Forum - Forum-tråd: Hvad laver du nu?

Hvad laver du nu?

  • ★★★★0

    Jeg synes jo selv at 835 kroner SEK om måneden til offentlig transport, som gælder alt transport ligefra bus, sporvogn og båd, er meget. Med de priser i nævner kan jeg dog godt se at det ikke helt er tilfældet.

    Det kommer lidt an på konteksten. Jeg synes ikke at de 1000 kr. jeg betaler om måneden er specielt meget fordi jeg får ubegrænsede rejser med alle offentlige transportmidler i det område jeg kan rejse indenfor, bortset fra metro. Og jeg bor i udkanten af Københavnsområdet, dog ikke i udkanten af hvad der i gamle dage var dækket af HT.

    Det er ikke rigtigt noget jeg realistisk kan gøre billigere, med mindre jeg vil cykle 15-20 km. hver gang jeg skal enten på arbejde, eller ind til centrum af København, for derefter at cykle den samme afstand tilbage igen.

    Bil ville både være dyrere og mere upraktisk, og det ville ikke engang spare transporttid.

    Jo da. Vi har en bil hver. De bliver dog ikke brugt så meget. Begge blev i øvrigt købt brugt, billigt og kontant, så der er ingen udgifter, når de bare står der.

    Det kan være at det er fordi jeg aldrig har været bilejer, at jeg ikke tænker på den måde, men jeg ville da mene at købet af bilen, forsikring, service, reparationer, evt. udgifter til skift af dæk et par gange om året (sommer/vinter), evt. udgifter til opbevaring af dæk, evt. udgifter til parkering, samt brændstof/el er altsammen dele af historien, når det kommer til transportudgifter.

    NSF 9-08-24 11:42

  • ★★0

    Det kommer lidt an på konteksten. Jeg synes ikke at de 1000 kr. jeg betaler om måneden er specielt meget fordi jeg får ubegrænsede rejser med alle offentlige transportmidler i det område jeg kan rejse indenfor, bortset fra metro. Og jeg bor i udkanten af Københavnsområdet, dog ikke i udkanten af hvad der i gamle dage var dækket af HT.

    Det er ikke rigtigt noget jeg realistisk kan gøre billigere, med mindre jeg vil cykle 15-20 km. hver gang jeg skal enten på arbejde, eller ind til centrum af København, for derefter at cykle den samme afstand tilbage igen.

    Bil ville både være dyrere og mere upraktisk, og det ville ikke engang spare transporttid.

    Det kan være at det er fordi jeg aldrig har været bilejer, at jeg ikke tænker på den måde, men jeg ville da mene at købet af bilen, forsikring, service, reparationer, evt. udgifter til skift af dæk et par gange om året (sommer/vinter), evt. udgifter til opbevaring af dæk, evt. udgifter til parkering, samt brændstof/el er altsammen dele af historien, når det kommer til transportudgifter.

    Det er korrekt at i forhold til bil er det absolut ikke særlig meget. Bil er langt dyrere og så er det ofte også lettere og hurtigere hvis du skal ind til Kbh. Held og lykke med at finde en parkeringsplads der. 

    Metroen har jeg ikke så stor erfaring med da jeg flyttede inden den rigtigt kom i brug, men nogen ulempe er den næppe.

    Jeg tror også mere det er beløbet end hvad du får for beløbet der virker højt.

    Kiyonji 9-08-24 11:52

  • ★★★★0

    Det er korrekt at i forhold til bil er det absolut ikke særlig meget. Bil er langt dyrere og så er det ofte også lettere og hurtigere hvis du skal ind til Kbh. Held og lykke med at finde en parkeringsplads der. 

    Metroen har jeg ikke så stor erfaring med da jeg flyttede inden den rigtigt kom i brug, men nogen ulempe er den næppe.

    Jeg tror også mere det er beløbet end hvad du får for beløbet der virker højt.

    Metroen i København har et ekstra gebyr på. Hvor stort gebyret er, kommer an på hvilken type billet man har. Det er alt i alt en ret klodset og fjollet løsning. Det skal dog siges at metroen er blevet virkelig brugbar efter man har åbnet de seneste dele af den, som startede med Cityringen.

    For at tale et sprog som de fleste herinde sikkert forstår, kan man stå på Rådhuspladsen og udover at have let adgang til Husets Biograf, Palads, Dagmar, Gloria, Grand og Imperial, der alle ligger få min. gågang derfra, kan man hoppe i metroen og let komme til BigBio Nordhavn, Falkoner Bio på Frederiksberg og Park Bio på Østerbro. Jeg vil skyde på at alle er under 15 min. væk via metro.

    NSF 9-08-24 12:03

  • ★★★★★★0

    S. Rico: forsikring og afgift med to biler er da alene bare ca 1000 om måneden?

    Guldager 9-08-24 12:14

  • ★★★★★0

    Jo da. Vi har en bil hver. De bliver dog ikke brugt så meget. Begge blev i øvrigt købt brugt, billigt og kontant, så der er ingen udgifter, når de bare står der.

    Ingen forsikring, service, vedligehold etc? Vildt nok =)

    David Lund 9-08-24 12:29

  • ★★★0

    Måske bruger de dem kun til markræs.

    Jeg kører rundt i en gammel C1ér. Den er ret billig i vægtafgift. Med forsikring bliver det 385 om måneden. Har så sat 1621,69 af til benzin hver måned. Kører godt 400 km om ugen, frem og tilbage fra arbejde. Men så får jeg jo også kørselsfradrag.

    Aranyhajú Nyárszépe 9-08-24 13:28

  • 0

    Det lyder som der battles om hvor det er billigst at bo:-) Det er jo dyrt at bo i staden og for mange i dag kan det ikke svare sig tror jeg, økonomisk. Det er også derfor offentligt ansatte får et højere tror det hedder områdetillæg når de er ansat derinde et sted. Fordi det er dyrere at bo eller det koster en del  i transport hvis du ikke bor. Men når nsf siger han ikke kunne bo billigere er det da rigtigt. Med transport er jeg også enig i at det ikke kan betale sig med bil i staden hvis man mest bevæger sig rundt derinde. Uanset bil kan man få flere års offentligt transport for det en bil koster at købe. Ser man bort fra det synes jeg det er svært at sammenligne direkte. Der er forskel på om man er enlig eller en familie med børn. Hvis man er 2 v og 2 b er det ofte nok nemmere med bil og måske ikke specielt dyrere end med det offentlige. Igen også med forskel fra hvor man bor. 

    Mickey fra Øen 9-08-24 14:02

  • ★★★★0

    Det kan være at det er fordi jeg aldrig har været bilejer, at jeg ikke tænker på den måde, men jeg ville da mene at købet af bilen, forsikring, service, reparationer, evt. udgifter til skift af dæk et par gange om året (sommer/vinter), evt. udgifter til opbevaring af dæk, evt. udgifter til parkering, samt brændstof/el er altsammen dele af historien, når det kommer til transportudgifter.

    S. Rico: forsikring og afgift med to biler er da alene bare ca 1000 om måneden?

    Ingen forsikring, service, vedligehold etc? Vildt nok =)

    Ha, jeg vidste at der ville komme bemærkninger i den stil :-)

    Der er mange måder at opgøre transportudgifter på. Der er éngangsudgifterne til indkøb, der er de faste udgifter til miljøafgift og forsikring, og der er de løbende variable udgifter til brændstof.

    Når man bor i Jylland har man brug for en bil. Jeg kender ikke nogen, som ikke har en. Så det er på en måde en uundgåelig udgift - men som er rigeligt dækket ind af det man sparer på hus.

    Så når jeg snakker om "transportudgifter", så er det de variable udgifter. Det er hvad der giver mest mening, når jeg sammenligner med andre herovre. For alle har som nævnt en bil uanset hvad.

    Skal man derimod sammenligne med en der bor i indre København, så bør man selvfølgelig tage de faste udgifter med i beregningen.

    Man kunne så også overveje at trække andre mere "bløde" værdier ind i beregningen. Eksempelvis værdien af den frihed det giver. Værdien af at man kan tage op til et sommerhus og "lade op", når der er brug for det. Så jeg ser ikke de faste udgifter til bil som en transportudgift, men som en slags investering i større livsværdi.

    Ok, måske lød det sidste lidt som en billig bilsælger reklame. Men I ved, hvad jeg mener :-)

    S. Rico 9-08-24 14:20

  • ★★★★1

    Det kan jo være svært at snakke om den slags, hvis man ikke taler det samme sprog.

    Det vil ikke være markant anderledes end at jeg siger at er billigt at bo i København, fordi min onkel ikke betaler ret meget i husleje, men så lige ignorerer at han startede med at smide et stort millionbeløb for sin lejlighed og samtidig 100K til en parkeringsplads.

    Og tales der værdier, kan man ligeså godt argumentere for, at hvis man vælger et sted at bo med god offentlig transport og ikke har en bil, så har man mindst ligeså meget frihed. Det er muligt at komme hjem med alkohol i blodet, uden at skulle efterlade sin bil et eller andet sted og ofre penge på en taxa. Og alle de penge man sparer ved ikke at have en bil til daglig, kan eksempelvis bruges til transport i de tilfælde hvor det offentlige ikke dækker.

    Jeg vil også lige påpege, at busser ofte også eksisterer omkring sommerhusområder, samt at have en bil ikke er en unik jysk ting. Jeg ved godt at det kan være lidt svært at forstå, hvis man har opholdt sig for længe i Jylland, men København dækker altså ikke hele Sjælland, eller Fyn for den sags skyld og i de store landområder der ikke er København, er bil ret standard. :)

    NSF 9-08-24 14:56

  • ★★★★1

    Tak for geografilektionen og den lettere nedladende tone. Jeg har boet størstedelen af mit liv på Sjælland, så kender godt forskellen på København og resten af Djævleøen.

    S. Rico 9-08-24 14:54

  • ★★★★1

    Ingen nedladende tone ment, men du stillede det ret firkantet op, at man ikke kan bo i Jylland uden at have en bil. :)

    NSF 9-08-24 15:02

  • ★★★★0

    Så firkantet skrev jeg det ikke. Blot at jeg ikke, som nævnt, selv kender nogen uden bil herovre.

    S. Rico 9-08-24 16:57

  • ★★★★★★1

    Som haveejer med 2000 kvadratmeter grund, kunne jeg ikke undvære bil i forhold til at det der skal ind - og ikke mindst ud fra haven.

    Min kones forrige bil- en Peugeot 208 købte vi brugt for 76.000 kr og havde den i 7 år før vi solgte den for 58.000 kr.

    271 kr pr måned - forsikring 292 pr måned - benzin 400 kr - service og syn i snit pr måned 125 - vægtafgift 65

    I alt kr 1153 pr måned i ren velvære. Transport tid/hjem arbejde 20 minutter hver vej.

    Skulle hun tage bus ville det tage ca tre gange så længe - plus at hun skulle vente i ca en halv time mellem hver bus, når hun skulle skifte.

    Jeg var aldrig i tvivl om at valget var rigtigt.

    Desuden er busser jo heller ikke gratis.

    Wayne 9-08-24 17:48

  • ★★★1

    Behold haveaffaldet i haven, Wayne. Lav et kvashegn eller kvasbunke i stedet, til smådyr og pindsvin, og lav mindre knoklearbejde samtidig med du pudser klima- og biodiversitetsglorien :)

    Gorman 9-08-24 17:56

  • ★★★★★★0

    ... Og hold bier! 

    davenport 9-08-24 18:50

  • ★★★0

    ... Og hold bier! 

    Nope, De er dårlige for biodiversiteten :)

    Gorman 9-08-24 19:34

  • ★★★★1

    Jeg har hentet en pakke fra imusic i dag og har for første gang oplevet at et cover var i stykker. Heldigvis bare et standard plastikcover, men jeg håber ikke at det er en ny trend, da forsendelsen ikke var så godt pakket ind som tidligere.

    NSF 9-08-24 19:58

  • ★★★★★★0

    Behold haveaffaldet i haven, Wayne. Lav et kvashegn eller kvasbunke i stedet, til smådyr og pindsvin, og lav mindre knoklearbejde samtidig med du pudser klima- og biodiversitetsglorien :)

    Gør jeg skam også, og alt det har jeg ;-)

    Wayne 9-08-24 20:11

  • ★★★★★★0

    ... Og hold bier! 

    Ikke i hånden - de stikker!

    Wayne 9-08-24 20:59

  • ★★★★★★0

    Undskyld... Beer, mente jeg ;)

    davenport 9-08-24 21:02

  • ★★★0

    Gør jeg skam også, og alt det har jeg ;-)

    Sådan :)

    troede det var det du kørte fra grunden …

    Gorman 9-08-24 23:38

  • ★★★0

    Undskyld... Beer, mente jeg ;)

    Gorman 9-08-24 23:39

  • ★★★0

    Utroligt så hurtigt dagen kan gå, men jeg sov også til 10:30. Har ikke nået andet end at træne og købe ind. Nu er det snart i gang med mad og så er den dag.

    Ødelagde vand-dispenseren oppe i Fitten. Men så må de sætte noget ordentligt op i stedet for det plastiklort. Vi er jo stærke folk der kommer der og vi flår det hele fra hinanden.

    Aranyhajú Nyárszépe10-08-24 15:13

  • ★★★★★★0

    Har ordnet skur i dag. Fyldte 4 sække med pap, en med plastic og en med papir. Og det er sådan nogle over size sække, så pappet fyldte hele baggagerummet. Har også ordnet forskellige skuffer i køkkenet, og smidt en masse lort ud, som alligevel bare står og fylder. Så lagde jeg tøj sammen, og sammenlagt fordrede det sgu et bad! 

    davenport10-08-24 15:27

  • ★★★★★★1

    Skal til familietræning senere...både Lauge, Pia og jeg har meldt os ind til LOOP Fitness, hvor de har maskiner til 7-11 årige. Det er meget hyggeligt - og fordi det ikke er et sådan et rigtigt fitness-center, så er der heller ikke de der pumpe-macho-typer.

    Guldager11-08-24 09:28

Gå til forum-oversigtLog ind for at deltage i diskussionen