Øv!
Disneys nye strategi: Satser benhårdt på streaming i fremtiden
Disney ændrer nu udgivelsesstrategi, hvilket formentlig kommer til at ramme de i forvejen hårdt trængte biografer.
Coronakrisen har allerede haft store konsekvenser for Disneys store blockbusters. Først droppede The House of Mouse at udsende den længe vendte genindspilning af "Mulan" i biograferne, og sidenhen fik Pixars "Soul" samme skæbne. Begge film udkommer i stedet direkte på studiets umådeligt populære streamingtjeneste, Disney+.
Ifølge CEO Bob Chapek vil Disney som følge af succesen fremover først og fremmest prioritere streaming og Disney+.
Det betyder angiveligt, at biograferne vil blive nedprioriteret, når det kommer til udgivelsen af nye film. Direktøren understreger dog samtidig, at det i fremtiden stadig bliver muligt at se Disneys helt store premierefilm i biografmørket – i et eller andet omfang. Vi må derfor antage, at det ikke er helt slut med at se eksempelvis nye "Star Wars"-og MCU-film på det store lærred fremover.
Læs også: Englands biografejere er fortørnede over udgivelsen af "Mulan" på Disney+
I øjeblikket har Disney over 100 mio. betalende kunder, som benytter studiets digitale platforme, hvoraf 60 mio. abonnerer på Disney+.
Disse kunder er ifølge Chapek primært direct-to-consumer-forbrugere, hvilket har vejet tungt i beslutningsprocessen om den nye strategi. Disneys mantra om, at store film først skal i biografen – og derefter på streaming – kan altså meget vel snart høre fortiden til.
"Mulan" får premiere på Disney+ i Danmark 4. december, mens "Soul" rammer streamingtjenesten 25. december.