Anmeldelse: Kinds of Kindness

"Kinds of Kindness" er en ny fuldtræffer fra Yorgos Lanthimos, der atter cementerer sit ry som en af Hollywoods største originaler.

Efter Oscar-vinderen "Poor Things" er Yorgos Lanthimos atter til at finde i de danske biografer. I denne omgang er grækeren genforenet med manuskriptforfatteren Efthimis Filippou. Duoen har tidligere skrevet gennembrudsfilmen "Dogtooth", samt de engelsksprogede "The Lobster" og "The Killing of a Sacred Deer". Med deres nyeste film, "Kinds of Kindness", viser de ikke blot deres styrker som manuskriptforfattere, men cementerer også at der findes få instruktører som Yorgos Lanthimos.

"Kinds of Kindness" er en antologifilm lavet efter Triptykon-formatet, hvor en længere fortælling suppleres med to andre, kortere, fortællinger. Fortællingerne, ved navn "The Death of R.M.F", " "R.M.F. is Flying" og "R.M.F." Eats a Sandwich" består af samme rollebesætning, der inkluderer Emma Stone, Jesse Plemons, Willem Dafoe, Margaret Qualley og Hong Chau.

Trods de tre forskellige fortællinger er den røde tråd Lanthimos’ og Filippous undren over mennesker og de sociale kontrakter, som vi indgår med hinanden. Hvad end det er forholdet mellem en chef og en ansat, et kærlighedsforhold eller som del af en større gruppering, undersøges, hvad mennesker gør i de pågældende situationer. Sammenlignet med tidligere film, er "Kinds of Kindness" Yorgos Lanthimos’ mest misantropiske fortælling til dato.

Handlingen er fyldt med overraskelser. Og Yorgos Lanthimos er ikke bleg for at rive tæppet væk under publikum, når historien synes at være gennemskuet. Først og fremmest takket være den skæve galgenhumor, der er både mørk og opfindsom, i hvad der må siges at være Lanthimos’ sjoveste film til dato. Fortællingerne er ikke beskedne med sine budskaber, og instruktøren kan endda anklages for at genbruge de chokerende voldsscener fra "Dogtooth". Faktum er dog, at scenerne fremme fortællingerne, der i sig selv rummer dybde og nuancer. Det gør "Kinds of Kindness" uforglemmelig, når Lanthimos og Filippou tackler eksistentialisme og de grusomme sider ved menneskeligheden.

Galskaben suppleres af en veloplagt besætning. Willem Dafoe har tydeligvis en fest med sine roller, mens Emma Stone igen viser, at hun er noget helt særligt i hænderne på Lanthimos. Filmens største stjerne er dog Jesse Plemons, der leverer karrierens mest imponerende præstation. At skifte mellem forskellige roller og hårtyper er ikke nemt, men amerikaneren får det til at se let ud. De underspillede roller gør ham uendeligt interessant. At Plemons vandt prisen for Bedste skuespiller ved årets Cannes filmfestivalen er fuldt fortjent.

Generelt findes få instruktører, der formår at blande humor, absurditeter og misantropi med så effektive resultater som Yorgos Lanthimos. "Kinds of Kindness" er en ny fuldtræffer fra grækeren, der atter cementerer sit ry som én af Hollywoods største originaler med tre veloplagte, absurde fortællinger, et fantastisk cast og en fremragende gennemgang af menneskelighed.

"Kinds of Kindsness" har dansk biografpremiere 3. juli. Heriblandt i FORMAT Bio, læs mere her.

Kinds of Kindness