Virkelig god anmeldelse!
Brugeranmeldelse: Duel (1971)
Steven Spielbergs fotografering og redigering er ganske enkelt sublim og kan med nemhed måle sig med nutidens redigerede biljagter.
Da den debuterende instruktør Steven Spielberg for nu cirka 47 år siden lavede en aftale med tv-stationen ABC om at producere en thriller som værende blot endnu et bidrag til den sædvanlige weekendunderholdning, havde ingen – bortset fra Spielberg selv – i deres vildeste fantasi kunnet forestille sig, at denne minimalistiske roadmovie ville blive så populær, at man ikke længe efter premieren på den lille skærm opgraderede filmen til det store lærred. Dette sikrede efterfølgende "Duel" en fortjent plads i filmhistorien og gav samtidig Steven Spielberg det springbræt, der kom til at danne fundamentet for hans senere status som en af de mest beundrede og elskede instruktører.
Dennis Weaver (bedst kendt fra tv-krimiserien "McCloud") spiller sælgeren David Mann – en ganske ordinær og lettere halvkedelig mand, der på vej til et møde via de støvede californiske landeveje pludselig ender i en drabelig og nervepirrende kamp mod en osende, beskidt, provokerende og monstrøst udseende lastbil, der presser den lille underkuede mands psyke og vovevemod til bristepunktet i en duel, hvor kun den stærkeste eller mest snedige overlever.
Lastbilchaufførens ansigt ses i øvrigt på intet tidspunkt, ligesom angrebet aldrig bliver forklaret, og heraf bliver gyset og spændingskurven blot endnu mere intens og ubehagelig at overvære. Temaet om den lille mands kamp mod overmagten (symbolsk overført i Steven Spielbergs tilfælde med jødernes kamp mod nazismen), der gik igen senere i film som "Jaws" og "Jurassic Park" med et ligeledes altødelæggende og følelseskoldt monster som hovedskurk, er i "Duel" skåret helt ind til benet handlingsmæssigt set med fokus rettet størstedelen af tiden mod de to duellanters ofte lange jagter. Dette betyder dog ikke, at spændingsniveauet eller nerven i filmen på noget tidspunkt kører ud på et sidespor, hvilket primært skyldes tre ting.
For det første er Steven Spielbergs fotografering og redigering ganske enkelt sublim og gåsehudsfremkaldende god og kan med nemhed måle sig med nutidens redigerede biljagter. Dernæst er der Dennis Weavers (som stort set ene mand bærer filmen skuespilmæssigt) suveræne og troværdige portrættering af en helt almindelig mand, der først forsøger at tænke sig rationelt ud af problemerne, men som senere går i nærmest hysterisk panik, da han indser situationens alvor. Sidst men ikke mindst er det vigtig at fremhæve komponisten Billy Goldenberg, der via sit Alfred Hitchcock-inspirerede score pacer og presser stemningen af suspense helt op i det røde felt, så man næsten glemmer at trække vejret.
Brugeranmeldelser udvælges blandt brugernes anmeldelser i forummet og redigeres ikke af Moovy.
Duel (1971)
Brugeranmeldelser udvælges blandt brugernes anmeldelser i forummet og redigeres ikke af Moovy.