Anmeldelse: Kontra

Dansk ungdomsfilm er en af de mest vellykkede i meget lang tid.

Det er ikke nemt at være teenager. At finde sin plads i livet og for den sags skyld at finde sin helt egen identitet. Hvordan vil andre se på en, og kan man høre til blandt andre jævnaldrende? Livet som teenager er en af de mest uforudsigelige perioder i tilværelsen. Instruktør Jonas Risvig byder med "Kontra" på en film, der taler til alle teenagere i kongeriget Danmark, og alle andre aldersgrupper vil kunne nikke genkendende til episoder i deres eget liv.

Fanny er nystartet på det lokale gymnasium i Nordsjælland. Allerede første dag føler hun sig udenfor, men møder en sparringspartner i outsideren Lilja. De to piger vil gøre alt for at blive en del af den populære klike af de smarte piger på skolen og vil gå langt for at nå ind til kernen. Nye identiteter opstår, og selvom endemålet nås, glider de to veninder længere og længere væk fra hinanden. For hvad er egentlig vigtigst, når man er teenager? At være populær eller at have sin bedste veninde ved sin side?

Instruktør og manusforfatter Jonas Risvig har inden for det sidste årti skabt sig et navn blandt de unge. Med serier som "Salsa" og "Centrum" har han ramt et punkt i nutidens ungdom, som taler direkte til dem. Sproget, hvordan man opfører sig, og den trivielle hverdag kontra de vilde fester i weekenden. I forhold til andre danske ungdomsfilm som "Råzone" eller "Smuk" ved Risvig præcis, hvilke knapper der skal trykkes på, for at få det til at virke troværdigt og nærværende. Og det lykkes til fulde med hans første spillefilm her.

Alle har været teenagere i deres liv. Alle vil kunne nikke genkendende til noget i "Kontra". Den første dag, det nye sted. At blive holdt udenfor. Det hele er med her, og det bliver aldrig utroværdigt eller kedeligt. Man føler virkelig med den unge Fanny, spillet fremragende af Andrea Hjejle. Man kan mærke hendes desperation for at blive accepteret i den populære klike. Samtidig er hendes samspil med Anna Lehmann som Lilja fremragende. Man tror på deres venskab og bliver oprigtigt ked af det, når man kan mærke de skarpe kanter mellem dem.

De populære tøser på skolen bliver illustreret som den ene mere modbydelige end den anden. Man kommer til at tænke på titelrollen i Christian Tafdrups "En frygtelig kvinde". Man har virkelig lyst til at sætte dem på plads. Samtidig får man ondt af Fanny, for hvorfor kæmpe for at blive venner med en gruppe utiltalende snobber? Men troværdigheden er der 100 procent, for sådan kan det være på diverse skoler i Danmark anno 2024. Jonas Risvig har bestemt ikke mistet sit tag på ungdommen. Man mangler dog en lille kontrast, da filmen nærmest udelukkende fokuserer på teenagepiger. Drengene får ikke så meget plads, og det er synd, da det kunne have givet en spændende udvikling i pigernes kamp for at finde sig selv. Rent æstetisk bliver der smurt tykt på. Lyse farver og masser af stroboskoplys til festerne. Billedsiden skal være med til at illustrere de dybe moraler, som muligvis er klichéer. Men er man til tyk symbolik og moralske indslag, får man det her. Dog uden at miste troværdigheden.

"Kontra" er en af de mest vellykkede ungdomsfilm i meget lang tid. Jonas Risvig har skrevet en vedkommende og rørende fortælling om to veninder, der kæmper for at blive en del af kliken, men som måske bare skulle være sig selv. Det lyder banalt, og det er set før, men anno 2024 rammer instruktøren og filmholdet virkelig unges tidsånd og gør det skarpt og tydeligt. Tænk selv over det. Hvad er vigtigst i livet? Et stærkt venskab eller popularitet?

"Kontra" har dansk biografpremiere 19. september. Heriblandt i FORMAT Bio, læs mere her.

Kontra