    ekstrabladet.dk/underholdning/countrysanger-og-skuespiller-kris-kristofferson-er-doed/10386350

    Ryder66630-09-24 06:47

  • ★★★★★★0

    Jeg kan jo ikke ha en bærbar med i lommen.

    Jo - din telefon ;)

    Jeg bruger sjældent min computer til mail, Netbank, E-boks osv. Det er meget lettere på telefonen.

    Skriver også på Moovy fra telefonen.

    Og selvfølgelig Youtube, Spotify, Audible, Patreon og Twitch. Når jeg er ude i verden, hører jeg altid lydbog eller musik.

    SoMe er dog kun på bærbar.

    ----

    Så Kris Kristoffersen på Roskilde Festival. Det var hyggeligt, selvom han ikke helt kunne bære Orange Scene selv.

    Guldager30-09-24 07:16

  • ★★★0

    Jo - din telefon ;)

    Jeg bruger sjældent min computer til mail, Netbank, E-boks osv. Det er meget lettere på telefonen.

    Skriver også på Moovy fra telefonen.

    Og selvfølgelig Youtube, Spotify, Audible, Patreon og Twitch. Når jeg er ude i verden, hører jeg altid lydbog eller musik.

    SoMe er dog kun på bærbar.

    ----

    Så Kris Kristoffersen på Roskilde Festival. Det var hyggeligt, selvom han ikke helt kunne bære Orange Scene selv.

    Kris hørte nok mere bedst til intimkoncert. 

    I hvertfald hvis han stod alene på en scene...der var vist heller ikke engang udsolgt i salen da jeg så ham optræde 

    Ryder66630-09-24 08:17

  • ★★★1

    Jeg ville have svært ved at undvære min telefon. Ikke så meget på grund af alle Tiktok videoerne, men mere alle de apps jeg bruger i hverdagen:

    Google Maps til GPS navigation når jeg kører rundt i min bil.
    Saphe Link Advarer mig om fotovogne og ulykker.

    Jeg har Bluetooth i mit høreværn og det ville blive en lang dag uden mine apps til podcasts, lydbøger og musik. Jeg bruger pt. DR Lyd, Spotify, Podimo, eReolen og Mofibo.

    Til identifikation har jeg MitID, Kørekørt og Sundhedskortet.

    Sund livsstil er blevet en ny hobby for mig. Her bruger jeg:

    HealthManager: Henter vægt og andet data fra min Bluetooth badevægt.
    Garmin Connect: Henter sundhedsdata fra mit ur.
    Strava: Motionstracker. Primært god til løb og cykling.
    Home Workout: Jeg laver morgengymnastik efter øvelserne i denne app.
    Howdy: Mit arbejde vil meget gerne have vi svarer på hvordan vi har det fysisk og psykisk i denne app. Svarer man nagativt, er der en psykolog eller fysioterapeut der ringer.
    Jefit: Det er vigtigt at man strukturere og holder styr på sin styrketræning, hvis man vil opnå resultater. Det bruger jeg denne app til.
    PensionDanmark: Jeg får øvelser fra min fysioterapeut i denne app.
    Lifesum: Til at holde styr på dagligt kalorieindtag og makroer. Bruger den primært i weekenden.

    Jeg kan betale med mit ur, også selvom jeg ikke har telefonen med. Da jeg allerede har kørekort og sundhedskort på telefonen, går jeg stort set aldrig med pengepung længere. Derudover har jeg Mobilepay, OK (benzin), RejseBillet(til bus) og Coop app.

    Jeg hygger mig også med en app der hedder Duolingo, hvor jeg forsøger at lære polsk. Pakker hentes via PostNord app. Jeg læser nyheder fra min arbejdsplads i Sharepoint

    Derudover er sådan noget som kameraet, kalender, mail, lommeregner og uret i telefonen jo heller ikke til at leve uden.

    Så sådan noget som faceboook og den slags, sidder jeg da indimellem og kigger på, men det er i min verden alle de andre apps der er vigtige for mig på grund af deres funktion.

    Hvis jeg skal skrive noget, synes jeg det er nemmere og hurtigere på et almindeligt computertastatur. Skulle jeg have tastet denne besked ind på telefonen, ville det have taget timer.

    Aranyhajú Nyárszépe30-09-24 12:58

  • 0

    Har haft et par uger hvor jeg har været i byen med kollegaer og venner, men ellers har jeg holdt 1½ måned uden alkohol.

    Måske det er noget med ens kultur. Jeg synes det lyder af meget at drikke flere gange om året. Jeg drikker måske to gange på et år. 

    Mickey fra Øen30-09-24 13:25

  • ★★★★★2

    Hvor er det træls, at Postnord ikke har en kundeservice, man kan ringe til, men at det hele skal foregå i en langsommelig app.

    De skrev, at jeg skulle have modtaget en pakke fra iMusic (vinyler for 1500 kr.), men der har ikke været nogen, og jeg kan ikke finde noget billede i appen om, hvor den skulle være stillet.

    chandler7530-09-24 13:47

  • ★★★★★★1

    Var hos tatovøren i dag.

    Troede det kunne klares på 1 gang, men det kommer til at tage tre gange.

    Anyway, det blev til Micajel Meyers og en næsten færdig Jason. Pinhead bliver til januar. 

    Der er endda plads til mere, så tror også Leatherface kommer på.

    Guldager30-09-24 15:40

  • ★★★★2

    Spændende!

    Send endelig en rapport - min yngste søn planlægger at tage en måned dertil i slutningen af året.

    Lidt snik-snak fra Japan

    Lige siden jeg som barn så Shogun serien for første gang (og læste bøgerne 3-4 gange) har jeg drømt om at komme til Japan. Men hvornår skal man lige gøre det? Om sommeren er det alt for varmt og fugtigt. Om vinteren for koldt. Og desuden ligger det langt-pokker-i-vold, så man skal som minimum kunne hive 10 dage ud af kalenderen. Men nu bød chancen sig, da både konen og jeg havde et par friuger udenfor ferie-sæsonen.

    I teorien burde det være perfekt de to sidste uger af september. Det varme fugtige sommervejr burde være afløst af behageligt varmt vejr med klar himmel. Men i disse klimaforandringstider kan man ikke regne med ”plejer”. Resultatet var, at vi de tre første dage i Kyoto havde tropisk fugtig varme som i Thailand. Det blev heldigvis bedre herefter med behagelige 27-28 grader. Dog overskyet de fleste dage.

    Vi har haft 11 overnatninger i alt + fly frem og tilbage: 5 overnatninger i Kyoto, 3 i Nikko National Park, og 3 i Tokyo. Det var tilpas til at se alle de vigtigste ting i de to ikoniske byer – samt få en god fornemmelse af det landlige Japan i bjergene.

    Kyoto er en utrolig spændende og interessant by. Den blev ikke sønderbombet ligesom Tokyo under 2. Verdenskrig. Så der er masser af charmerende gamle kvarterer med bygninger i traditionel japansk stil. Og ekstremt mange gamle buddhistiske templer og Shinto helligdomme. Og samtidig en hyggelig by, der ikke føles som en larmende storby. Der ligger bjerge hele vejen rundt om byen, og det tager ikke lang tid at tage på halvdagsudflugter til små sceneriske bjerglandsbyer lige uden for byen.

    At vandre i de skovbeklædte bjerge er som at træde ind i Studio Ghibli land. Alt er meget frodigt, fugtigt og mosbeklædt – med små Shinto helligdomme overalt. Personligt er jeg dog ikke så vild med skovbeklædte bjerge. Når man går inde i en skov, kan det godt ligne Danmark til forveksling. Jeg foretrækker de store vidder med nøgne bjerge og klipper i røde farver som i det sydvestlige USA. Men man skal jo også se noget andet en gang imellem.

    Vi havde lejet bil og kørte selv rundt i Nikko National Park. Det var super let, for japanerne kører utrolig pænt. Det var dog lidt en prøvelse at udfylde de mange blanketter ved biludlejningsfirmaet. Personalet kunne ikke et ord engelsk, og vi måtte bruge ca. 10 forsøg, før papirerne var udfyldt korrekt.

    Vi boede på et af de der japanske badehoteller med varme kilder: ”Onsen”. Her er værelserne ligesom i Shogun med Tatami måtter på gulvet og skydedøre i træ og papir. Super charmerende. Nede i restauranten var vi de eneste vesterlændinge, og stort set alle de andre gæster kom ned i hotellets kimonoer - en slags badekåbe, som vist nok hedder Yokata.

    Tokyo er en storby lidt lige som alle andre. Jeg er ikke vild med storbyer, men det var fedt at se alle de ikoniske ting. Der er dog VIRKLIG mange mennesker her. Ved de store turistattraktioner går man som sild i en tønde skulder mod skulder. Meget anderledes end i Kyoto. Så vi var glade for at vi valgte 5 dage i Kyoto og kun 3 dage i Tokyo.

    Det med at Japan har et problem med alt for mange ældre og for få unge kunne vi ikke lige genkende. Vi så MONSTER mange skolebørn. De væltede ind ved de berømte templer i hobetal. Pludselig kunne der komme bus efter bus med skolebørn. Hver klasse eller skole går så rundt med samme farve kasketter. Nogen steder så vi både blå, røde, hvide, lilla, gule, grønne og pinke grupper på én gang. Tusindvis af søde skolebørn, som var vældige interesserede i at afprøve deres engelske og tale med os. De fleste voksne var omvendt meget indadvendte og ikke interesserede i at snakke.

    Jeg er meget positiv over det japanske folk, deres kultur, deres ordentlighed osv. Men landet er desværre ikke lige indrettet efter folk fra vesten med dårlig ryg. Det er meget svært at finde en komfortabel caféstol med lændestøte. De fleste steder sidder man på taburetter eller hårde bænke. Eller også står man bare op. Hvis der er borde tilknyttet de små spisesteder, så er det mest indendøre. Udendørsservering findes nogle få steder, men man skal være tålmodig for at finde det. Resultatet er, at man ryg har brug for en ferie efter denne ferie :-)

    S. Rico30-09-24 15:46

  • ★★★★★★2

    Billeder af mine nye tusser...

    Jason er som sagt ikke færdig - der mangler en hals og skygger. Det bliver faktisk først færdig om et års tid, tror jeg.

    Guldager30-09-24 19:48

  • ★★★★★★0

    Fuck du har tynde ben...

    davenport30-09-24 20:55

  • ★★★★★★0

    Ej, tillykke med det nye ink.

    davenport30-09-24 20:56

  • ★★★★2

    Fuck du har tynde ben...

    Og langt røv-hår!

    dyg30-09-24 21:10

  • ★★★★★★1

    Skal til infomøde om SOSU uddannelsen her kl. 10. Det er jeg sgu spændt på. Den vej havde jeg aldrig forestillet mig, at mit liv skulle tage, men der kommer åbenbart mange jobs i den sektor de næste 20 år pga. de mange ældre. Og så er jeg bare nødt til det rent økonomisk. Men glæder mig til at høre om det i første omgang. 

    davenport 1-10-24 08:36

  • ★★0

    Gad godt vide hvorfor min browser insistere på at Moovy skal oversættes fra norsk til dansk

    HelmerJ 1-10-24 09:08

  • ★★★★★★1

    Shogun

    Jeg elskede også den serie, fedt i kunne komme afsted :-)

    Kyoto er nok også den af de to byer jeg ville vælge - jeg har egentlig ikke noget imod storbyer - så længe de ikke er vokset op til skyline format.

    Jeg har ikke et ønske om at komme til New York, af samme årsag - jeg synes det virker en smule klaustofobisk at solen til tider helt er skjult af bygninger. Men det er garanteret bare en ide, der findes selvfølgelig masser af grønne områder. Men når jeg søger efter byer skal der også være charme, jeg vil hellere se gamle bygningsværker i Firenze, Sienna og Rom - Milano sagde mig for eksempel ingenting (der valgte vi at køre til Comosøen efter bare en dag). Da vi var i LA, var vi kun i Beverly Hills og i "Filmbyen".

    Gamle byer som Paris, London, Prag mfl - har meget langt mere historie.

    Men tjek, Kyoto kunne sagtens være et rejsemål på et tidspunkt. Jeg har også haft Kina i tankerne.

    Stygt med ryggen, jeg ved du har døjet lidt med den - jeg lykkedes med at få en fibersprængning i ryggen to dage inden vi skulle med flyet sidst - ikke optimalt i forhold til flysæder og liggestol. Den er først ved at være i bedring nu.

    Man bliver sgu desværre ikke yngre :-)

    Tak for dit skriv, spændende! Japan er berømmet for deres mad - hvordan oplevede du det?

    Wayne 1-10-24 09:32

  • ★★★★★★0

    Skal til infomøde om SOSU uddannelsen her kl. 10. Det er jeg sgu spændt på. Den vej havde jeg aldrig forestillet mig, at mit liv skulle tage, men der kommer åbenbart mange jobs i den sektor de næste 20 år pga. de mange ældre. Og så er jeg bare nødt til det rent økonomisk. Men glæder mig til at høre om det i første omgang. 

    Om ikke andet kommer du i gang, får lidt flere penge og kan tage den derfra.

    Men ja, det er en fremtidssikret uddannelse 

    Guldager 1-10-24 11:52

  • 0

    Skal til infomøde om SOSU uddannelsen her kl. 10. Det er jeg sgu spændt på. Den vej havde jeg aldrig forestillet mig, at mit liv skulle tage, men der kommer åbenbart mange jobs i den sektor de næste 20 år pga. de mange ældre. Og så er jeg bare nødt til det rent økonomisk. Men glæder mig til at høre om det i første omgang. 

    Jeg håber da du kan bruge det. Har fulgt med herinde og kan forstå du og din familie ofte er trængt. Jeg har haft en kæreste der var sosuer. Hun sagde det var hårdt fysisk og så sagde hun at det var et grimt arbejdsmiljø de havde. Hun sagde selv det var fordi der var mange kvinder. Om det er sandt ved jeg ikke. Jeg var engang dreng i et tømrerfirma. Det var sprogligt ulækkert. 

    Mickey fra Øen 1-10-24 11:54

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen