Godt, kan ikke forestille hvordan den kan blive god
"Labyrinth 2" mister sin instruktør
Fantasy-fortsættelsens liv hænger i en tynd tråd.
Jim Hensons 33 år gamle fantasy-film, "Labyrinth", floppede finansielt, da den udkom i 1986. Men siden da er filmen blevet en gedigen kultklassiker, og "Don't Breathe"-instruktøren Fede Alvarez blev i 2017 hyret til at lave en fortsættelse.
I den oprindelige "Labyrinth" spillede Jennifer Connelly en ung pige, der tager til et magisk rige med en gigantisk labyrint for at redde sin kidnappede lillebror fra en troldmand, der blev spillet af den afdøde musiklegende David Bowie.
Siden projektet blev annonceret, har vi ikke hørt meget nyt om det, ud over at Alvarez i efteråret 2018 bekræftede, at hans film ville blive en direkte fortsættelse til den første film. Men i et interview med Moovy TV i 2019 afslørede Connelly, at hun slet ikke havde hørt om projektet.
Læs også: "Don't Breathe 2" har fundet sin instruktør
Den udtalelse indikerede, at Alvarez' projekt stadig ikke havde fået luft under vingerne, og nu har filmmageren selv forhindret det i at lette. I et afsnit af podcasten The Boo Crew fortæller Alvarez, at han har forladt "Labyrinth 2":
"Det er så svært at beslutte, hvad der er værd at bruge tid på. Og hvad der er et publikum værdigt. 'Labyrinth' var en film, som jeg på et tidspunkt skulle lave, men så forlod jeg projektet. Jeg følte bare... når folk allerede har en idé om, hvad noget bør være, så er det meget svært at sejre. At overraske dem. De forventer bare at se det samme én gang til.
"Så jeg besluttede mig bare for, at jeg ikke ville lave noget som instruktør, som folk allerede vidste, hvad var. Eller hvor folk allerede havde en mening om, hvordan det skulle se ud på lærredet. 'Labyrinth' ville blive bedømt på den måde, og derfor besluttede jeg mig for ikke at lave den."
Alvarez kommer også ind på sin udskældte Lisbeth Salander-thriller "The Girl in the Spider's Web", som blev et stort finansielt flop tilbage i 2018, og som netop også var en fortsættelse. Og han bruger filmens hårde medfart som et argument for, hvorfor han kun vil lave originale fortællinger fremover.