Jeg skriver lige mine kommentarer ind med versaler i din tekst. ABSOLUT IKKE FORDI JEG ER VRED MEN FORDI DET ER NEMMERE AT SE OG SKRIVE :)
Det er lidt bøvlet at svare på dit forrige lange indlæg, når du skriver det på den måde, så jeg laver i stedet et samlet svar her. Og jeg havde bestemt heller ikke opfattelsen af, at du var vred. :)
Det er helt rigtigt når du skriver, at Helen bliver presset til at tage på hotellet for at møde "den fremmede mand". Men hun kunne godt have sagt fra alligevel og nægtet trods truslen om at ville ryge i fængsel.
Hun vælger dog alligevel at gennemføre missionen fordi, at hun indest inde også selv har et ønske om at bryde ud af sin kedelige hverdags-trummerum og løsrive sig fra sin fastlåste kvinderolle som underdanig husmor.
På vej ind på hotelværelset gør hun også sig selv ekstra sexet ved at ændre på hendes tøj og ydermere slasker hun vand i håret og skubber barmen op, så den kan ses. Og under selve dansen giver hun den jo også gas for at leve sig ind i sit nye mere vovede jeg. Havde hun derimod stået og grædt og rystet under hele seancen, så er det jo klart en helt anden snak.
Men dette er jo ikke tilfældet her, hvilket er fordi at James Cameron og Jamie Lee Curtis gerne vil understrege, at Helen - selv om hun har været presset til det - rent faktisk også selv nyder - indtil afslutningen på scenen, hvor hun siger klart og tydeligt fra - at spille den rolle som sexet maneater.
Det er altså ikke en luder/madonna scene, som jeg ser det men en del af den udvikling Helen påtager sig for at træde ud af sin egen fastlåste skygge. Jamie Lee Curtis har også selv beskrevet det på den måde i interviews.
Mit problem med din tolkning af stripper-scenen og forhørs-scenen er, at du kommer til at stirre dig blind på halvdelen af det samlede regnestykke. I begge tilfælde er det primært konklusionen på de to scener og det de betyder ift Helens samlede udvikling, der er det vigtigste at fokusere på og ikke vejen dertil eller hvilke midler der bruges, eller de udfordringer hun oplever undervejs.
Mht. det er at være utro, så ved Arnold jo ikke, at hun ikke er ham utro. Og hvornår er man egentlig utro. Nogen vil mene at det først sker, når der er sex involveret, men man kunne også sagtens argumentere for, at hun er ham utro allerede ved at indlede en affære med en anden mand.
At Arnold i filmen må flirte hører jo automatisk med til hans job, så det synes jeg ikke man kan bruge som argument for sexisme. Havde han derimod haft et almindeligt job og knaldet til højre og venstre, ja så kunne man fint have brugt det som en klar pointe. :)
uenig i at det er et godt eksempel. Terminator er en fremragende film, og ja Sarah Connor er en svag kvinde i starten, og ender som en sej kvindetype, men der holder sammenligningen også for opbygningen er vidt forskellig. Hun bliver ikke ydmyget, truet og løjet for forinden, men lærer at overleve via støtte fra "sin mand" Kyle Reese, ikke ydmygelse.
Jeg synes det er godt eksempel netop fordi, at der er klare fællestræk trods det, at der samtidig naturligvis er forskel på de to film. Jeg skrev jo også i starten på mit indlæg hvad det angår, at der var forskel i opbygning og tone. Og jeg kunne så fortsætte og sige, at der også er forskel på måden de to kvinder kommer fra a til b i deres udvikling fra "svag" kvinde til stærk heltinde.
Sarah Connor oplever dog rent faktisk at blive ydmyget og set ned på i starten af "The Terminator" i sit job som sevitrice, hvor folk griner af hende. Og hun elsker bl.a. derfor heller ikke sit job eller sin status som kvinde. Efterfølgende - selvom Kyle Reese hjælper hende - bliver Sarah Connor udsat for utallige traumatiske oplevelser via konstante trusler om vold og død.
Så selvom ydmygelserne og truslerne ikke kommer fra Kyle Reese, er de stadig med til at forme Sarah Connor til den person, hun ender med at blive. Og undervejs er det Kyle Reese der agerer den stærke mand, der skal hjælpe den svage kvinde til at blive stærk.
Men ingen snakker her noget om, at "The Terminator" qua sin for det meste af filmen "svage" kvinde-der-skal-redes-af-en-stærk-mand- skabelon, samt at de ydmygelser og de pinsler hun bliver udsat for undervejs skulle være et utryk for sexisme eller et kvindefornedrende syn fra James Camerons side. :)