Jeg tvivler på, at fysiske medier forsvinder. Så længe der er kunder, så skal der nok være nogen, der vil levere til dem.
Men hvis vi ser på udgivelsen af bagkatalogstitler, så har markedet forlængst bevæget sig mod en situation, der mest af alt minder om tiden med laserdisk.
De store selskaber udgiver stadigvæk deres seneste titler selv, men vi ser mere og mere, at de sælger licenser til deres bagkatalog til de mindre uafhængige labels - præcis som dengang med laserdisk, hvor markedet var for lille til, at det kunne betale sig for de store at gøre arbejdet selv.
Det er især blevet tydeligt her det seneste halvandet år, hvor selskaber, der hidtil har været lukket land, som fx Warner, pludseligt er begyndt at åbne op for at andre kan udgive deres gamle titler.
Til gengæld virker markedet for niche-udgivelserne til at være ganske sundt nu og måske oven i købet i vækst. Der er en skov af små, konkurrende labels, der alle går på hugst hos de store selskaber og graver i arkiverne hos uafhængige producenter.
Tendensen vil formentligt fortsætte.
Vi vil se de små labels få adgang til stadigvæk mere prominente katalogtitler og nok også se, at priserne stiger (hvilket allerede er ved at ske, jf. bl.a. Scream Factorys prispolitik de seneste måneder) som følge af et svindende marked, men måske især de højere priser for licenser og omkostningerne til at lave nye transfers og extras, der kan adskille genudgivelser fra eksisterende versioner.
For en gammel rotte som mig, der for 20-25 år siden rask væk gav 400-500 kr. uden at betænke sig for en laserdisk, med enkelt et kommentarspor som extra, så er det egentligt ikke det store problem.
Men jeg tænker, at der nok ryger en del andre købere i svinget, fordi man gennem mere end et årti med agressiv prispolitik har vænnet folk til, at tingene ikke må koste noget.