Anmeldelse: Føreren og forføreren

Goebbels og Hitlers uhyggeligt magtfulde samarbejde udforskes i tysk traumefilm, som ikke når ind i ondskabens kerne.

Tyske traumefilm må efterhånden være den største eksportvare i grænselandet mellem dansk og tysk kultur. Det er ikke underligt, når man tager vores to landes fælles historie, Nazityskland, in mente. Men alligevel kan det overraske, at der findes nye perspektiver i et ellers temmelig afdækket historisk område. Men det gør der. Instruktør Joachim Langs "Føreren og forføreren" belyser dynamikken mellem de to nok allervigtigste profiler i inderkredsen: føreren Adolf Hitler og folkeforføreren over dem alle, propagandaminister og überspin-Doktor Joseph Goebbels.

Som det har været for vane siden "Der Untergang", nuanceres mennesket bag Nazitysklands folkemordere i "Føreren og forføreren". Goebbels (Robert Stadlober) etableres tidligt som en af de mest toneangivende personer i naziregimet. Med sin sjette sans for manipulation i massemedier og mediepersonaer formede Goebbels både ideologi og nazisternes visuelle identitet. Og ikke mindst en djævelsk snedig strategi- og kommunikationslinje, der narrede resten af verden til naivt at tro på nazisternes fredelige intentioner. Især da Hitler indvier Goebbels i sine krigsplaner, kommer Goebbels på overarbejde i at sælge idéen til den tyske befolkning, mens München-aftalen underskrives og Holocaust normaliseres.

Forholdet mellem Hitler og Goebbels er omdrejningspunktet. Det i sig selv er interessant, da de var et frygtindgydende magtfuldt makkerpar. Men forholdet mellem to enormt forskellige mennesker forbliver et mysterium med den retorisk slagkraftige Führer på én fløj og den intellektuelt skarpe folke- og kvindeforfører på den anden. Hvorfor lige de to fandt Wienervalsen sammen, og hvad deres personlige forhold til hinanden var, bliver vi ikke meget klogere på.

Joseph Goebbels i sig selv var en kompleks skikkelse. Højtuddannet og lynende intelligent. Langt fra loyal over for sin kone og deres seks børn, men en indædt loyal over for Hitler. Goebbels havde kontrol over alle tyske medier, teater, litteratur og film, og havde ry for at være ekstremt detaljeorienteret. To af filmhistoriens mest ulækre propagandafilm, "Den evige jøde" og "Jøden Süss", havde Goebbels en finger med i spillet på. Som andre i topadministrationen var han et geni inden for sit felt og orkestrerede folkestemningens jødehad. Som filmen skrider frem, falder Goebbels dybere og dybere ned i storhedsvanviddets afgrund. Balancen mellem autenticitet og fiktion fastholdes af arkivmateriale fra Det Tredje Rige. Også selvom det lugter lige rigeligt af TV-film, trods Stephan Picks forrygende kameraarbejde.

Joachim Lang vil rigtigt meget, og det overskyggende problem ved "Føreren og forføreren" er en klassisk biopic-udfordring: afgrænsning. Historiske nedslag, portrættet af Joseph Goebbels, problemerne på hjemmefronten, intrigerne i nazitoppen og de dokumentariske elementer flyder rundt. Syv års portræt koges ned til et overfladisk medley over nedslag fra 2. Verdenskrig, som de fleste allerede kender. Ikke alene fra almen historieundervisning, men også fra den lange række af andre tyske traumefilm. Filmens unikke perspektiv ved at tage afsæt i Goebbels som menneske følges ikke til dørs, mens vi heller ikke får tilstrækkeligt indblik i, hvad der gjorde ham til historiens nok dygtigste og mest grusomme spindoktor.

Selvom "Føreren og forføreren" giver et indblik i 2. Verdenskrig, kryber vi aldrig dybt nok ind i maskinrummet. De personlige og menneskelige elementer i portrættet af det komplette vanvid i Nazityskland, såsom "Wannsee-konferencen", "Stella. Et liv" og "Kaptajnen", når hverken samme indlevelse eller filmiske niveau med "Føreren og forføreren". Materialet burde række til mere. Slutproduktet er en hæderlig undervisningsfilm, der underbygges af godt filmhåndværk, medrivende øjeblikke og solide skuespillerpræstationer, men uden at afklare det, som titlen lover – forholdet mellem Adolf Hitler og Joseph Goebbels.

"Føreren og forføreren" har dansk biografpremiere 19. september. Heriblandt i FORMAT Bio, læs mere her.

Føreren og forføreren